کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون تهذیب حوزه های علمیه:

نقش حوزه در مبارزه با بدعت و خرافات زدایی پررنگ تر شود / مستکبران به دنبال بردگی بشر هستند

خبرگزاری حوزه نیوز , 24 اسفند 1395 ساعت 13:30

قم نیوز: مهمترین دلیل روی آوردن به خرافات، دوری از منابع وحیانی، الهی و سخنان انبیاء و فرستادگان خدا است؛ اعتقاد مردم به وحی، انبیاء و پیام رسولان الهی ضعیف شده؛ زمانی که اعتقاد به وحی ضعیف شود، انسان از مسیر اصلی منحرف می شود به سمت بدعت ها و خرافات می رود.


به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی، با اشاره به موضوع چهارشنبه سوری آخر سال، آسیب های پیش رو و رسالت حوزویان گفت: بشر از روز اول خلقت و آفرینش، گرفتار توهم و خرافات بوده؛ بدعت و خرافات خود از موضوعات پیچیده است و نیاز دارد افرادی با خرافات مبارزه کنند و در این عرصه حوزه و علما بهتر از دیگران می توانند میدان داری کنند و مردم را از توهمات نجات و بدعت زدایی کنند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: بشر مایل است به مباحث توهمی و فعالیت های آسان، که نتیجه آن خوب است  و خیلی راحت در اختیار  انسان قرار می گیرد توجه کند، مثلا  بعضی افراد« معتقدند اگر آتش روشن کنی و از روی آن پرش کنی، زردی تو به من و سرخی من به تو  برسد، همیشه سر حال و زنده خواهیم ماند»، این ها همات توهمات و خرافت است، درمان  این مشکلات با علما و حوزه است، نباید در این  موارد و موارد مشابه ساکت و بی حرکت ماند، اگر جامعه سالم می خواهیم باید حرکت کرد و رذایل را دور کرد.

این مشاور امور خانواده گفت: واقعیت این است چهارشنبه سوری دلیل عقلی و شرعی ندارد، مانند عدد13که معتقدند« نحس است»، چرا نحس؟ به چه دلیل؟ داستان و غصه نحس بودن چه چیزی است؟ فرق آن با اعداد دیگر چی است؟ دلیلی ندارند و حرفهای می زنند که نتیجه آن خرافات است.

وی افزود: این خرافات تنها مال جامعه ایران نیست در دنیا هم وجود دارد. مهمترین دلیل روی آوردن به خرافات، دوری از منابع وحیانی، الهی و سخنان انبیاء و فرستادگان خدا است؛ اعتقاد مردم به وحی، انبیاء و پیام رسولان الهی ضعیف شده؛ زمانی که  اعتقاد به وحی ضعیف شود، انسان از مسیر اصلی منحرف می شود به سمت بدعت ها و خرافات می رود.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه بابیان اینکه  بعضی معتقدند «اگر آتش روشن نکنیم سال بدی خواهیم داشت، این حرف کجا با تدبیر دین و دستورات دینی و ارزشی و عقل یکسان و یکی است، اظهار داشت: از لحاظ  شرعی، روشن کردن آتش، تعدی به حقوق مؤمن است، نوعی آذار و اذیت است؛ مؤمن کسی است که مردم از دست و زبان آن امنیت باشند ولی کجا این طوری است.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی افزود: یکی از چیزهای مهم در جلوگیری از بدعت ها، داشتن توامان عقل و علم است در حال حاضر مردم دنیا علم دارند، ولی عقل ندارند به همین دلیل دچار توهم می باشند و به خرافات روی آورند نمونه آن کشور چین است کارهای عجیب و غریب انجام می دهند که با محاسبات عقلی اصلا هیچ جوابی بدست نمی آید.

 معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: عمل به خرافات و بدعت ها بدون پشتوانه عقل و وحی، شبیه همان جاهلیت مدرن گذشته است، در مکه قبل از اسلام، زنان یک طور خاصی طواف می کردند مانند آدمها اولیه « معتقدند بودند کسی که به خدا می خواهد نزدیک شود باید لباسی که با آن گناه کرده از خود دورکند یعنی همان خرافات است و  اما اسلام این سخن پوچ و بی محتوا را کنار زد و فرموده« لباسی که با آن گناه کرده از خود دور کنید اما در عوض آن لباس با ساتری تمییز طواف کنید که بدن پوشیده باشد».

 وی  ابراز داشت: خرافات دیگر این بود« زمانی که مردم مکه در اعمال حج مُحرِم می شدند و قصد رفتن به خانه را داشتند از درب وارد منزل نمی شدند بلکه سوراخی از پشت خانه ایجاد می کردند و از آنجا وارد منزل می شدند، قرآن با این کار مخالفت کرد فرمود« برای مُحرِم شدن لازم نیست کارهای عجیب و قریب انجام دهید تا قبول شود».

 این کارشناس امور تربیتی افزود: چهارشنبه سوری و 13 بدر از همین قبیل خرافات و دور از تعقل است. جمهوری اسلامی برای مخالفت با 13 بدر، روز طبیعت را در تقویم انتخاب کرده برای دوری از خرافی بودن چهارشنبه سوری هم آموزش های لازم داده شود، در طول سال رسانه و مراکز فرهنگی به کمک بیایند و آسیب های روحی و روانی چهارشنبه سوری بحث ارائه کنند تا عقلانیت مردم تحریک و آرام آرام این فرهنگ از بین برود.

 مدیر مدرسه علمیه معصومیه با اشاره به نقش دشمنان در ترویج دادن خرافات در مقابله با وحی و دین گفت: یکی از کارهای دشمنان این است از زمان حضرت آدم(ع) تا به الان، بشر را به بردگی فرهنگی بکشانند، بردگی ماندن در جاهلیت معنا پیدا می کند.

وی عنوان کرد: اگر کاری کنیم که جامعه از جاهلیت بیرون بیاید و به سمت عقلانیت حرکت کند، قطعا برنامه دشمن هم خنثی می شود.

 معاون تهذیب حوزه های  علمیه گفت: حوزه به عنوان کارشناس در مسائل دینی و اسلام شناسی، از طریق منابع دینی می تواند جامعه را به سمت عقلانیت و دین دعوت کند، مهم بیان درست است نباید افراطی و تفریطی در این عرصه صورت گیرد.

انتهای پیام / 136


کد مطلب: 46725

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/46725/نقش-حوزه-مبارزه-بدعت-خرافات-زدایی-پررنگ-تر-شود-مستکبران-دنبال-بردگی-بشر-هستند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir