سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : 4669
معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه خبر داد:

رشد 13 درصدی کمی و کیفی کتاب‌های حوزوی

قم نيوز : قم نیوز: معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه گفت: مقایسه نرخ رشد کمی و کیفی کتاب‌های حوزوی حدود 10 تا 13 درصد بوده و با نرخ رشد علمی جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر هماهنگ است.
رشد 13 درصدی کمی و کیفی کتاب‌های حوزوی
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام سیدعلی عماد در نشست خبری سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه که پیش از ظهر امروز در دفتر مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد اظهار کرد: در ساختار جدید این همایش تلاش شده است که استناد‌ها از نظر علمی افزایش یافته و از خرد جمعی صاحب‌نظران حوزوی در امر ارزیابی و انتخاب آثار برگزیده نهایت استفاده را ببریم و در این زمینه شورای علمی با اختیارات دقیق و قانونی تشکیل شده است.

وی افزود: کتاب اهمیت فراوانی دارد به ویژه برای حوزویان و کسانی که در حوزه علوم انسانی تحقیق می‌کنند، کتاب بهترین و بیشترین منابع را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه کتاب اصلی‌‌ترین منبع علوم انسانی و دینی است، گفت: در حوزه علوم انسانی نزدیک به ۷۰ درصد ارجاعات به کتاب‌ها داده شده و این محصول ارزشمند بشری به عنوان مهم‌ترین بخش کار تلقی می‌شود بنابراین باید برای سامان‌دهی تدوین و چاپ کتاب اقدامات مناسبی صورت گیرد.

وی ابراز کرد: نرخ رشد متوسط علم در صحنه بین‌الملل حدود یک درصد است و ما نیز در فاصله همایش سال گذشته با دوره سیزدهم شاهد رشد سه درصدی بوده و از نظر کیفی نیز رشد خوبی را داشته‌ایم بنابراین مقایسه نرخ رشد کمی و کیفی کتاب‌های حوزوی حدود ۱۰ تا ۱۳ درصد بوده و با نرخ رشد علمی جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر هماهنگ است.

عماد با اشاره به ارزیابی‌های صورت گرفته توسط مراکز پژوهشی خارجی افزود: جمهوری اسلامی سرآمد تولید علم در منطقه بوده و این امر یکی از افتخارات ایران اسلامی محسوب می‌شود هرچند می‌توان با تدابیر لازم این رشد علمی را افزایش داد.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: از جمله مهم‌ترین اقدامات در این زمینه می‌توان به تفاهم‌نامه‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با وزارت علوم اشاره کرد که بیشتر آنها در زمینه تولید کتاب است.

وی خواستار مبادله آثار علمی میان حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها شد و گفت: تعاملات خوبی میان حوزه‌های علمیه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وجود دارد که با حمایت مدیر حوزه‌های علمیه روبه‌رو شده است و این کار از طریق نشر علوم اسلامی از طریق رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در دیگر کشورها صورت می‌گیرد.

عماد از تعامل مثبت میان حوزه‌های علمیه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و افزود: ظرفیت‌های خوبی در حوزه معاونت‌های مختلف حوزه‌های علمیه نیز وجود دارد که امیدواریم موجب رشد روزافزون آثار علمی شود.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: درصدد هستیم بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آثار برگزیده این همایش به عنوان آثار دارای امتیاز این وزارتخانه قرار گیرند و از سوی دیگر امتیازات دیگری نیز برای کتاب‌های برگزیده و شایسته تقدیر حوزوی قرار داده شده و مولفان این آثار به عنوان نخبگان جامعه معرفی می‌شوند.

وی در خصوص کیفیت آثار تالیف شده توسط حوزویان گفت: برخی از مراجع تقلید به آسیب‌های موجود در این زمینه اشاره کرده‌اند اما در این همایش، آثار برگزیده در چندین مرحله مورد ارزیابی قرار گرفته و هرگونه کپی‌برداری غیرممکن خواهد بود زیرا ادبیات مورد استفاده به دقت بررسی شده و تفاوت یک کتاب با آثار تالیف شده در گذشته کنترل می‌شود ضمن اینکه دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه نیز ارزیابی‌های لازم را انجام می‌دهد بنابراین به ندرت شاهد بروز کتاب‌هایی هستیم که از مطالب گذشته استفاده کرده‌ باشند.

عماد تصریح کرد: همکاری‌هایی با مرکز امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه صورت گرفته و این فعالیت‌ها ارتباط شخصیت‌ها،‌ نهادهای علمی و مراکز پژوهشی را دربر گرفته و موجب تبادل کتاب‌ها میان این مراکز می‌شود و در این زمینه توافق‌نامه‌هایی نیز برای تولید ۱۵۰ اثر با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به امضا رسیده تا به خارج از کشور ارسال شوند.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه در خصوص چگونگی ورود کتاب‌هایی از خارج کشور به این همایش گفت: سیاست‌های خاصی در این زمینه باید تدوین و اعمال شود.

وی با اشاره به ارتباط حوزه‌های علمیه با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: تبادل کتاب میان انجمن‌های علمی کشورهای مختلف باید با تکیه بر نیازسنجی‌های پژوهشی مرتبط با سایر مسلمانان صورت گیرد تا شاهد ارتباط هرچه بهتر میان مراکز حوزوی و علمی داخل کشور با مراکز خارجی باشیم.

عماد اظهار امیدواری کرد که برگزاری این همایش موجب پیشرفت مولفان و محققان حوزوی در زمینه تدوین آثار علمی شود و گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته می‌توان شاهد حضور آثار علمی دانشمندان مسلمان و مستشرقان دیگر کشورها در این همایش باشیم.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcg.39trak93ypr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما