يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 47013
منبع : خبرگزاری فارس

«آرامش بهاري» در جوار ستارگان فروزان قم

قم نيوز : قم نیوز: آرامش بهاري طرح‌ اجرايي سازمان اوقاف و امور خیریه ويژه ايام نوروز است كه در جوار بقاع متبركه به منظور ايجاد پويايي و ارائه خدمات فرهنگي به افراد ارائه مي‌شود و این طرح در استان قم نیز با قوت اجرا شده و خدمات ارزنده ای به زائران و مسافران نوروزی ارائه شده است.
«آرامش بهاري» در جوار ستارگان فروزان قم
به گزارش قم نیوز، رهبر معظم انقلاب همواره بر تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی تأکید دارند و با توجه به اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه متولی امامزادگان است بنابراین تحقق این فرمایش رهبری را در دستور کار دارد.

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته طرحی در ایام نوروز با توجه به خیل عظیم زائرانی که به زیارت امامزادگان مشرف می‌شوند در قالب آرامش بهاری پیگیری می‌شود و با اجرای این طرح در سال‌های اخیر شاهد رشد فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در بقاع متبرکه امامزادگان بودیم.

در راستای اجرای طرح آرامش بهاری خیمه‌های معرفت در 32 بقعه متبرکه از 26 اسفند سال 95 تا 14 فروردین امسال در حال خدمت‌رسانی هستند و 120 نفر مبلغ روحانی در این خیمه ها به ارائه خدمات می‌پردازند.

برپایی خیمه‌های معرفت و ایستگاه‌های مختلف قرآنی و معارف در طرح آرامش بهاری در دستور کار است و کارگروه‌هایی تخصصی مانند فضای مجازی و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی نیز مشغول فعالیت هستند و علاوه بر اینها کارگروه کودک نیز فعال است.

خیمه معرفت حرم حضرت معصومه(س) در صحن فاطمی پذیرای زائران است که 11 مورد بازی متناسب با فرهنگ اسلامی در این غرفه ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام احمد شعبانی، مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اهمیت اجرای طرح آرامش بهاری عنوان کرد: اجرای این طرح آسیب‌‌های اجتماعی مانند بدحجابی و انحرافات را کاهش داده است.

در حقیقت عشق و ارادت شیعیان به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) وصف‌ناشدنی است ولی در این چند سال اخیر حضور مبلغان در بقاع متبرکه و انجام فعالیت‌های فرهنگی سبب گرایش بیش از پیش مردم به اماکن مقدسه شده است.

ارتقای کیفی در زمینه ارائه خدمات در این خیمه‌ها پیگیری می‌شود که به همین منظور مدیران اوقاف به بازدیدهایی می‌پردازند تا از نزدیک در جریان فعالیت‌ها قرار گیرند.

 

* تحویل سال در بقاع متبرکه

عشق و ارادت مردم به خاندان اهل بیت(ع) به اندازه‌ای است که سال خود را با حضور در یکی از بقاع متبرکه آغاز می‌کنند به طوری که 3 هزار و 500 نفر از ساکنان و زائران در امامزاده زینب خاتون(ع) کهک حضور پیدا کردند.

قرائت دعا و نیایش، سخنرانی مذهبی، مولودی‌خوانی و پخش بیانات رهبر معظم انقلاب از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده ویژه سال تحویل بود.

 

*اسکان در جوار امامزادگان

در جوار برخی بقاع امامزادگان شرایطی برای اسکان زائران فراهم شده که بر اساس گفته حجت‌الاسلام رحمت جمشیدپور مسؤول اوقاف و امور خیریه کهک از جمله آنها فراهم‌سازی 40 اتاق برای اسکان موقت زائران در جوار بقاع متبرکه کهک در بقاع امامزادگان نورعلی(ع)، امامزاده هادی(ع) روستای وشنوه و شاه اسماعیل(ع) است.

محمد شکری مسؤول فرهنگی اوقاف و امور خیریه ناحیه دو شهرستان قم نیز تصریح کرد: بقاع امامزادگان جعفر شهید(ع)، شاه جمال‌الدین(ع)، عبدالله(ع) قلعه چم و جعفر(ع) روستای زواریون از دیگر مکان‌های در نظر گرفته شده برای اسکان موقت زائران در آستان مقدس است.

بر اساس آمار موجود از 29 اسفند تا 9 فروردین ماه اسکان بیش از 13 هزار نفر از مسافران نوروزی در بقاع متبرکه ناحیه دو اوقاف شهرستان قم صورت گرفته است.

در راستای ارزیابی خدمات ارائه شده از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم به زائران نوروزی، استاندار قم از کمپینگ اسکان موقت زائران نوروزی در جوار بقعه امامزاده جمال‌الدین(ع) و در محل عوارضی قم ـ تهران از خیمه معرفت آستان مقدس امامزاده علی بن جعفر(ع) بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت‌های اداره اوقاف در این طرح قرار گرفت.

 

استاندار قم در بازدید از خیمه‌های معرفت ضمن ابراز رضایت از فعالیت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه در زمینه طرح آرامش بهاری تصریح کرد: در بخش اسکان اقدامات خوبی انجام شده و خدمات مطلوبی به زائران ارائه می‌شود البته باید هر سال نسبت به سال گذشته خدمات بهتری ارائه شود.

بازدید تیم بازرسی ستاد تسهیلات زائرین استانداری قم از آستان پنج امامزاده(ع) از دیگر امور انجام شده بود. همچنین در این ایام غبارروبی بقاع  متبرکه نیز انجام شد که از جمله آنها غبارروبی بقعه امامزاده عبدالله(ع) روستای قلعه چم بود که با حضور با حضور خادمان حرم حضرت معصومه(س) صورت گرفت.

 

*حضور زائران  خارجی در بقاع متبرکه

شهر قم در طول سال پذیرای زائران داخلی و خارجی است که در کنار زیارت حرم حضرت معصومه(س) به بقاع متبرکه نیز مراجعه می‌کنند. از جمله زائران خارجی می‌توان به  حضور کاروان زیارتی زائران اردو زبان در آستان مقدس امامزاده زینب خاتون(س) کهک اشاره کرد.

در این بازدید همچنین کودکان پاکستانی مهمان غرفه کودک خیمه معرفت پنج امامزاده بودند و از برنامه‌های فرهنگی و حضور مبلغان اوقاف استفاده کردند.

با توجه به تقارن ایام نوروز با سالروز ولادت امام محمد باقر(ع) و شهادت امام علی النقی(ع) مراسم‌هایی متناسب با این  مناسبت‌ها در بقاع متبرکه برگزار شده است به طوری که در شب میلاد امام محمد باقر(ع) در بقاع امامزادگان موسی مبرقع(ع)، علی بن جعفر(ع)، پنج امامزاده(ع) و شاه سید علی(ع) مراسم ویژه‌ای برگزار شد و بقاع متبرکه کهک، خلجستان و جعفریه نیز میزبان جشن میلاد امام باقر(ع) بودند.

مراسم سالروز شهادت امام علی النقی(ع) نیز علاوه بر بقعه امامزاده موسی مبرقع(ع) به طور ویژه در بقعه امامزاده جعفر شهید(ع) و امامزاده سیدعلی(ع) برگزار شد.

 

*فعالیت‌های خیمه‌های معرفت

خیمه معرفت مزار شیخان دارای غرفه‌های قرآن بخوانید جایزه بگیرید، کودک، خانواده و فضای مجازی، نقاشی خلاقانه، ایستگاه احکام به صورت مجزا برای خواهران و برادران، مشاوره وقف و سخنرانی چند رسانه‌ای است که به گفته حجت‌الاسلام مهدی خویی مسؤول فرهنگی این خیمه معرفت، روزانه 2 هزار نفر از این غرفه‌ها بازدید دارند.

همچنین وقف 200 جلد قرآن کریم در مزار مقدس شیخان در طرح آرامش بهاری در این ایام صورت گرفته است.

خیمه عفاف و حجاب در بقعه حضرت علی بن جعفر(ع) مورد استقبال چشمگیر قرار گرفته است. در این غرفه تبلیغ حجاب اسلامی در دستور کار بوده و با ارائه چادری به بازدیدکنندگان عکسی یادگاری می‌گیرند تا با چادر به عنوان حجاب برتر آشنا شوند.

مشاوره تخصصی از جمله خدمات طرح آرامش نوروزی است و تاکنون هزار و 403 مورد مشاوره تخصصی در قالب طرح آرامش بهاری ارائه شده است.

جذب کمک‌های مردمی برای انجام خدمات در بقاع متبرکه با اجرای طرح آرامش بهاری در دستور کار است که از جمله آنها می‌توان به جذب 35 میلیون ریال کمک‌های مردمی در قالب طرح مودت تا نهم فروردین در ناحیه 2 اوقاف قم اشاره کرد.

رضا سیار فرماندار قم با بیان اینکه کیفیت طرح آرامش بهاری نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است گفت: خدمات ارائه شده در خیمه‌های معرفت طرح آرامش بهاری بسیار مطلوب است و با توجه به خیل عظیم زائران می‌توان در ایام سال نیز این طرح را اجرا کرد.

بقاع متبرکه در همه شرایط و موقعیت‌ها مورد توجه مردم بوده و به دلیل آنکه پناهگاه شیفتگان ائمه اطهار(ع) است اجرای برنامه‌های فرهنگی می‌تواند زمینه بهره‌مندی افراد مختلف را فراهم کند. با توجه به اقشار و گروه‌های سنی مختلف که به زیارت این بقاع تشرف پیدا می‌کنند اجرای برنامه‌های متنوع زمینه بهره‌مندی هر چه بیشتر آنها را فراهم می‌کند.

تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی از مطالبات رهبر معظم انقلاب بوده که سازمان اوقاف در این زمینه به خوبی در راستای تحقق این امر گام برداشته و تاکنون کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته و از فرصت زیارت زائران برای ارائه آموزش‌ها و برنامه‌های فرهنگی استفاده کرده است.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcex78e.jh8fzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما