کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت‌الله علیدوست:

کارهای پژوهشی باید رو به جلو باشد

خبرگزاری فارس , 23 اسفند 1395 ساعت 14:30

قم نیوز: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: باید کارهای پژوهشی رو به جلو باشد، علم انتها ندارد و پژوهشگران در هر حال به پایان علم نمی‌رسند.


به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از آثار جدید پژوهشکده فقه و حقوق با اشاره به فعالیت‌های این پژوهشکده اظهار کرد: فعالیت‌های پژوهشکده فقه و حقوق، فعالیت‌هایی نو، منضبط و پاسخگو است.

وی ادامه داد: اسلام برای پیشرفت علم و دانش چندین حرکت و رفتار انجام داد، از جمله این رفتارها تعظیم مقام علم و عالم است که در روایت‌های زیادی به آن اشاره شده، اسلام ارزش پژوهش و ثبت تراث را بیان کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: جلسات و کلاس‌های درسی می‌رود، اما آثار علمی باقی می‌ماند، به هر حال اسلام به تعظیم عالم، آموزش و پژوهش سفارش کرده است، مسلمانان به این سه فرمان با نمره‌های متفاوت عمل کردند.

آیت‌الله علیدوست با اشاره به تلاش عالمان مسلمان در طول تاریخ اظهار کرد: این عالمان برای تحصیل، تحقیق و پژوهش تلاش‌های زیادی کردند، ائمه معصومین(ع) فعالیت‌های پژوهشی را رصد می‌کردند، یکی از جنبه‌های امامان معصوم شاگردپروری بود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه در زمان گذشته صنعت چاپ وجود نداشت و پژوهشکده‌ها نبودند، اما عالمان مسلمانان به صورت مستمر به نگارش کتاب می‌پرداختند، البته به دلیل برخی از کج‌سلیقگی‌ها بخشی از تراث را از دست دادیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  افزود: در هیچ مقطعی مثل اکنون زمینه کار برای پژوهش وجود ندارد، اکنون طلاب با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری به راحتی به حجم زیادی از کتاب‌ها دسترسی پیدا می‌کنند، باید کار پژوهشی انجام داد.

آیت‌الله علیدوست با اشاره به پیش‌فرض‌های پژوهش اظهار کرد: پژوهشگر باید احساس نکند که دیر به دنیا آمده است، سهروردی فیلسوف جهان اسلام 48 سال عمر کرد و 37 کتاب نوشت، یکی از سخنان سهرودی این بود که من جایی ندیدم خداوند علم را برای گروه خاص وقف کرده باشد.

وی ادامه داد: این پیش فرض که کارهای پژوهشی تمام شده است، باید کنار برود، باید بگوییم کارهای زیادی در زمینه فقه، اصول و فلسفه انجام شده، اما کارهای زیادی هنوز مانده است، مسلمانان باید گفتمان انجام کار متقن را داشته باشند، پیامبر(ص) در زمان کندن قبر هم محکم کاری انجام می‌داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: انسان باید در نوشتن کتاب، کار متقن انجام بدهد، همچنین نباید مبتلا به حجاب معاصرت شویم، باید آثار خلق شده در حوزه‌های علمیه را ببینیم و تصور نکنیم که پس از شهید مطهری هیچ عالم دیگری در حوزه‌ها نیامده است.

آیت‌الله علیدوست با اشاره به کارهای پژوهشی در حوزه‌های علمیه اظهار کرد: پایان‌نامه‌ها و کتاب‌های زیادی در حوزه‌ها به نگارش درآمده است، برخی اصرار دارند که آثار پژوهشی حوزه‌های علمیه را نبینند.

وی ادامه داد: باید کارهای پژوهشی رو به جلو باشد، علم انتها ندارد و پژوهشگران در هر حال به پایان علم نمی‌رسند، پژوهشگران باید اخلاص داشته باشند، برخی از آثار پژوهشی به دلیل اخلاص صاحبان آن در جامعه مورد توجه قرار گرفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: باید پژوهشگران به سراغ موضوعاتی بروند که موردنیاز باشد، کارهای پژوهشی باید در بستر زمان صورت بگیرد، باید آثار پژوهشی نثر فاخر و نظم منطقی داشته باشد.

آیت‌الله علیدوست در پایان با اشاره به نکات ضروری در آثار پژوهشی خاطرنشان کرد: گاهی نقد افراد و نه افعال آن‌ها را می‌بینیم، باید کارهای افراد نقد شود، در آثار پژوهشی پژوهشکده فقه و حقوق بایسته‌های پژوهش رعایت می‌شود.

انتهای پیام / 136


کد مطلب: 46703

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/46703/کارهای-پژوهشی-باید-رو-جلو-باشد

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir