کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به برخی آمارهای تکان دهنده درباره میزان تصادفات

نوروز را به روزهای سیاه تصادف و مرگ تبدیل نکنیم!

خبرگزاری فارس , 28 اسفند 1395 ساعت 13:30

قم نیوز: با توجه به اینکه حدود یک سوم قربانیان تصادفات را مردان متاهل تشکیل می‌دهند، بنا بر این در طول یک دهه اخیر، حدود 77 هزار خانواده ایرانی به خاطر تصادفات بی سرپرست شده‌اند.


به گزارش قم نیوز، هنوز با اسفندماه وداع نکرده و چند روزی تا پایان سال فرصت داریم که در همین ایام با اخبار حادثه‌ای مربوط به چندین تصادف وحشتناک در محورهای مواصلاتی استان مواجه بودیم که متاسفانه طی آن چند تن از هموطنانمان کشته و مجروح شدند.

البته این تصادفات در طول دو سه سال اخیر به یکی از تراژیک ترین اخبار رسانه‌ای نه فقط در استان قم بلکه در کل کشور تبدیل شده است تا آن جا که در مقیاس ملی با کمال تاسف و در قیاسی ناگزیر باید گفت که جاده‌های ایران هر ساله به اندازه یک زلزله بم، کشته می‌گیرد.

البته هر چند که آمار مربوط به قربانیان و یا مصدومان حوادث جاده‌ای در طول 10 سال اخیر به دلیل رشد اُمیدوارکننده فعالیت‌های آموزشی، رسانه‌ای و فرهنگی، سیر کاهشی را نشان می‌دهد اما هنوز هم کشور ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر، در صدر جوامعی است که در آن حوادث جاده‌ای و مع الاسف آمار کشته‌ها و مجروحان آن در رتبه‌های بالایی قرار دارد.

آنچه مایه نگرانی مضاعف است اینکه بنا بر یک سنت تلخ و نانوشته معمولاً در ایام تعطیلات نوروزی، به دلیل افزایش بیش از پیش مسافرت‌ها به خصوص از طریق خودروهای شخصی و عمومی، بر میزان تصادفات نیز افزوده می‌شود و به این خاطر بسیاری از خانواده‌ها داغدار شده و یا غم و زحمت مریض داری را ناخواسته متحمل می‌شوند.

نگاهی به برخی آمار‌ها در این باره اگرچه جالب است اما شاید در پسِ تکان دهنده بودن آن‌ها ، مایه عبرت باشد؛ اینکه بدانیم از مجموع تلفات 10 ساله اخیر در جاده‌ها ، رقم باورنکردنی 204 هزار کشته به دست می آید و از این حیث سهم کشورمان در تلفات جاده ای در کل دنیا حدود 1.5 درصد است که با توجه به نسبت جمعیت کشورمان به کل جامعه بشری، رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.

از سویی بنابر آمار، هر ساله ما شاهد 700 هزار حادثه رانندگی در کشور هستیم و این مساله باعث شده که حدود یک سوم کل تخت‌های بیمارستانی اختصاص به مجروحان و یا قربانیان تصادفات پیدا کند.

البته تمرکز اغلب افراد در خصوص مساله تصادفات بیشتر ناظر به میزان کشته‌ها و مرگ و میرهاست و حال آن که از بُعد اقتصادی نیز باید توجه داشت بنا بر گفته رییس سابق سازمان راهداری، سالانه بیش از 250 هزار خانوار در پی سوانح رانندگی به کام یکی از بزرگترین آسیب‌های اجتماعی یعنی فقر، می‌روند و از سوی دیگر با عنایت به اینکه حدود یک سوم قربانیان را مردان متاهل تشکیل می‌دهند، بنا بر این در طول یک دهه اخیر، حدود 77 هزار خانواده ایرانی به خاطر تصادفات بی سرپرست شده‌اند.

البته بر این سیاهه باز هم می‌توان افزود و آمارهای مقایسه‌ای دیگری نیز آورد اما آن چه لاجرم باید بدان توجه داشت این است که برای مقابله با سونامی مرگ جاده‌ای در ایام نوروز به خصوص و سپس در طول سال همچنین، نیاز به یک عزم و اراده ملی داریم؛ عزم و اراده‌ای که در بخش‌های مختلف اعم از فرهنگ سازی و فعالیت‌های رسانه‌ای، تدوین قوانین و مقررات بازدارنده و تنبیهی، اصلاح و توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای، تقویت ناوگان کمک رسانی به مجروحان و غیره باید خود را نشان دهد تا ان‌شاءالله در آینده کمتر از نوروز به عنوان روزهای سیاه تصادفات یاد کنیم.

انتهای پیام / 136


کد مطلب: 46775

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/46775/نوروز-روزهای-سیاه-تصادف-مرگ-تبدیل-نکنیم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir