يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 47014
منبع : خبرگزاری فارس

نوروز 96 و ارتقاء اطلاع‌رسانی خدمات شهری/لزوم ایجاد زیرساخت‌های پایدار اطلاع‌رسانی شهری

قم نيوز : قم نیوز: توسعه تابلوهای اطلاع‌رسانی و استفاده از سامانه‌های تلفنی در حوزه اطلاع‌رسانی نوروزی بخش عمده مشکلات سال‌های گذشته را کاهش داده و رضایت‌مندی بیشتر مسافرین و زائرین را به دنبال داشت.
نوروز 96 و ارتقاء اطلاع‌رسانی خدمات شهری/لزوم ایجاد زیرساخت‌های پایدار اطلاع‌رسانی شهری
به گزارش قم نیوز همزمان با آغاز سال جدید و تعطیلات نوروزی حجم سفرهای کشور افزایش یافته و به همین خاطر در ایام پیک سفر بسیج همگانی در تمام استان‌ها برای خدمات رسانی به مسافرین صورت می‌گیرد.

شهر قم نیز به صورت ویژه در ایام نوروز میزبانی از مسافرین و زائرین را بر عهده دارد. این شهر در مرکز کشور و شاهراه 17 استان است که به همین خاطر حجم بالای تردد در این شهر به صورت روزانه ثبت می‌شود به طوری که آمار کسب شده از دوربین‌های نظارتی مستقر در ورودی‌های شهر قم تردد ورودی روزانه بیش از 120 هزار خودرو را در ایام نوروز 96 در این شهر ثبت کرده است.

این زائرین و مسافرین علاوه بر رفع نیازها و مایحتاج عمومی نیازمند پیش‌بینی خدمات و ارائه اطلاعات صحیح و دقیق برای رسیدن به اهدافشان هستند.

اکثر مسافرینی که هدف و قصدشان از سفر حضور در شهر قم نیست اما در مسیر عبور از این شهر حتما چند ساعتی را در آن توقف کرده و در مکان‌های زیارتی این شهر از جمله حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران حضور پیدا می‌کنند به همین خاطر دسترسی سریع آنها به این مقاصد ضروری بوده و نیازمند حرکت جدی و هدفمند در حوزه اطلاع‌رسانی است.

در همین راستا شهرداری قم به عنوان یکی از متولیان امر اطلاع رسانی در شهر امسال برنامه‌های ویژه‌ای را برای اطلاع‌رسانی صحیح و هدفمند به زائرین اختصاص داد که توسعه تابلوهای اطلاع‌رسانی و همچنین توزیع کتابچه‌های راهنمای شهر از آن جمله است.

اما در این بین اقدام ویژه ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر شهرداری قم بکارگیری ظرفیت سامانه 137 ارتباطات مردمی شهرداری برای اطلاع‌رسانی و پشتیبانی خدمات اطلاعاتی نوروزی بوده است به طوری که براساس آمار روزانه بیش از 600 پیام در این سامانه در نوروز ثبت شده که بیش از نیمی از آنها مرتبط با اطلاع‌رسانی به زائرین بوده است.

تولید و توزیع کتابچه راهنمای شهر قم نیز برای نخستین بار امسال از سوی شهرداری صورت گرفت. در این کتابچه جیبی تمام اطلاعات مورد نیاز زائرین و مسافرین گردآوری شده و مردم با استفاده از آن و بهره‌گیری از نقشه درج شده، می‌توانند به مسیرهای هدف خود دسترسی پیدا کنند.

 

*توزیع بیش از 300 هزار کتابچه اطلاع‌رسانی و بسته فرهنگی

حمیدرضا عابدی خرسند مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قم با اشاره به اقدامات ستاد تسهیلات سفر شهرداری در ایام نوروز برای اطلاع‌رسانی به زائرین و مسافرین بیان کرد: در این راستا شهرداری به صورت منسجم اقدام به تهیه بسته‌های ویژه نوروزی با استفاده از اقلام فرهنگی، آموزشی و اطلاع‌رسانی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در این بسته‌ها نقشه و کتابچه اطلاعات شهر قم و راهنمای اماکن و مراکز مختلف توریستی، اقامتی، گردشگری و ... گنجانده شده است افزود: ویژه نامه نوروزی نشریه نوبهار قم نیز برای استفاده مسافرین در این بسته‌ها قرار داده شده است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قم افزود: بیش از 50 هزار عدد از این بسته‌های ویژه تهیه و در مبادی ورودی شهر، استراحتگاه‌‌ها، ستادهای خدمات رسانی شهرداری و نمایشگاه‌های فرهنگی سطح شهر توزیع شده است.

وی با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی به شهروندان و زائرین و مسافرین بیان کرد: به جز نصب تابلوهای اطلاع رسانی در این ایام نیروهای سامانه 137 به صورت ویژه برنامه‌های اطلاع رسانی را دنبال می‌کنند.

عابدی خرسند خاطرنشان کرد: همچنین تعداد ۱۰۰ هزار عدد انواع نقشه راهنمای شهر به علاوه تعداد ۳۰ هزار عدد دفترچه راهنمای مسافرین و اطلاعات شهر قم جدای از بسته در بین مردم توزیع می‌شود.

تقویت اقدامات اطلاع‌رسانی مدیریت شهری در نوروز امسال در گفت‌وگو با مردم و کسب نظر آنها نیز جلوه می‌کرد به طوری که امسال مشکلات کمتری برای زائرین برای دسترسی به مقاصد در سفر به قم به وجود آمد.

عباس حسین‌پور که از اصفهان برای سفر نوروزی به قم آمده است نیز این مساله را تایید کرد. وی کتابچه اطلاعات شهری شهرداری را یکی از نقاط قوت اطلاع‌رسانی امسال ستاد نوروزی عنوان کرد و گفت: سال‌های قبل وقتی وارد قم می‌شدیم حتی برای گذر از این شهر هم مشکلات داشتیم و نمی‌توانستیم به راحتی به حداقل امکانات همچون سرویس بهداشتی دسترسی پیدا کنیم.

علی تقی خانی نیز از استان البرز به شهر قم آمده است. ولی که برای نخستین بار در مسیر سفر وارد شهر قم می‌شود ضمن تقدیر از اطلاع‌رسانی انجام شده در شهر برای دسترسی به حرم حضرت معصومه و مسجد جمکران گفت: زمانی که از عوارضی تهران وارد قم شدیم بسته‌هایی در اختیار ما قرار گرفت که تمام اطلاعات محل‌های اسکان و بوستان‌ها در آن وجود داشت.

وی اضافه کرد: این اطلاعات به ما کمک کرد که راحت‌تر به مکان‌ مورد نظر برای استراحت برسیم.

یکی از مشکلاتی که هرساله شهر قم را با معضلاتی روبه رو می‌کند بحث اسکان اضطراری است. جدا از مساله برخورد و حرکت‌های سلبی برای جلوگیری از سد معبر با برپایی چادر نیاز بود که فضاهایی برای اسکان مشخص شده و زائرین به جای معابر در این فضاها اسکان داده شوند.

امسال شهرداری با قوت بیشتری این فضاها را آماده کرد و بهتر از آن هدایت صحیح مردم به سمت این فضاها بود.

اطلاع‌رسانی هدفمند و دقیق در ورودی‌های شهر به سمت محل‌های اصلی اسکان امسال در قم مشهود بود و به همین خاطر کمترین مشکل از نظر سد معبر و برپایی چادر در هسته مرکزی شهر و محدوده حرم مطهر حضرت معصومه(س) به وجود آمد.

در محدوده مسجد مقدس جمکران نیز هرساله سد معبر در رینگ اصلی تردد ترافیک شدیدی را به وجود آورده و جلوه و منظر این مکان مقدس را تخریب می‌کرد. امسال در این محدوده نیز فضایی برای اسکان مشخص شد و بدون هیچ حرکت سلبی با استفاده از تابلوهای اطلاع‌رسانی مردم به جای سد معبر در این فضاها حضور پیدا کرده و اقدام به برپایی چادر کردند.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی و جانشین شهردار قم در ستاد تسهیلات نوروزی و خدمات سفر شهرداری با تاکید بر اینکه تمرکز شهرداری در ایام نوروز بر اطلاع‌رسانی مسافر بوده است خاطرنشان کرد: با استفاده از سامانه 137 سعی کردیم که به محض ورود بتوانیم اطلاعات لازم را به مسافرین و زائرین ارائه کنیم.

سیدامیر سامع با تاکید بر اقدامات اطلاع‌رسانی انجام شده در سطح شهر به مناسبت نوروزی بیان کرد: امسال با توزیع تابلوهای اطلاع‌رسانی ثابت و موقت تلاش کردیم مردم در مسیریابی و تعیین مقاصد با مشکل مواجه نشوند.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم تمرکز بر اسکان موقت زائرین را مورد توجه قرار داد و گفت: اولویت ما در اطلاع‌رسانی اسکان مراکز اقامتی، ستادهای آموزش و پرورش و پس از آن استراحت‌گاه‌های شهری از جمله بوستان فدک، امام رضا، غدیر و پارکینگ شماره چهار جمکران بود.

با تمام اقدامات صورت گرفته به نظر می رسد شهرداری باید تمرکز بیشتری بر مساله اطلاع‌رسانی داشته باشد تا در آستانه نوروز هرساله نخواهد با هزینه‌های گزاف اقداماتی مقطعی را انجام دهد.

نیاز است زیرساخت‌های اطلاع‌رسانی در شهر قم تقویت شده و ستادهای اطلاع‌رسانی مستمر در شهر شکل بگیرد چراکه تقریبا در اکثر ایام سال این شهر مسافرپذیر است.

تقویت سامانه ارتباطات مردمی 137 شهرداری و همچنین تقویت تابلوهای ثابت اطلاع‌رسانی به همراه به روزرسانی کتابچه‌ راهنمای شهر قم از جمله اقداماتی است که می‌تواند امکانات اطلاع‌رسانی شهر قم را بالا برده و بستری ایجاد کند که خدمات بهتری به زائرین و مسافرین در زمان حضور در شهر قم ارائه شود.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcfjxdj.w6deyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما