سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 46557
منبع : خبرگزاری فارس
قم در مسیر توسعه:

پروژه‌های عمرانی نیمه‌ تمام شهر در نوبت اتمام/نوروز 96 و بهبود وضعیت ترافیکی

قم نيوز : قم نیوز: طی یک سال و نیم اخیر عمده پروژه‌های عمرانی غیرفعال شهر قم فعال شده و شاهد اتمام آنها یکی پس از دیگری هستیم، مساله‌ای که نقش اساسی در بهبود وضعیت ترافیکی در این شهر داشته است.
پروژه‌های عمرانی نیمه‌ تمام شهر در نوبت اتمام/نوروز 96 و بهبود وضعیت ترافیکی
به گزارش قم نیوز، پروژه‌های عمرانی نیمه کاره یکی از معضلاتی بود که در یک سال و نیم اخیر شهر قم با آن درگیر بوده و بسیاری از مردم از وضعیت اجرای پروژه‌ها گله‌مند بوده‌اند و همین امر شرایط بسیار بد ترافیکی را در شهر ایجاد کرده بود.

پس از تغییر مدیران شهر قم در خرداد 94، رویکردها و محور برنامه‌های مدیریت شهری بر اتمام پروژه‌های نیمه کاره قرار گرفت و با اولویت بندی سیستم‌ بودجه‌ریزی شهرداری نیز پروژه‌محور تعریف شد تا بتوان ظرف مدت مشخصی تمام پروژه‌های نیمه کاره را به اتمام رساند و معضلات شهر را کاهش داد.

به دنبال همین رویکرد و عزم و همراهی مدیران، از اواسط سال جاری شاهد اتمام پروژه‌ها یکی پس از دیگری هستیم و این مساله رضایتمندی مردم از روند خدمات شهری را افزایش داده و نوعی دلگرمی برای شهروندان ایجاد کرده است.

در این بین می‌توان از روگذر میثم، تقاطع سه سطحه 15 خرداد و رمپ و لوپ تونل غدیر به عنوان شاخص‌ترین پروژه‌های نیمه‌فعال و غیرفعال نام برد که واکنش‌های عمومی زیادی را نیز به دنبال داشت.

واکنش‌ها در خصوص تاخیر در تکمیل روگذر میثم و تقاطع سه سطحه 15 خرداد به جایی رسیده بود که نمایندگان مجلس، دادستان و مدیران استان نیز وارد عمل شده و نسبت به تاخیر در این پروژه‌ها واکنش نشان داده بودند.

همین امر سبب شد که شهرداری به طور جدی به این پروژه‌ها وارد شده و اواسط امسال بود که بالاخره پل روگذر میثم به عنوان ارتباط دهنده مناطق سه و 6 شهری و تکمیل کننده رینگ دوم ترافیکی شهر با ورود شهرداری به پروژه، به پایان رسید.

با وجود پیگیری‌های مدیران شهری اما همچنان مشکلات در پروژه تقاطع سه سطحه 15 خرداد که پیمانکار آن همزمان در پروژه میثم نیز فعال بود، ادامه داشت تا جایی که امیرآبادی نماینده مردم در مجلس وارد پروژه شد و با تشکیل جلسه‌ای بین مدیران شهری و پیمانکار ضرب‌العجلی برای رفع مشکلات پروژه و تسریع در تکمیل آن در مرداد امسال تعیین کرد.

براساس این ضرب العجل تاکید شد که اگر پیمانکار تا آذرماه امسال نتواند پروژه را تکمیل کند باید آن را تحویل شهرداری داده تا مدیران شهر راسا نسبت به اتمام پروژه اقدام کنند.

همین اتفاق در این پروژه افتاد و نهایتا 30 آذر 95، قرارگاه قائم ارتش به عنوان پیمانکار از پروژه تقاطع سه سطحه 15 خرداد کنار رفت و آن را با حدود 75 درصد پیشرفت فیزیکی به سازمان توسعه و عمرانی شهرداری سپرد.

مدتی نگذشت و حدود یک ماه بعد با ورود شهرداری به پروژه، روگذر آن در حال حاضر در اختیار مردم قرار گرفته و با وعده مدیران شهری قرار است باقی آن را نهایتا تا اوایل سال آینده در اختیار مردم قرار دهند.

پروژه دیگری که مدت‌ها بخش عمده تونل غدیر به دلیل عدم تکمیل آن بلااستفاده باقی مانده بود، پروژه رمپ و لوپ غدیر است. شهرداری شهریور امسال این پروژه را در مجاورت پارکینگ شرقی حرم مطهر حضرت معصومه(س) کلید زد و در حال حاضر این پروژه پیشرفت فیزیکی قابل توجهی داشته و طبق وعده مدیران شهر مقرر شده که از آن تا پایان سال بهره‌برداری شود.

با افتتاح این پروژه بیش از دو کیلومتر از تونل غدیر که پیش از این بلا استفاده بوده است بازگشایی شده و مسیر مستقیم از بلوار عماریاسر و تونل غدیر به بلوار پیامبر اعظم باز می‌شود که می‌تواند نقش ویژه‌ای در کاهش گره‌های ترافیکی خصوصا در ایام آغازین سال جدید داشته باشد.

به جز این پروژه‌ها شهرداری طی این مدت با آغاز عملیات اجرایی چند پروژه جدید سعی بر این داشته تا بتواند مقاطع مهم و حساس ترافیکی شهر را تقویت کرده و گره‌های ترافیکی را رفع کند.

همچنین این پروژه‌ها که از آن جمله می‌توان از بلوار آیت‌الله بروجردی، تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم و تقاطع مقداد نام برد نقش ویژه‌ای در تکمیل رینگ سوم ترافیکی شهر و ارتباط بین رینگ دوم و سوم دارند.

بلوار آیت‌الله بروجردی حدفاصل بلوار انسجام، میدان مرجعیت، شهرک قدس و پردیسان به طول تقریبی 9.5 کیلومتر، بزرگترین بزرگراه شهری قم است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرای آن را بر عهده دارد.

فاز نخست این پروژه حدفاصل بلوار انسجام تا میدان مرجعیت اوایل امسال به بهره‌برداری رسید و فاز دوم آن نیز که ارتباط دهنده میدان مرجعیت به شهرک قدس است به زودی به افتتاح می‌رسد.

با افتتاح این پروژه تا پردیسان، که شهردار قم قول افتتاح آن تا خرداد 96 را داده است، و در پی آن راه‌اندازی بلوار شهید کریمی و کبیری، رینگ سوم ترافیکی شهر تکمیل شده و میدان ولیعصر به شهرک قائم، بلوار پیامبر اعظم، شهرک قدس و پردیسان متصل می‌شود.

همچنین با افتتاح این پروژه حجم زیادی به بار ترافیکی محور خصوصا میدان ولیعصر اضافه شده که طبق برنامه شهرداری در این میدان نیز یک تقاطع غیرهمسطح در سال آینده اجرایی خواهد شد.

همچنین این روزها در فاصله کمتر از یکسال از آغاز پروژه‌های تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم و مقداد، شاهد بهره‌برداری از بخشی از آنها هستیم. معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم نیز وعده داده که هر دو این پروژه‌ها حداکثر تا اوایل سال آینده در اختیار مردم قرار گیرد.

پروژه‌های تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم و مقداد را می‌توان نمونه‌های بارز حرکت جهادی مدیریت شهری در اجرای پروژه‌های عمرانی دانست که ظرف زمان‌بندی مشخص شده و در کمتر از یک‌سال آماده بهره‌برداری شده است.

علیرضا قاری‌قرآن معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم با اشاره به وضعیت پیشرفت پروژه‌های عمرانی، گفت: در حال حاضر پروژه‌های عمرانی طبق پیش‌بینی از روند رضایت‌بخشی برخوردار هستند و با سرعت قابل توجهی پیش می‌روند.

وی افتتاح پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره در ماه‌های پایانی سال را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: این حرکت نشان از نتایج مثبت فعالیت‌های مدیریت شهری است که رضایت‌مندی مردم را نیز به دنبال خواهد داشت.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم بهبود وضعیت ترافیکی شهر با افتتاح این پروژه‌های کلیدی را مورد تاکید قرار داد و افزود: شهرداری برای تکمیل پروژه‌های نیمه کاره طی یک سال اخیر تمام توان و ظرفیت‌های داخلی خود را به کار گرفته است.

وی با بیان اینکه تمام برنامه مدیریت شهری بر این محور است که با بیشترین سرعت، بالاترین کیفیت و کمترین زمان پروژه‌ها را به اتمام برسانیم خاطرنشان کرد: از جمله پروژه‌هایی که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد پروژه تقاطع مقداد، فاز دوم بلوار آیت‌الله بروجردی و رمپ و لوپ تونل غدیر است.

قاری قرآن با تاکید بر اینکه نسبت به پیشرفت پروژه‌های عمرانی در شهرداری قم نگاهی ویژه وجود دارد گفت: به همین علت تاکنون شهرداران مناطق هشتگانه در این راستا مشارکت‌های لازم را داشته‌اند.

به نظر می‌رسد در صورتی که حرکت شهرداری در اتمام و پیشبرد پروژه‌های عمرانی به همین شکل پیش برود در آینده‌ای نزدیک شاهد بهبود بسیاری از معضلات و رشد و توسعه روزافزون شهر قم باشیم. مساله‌ای که تمام مدیران و مسوولان استان و کشور به آن اذعان داشته و قم را مملو از عقب‌ماندگی‌ها و مشکلات متعدد می‌دانند که رفع آنها نیازمند عزم ملی است.

در نگاه جامع‌تر می‌توان یکی از رموز موفقیت مدیریت شهری در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها را تدوین برنامه‌ای کامل و جامعه و حرکت بر مدار آن دانست.

امید است همراه با شهرداری دیگر ارگان‌های استان نیز با تدوین برنامه‌ای کارآمد و جامع، حرکت برنامه‌محور را در دستور کار خود قرار داده و بستری برای رشد و توسعه و رفع کمبودها و نیازمندی‌های این خطه مقدس فراهم کنند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcgun9t.ak93n4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما