دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 47171
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله کعبی:

اکنون در مرحله تحقق دولت اسلامی هستیم/تبیین نظریه سیاسی اسلام دستاورد مهم شهید صدر

قم نيوز : قم نیوز: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: بر اساس فرمایشات رهبری اکنون در مرحله تحقق دولت اسلامی هستیم چرا که طی 36 سال اخیر در این مرحله متوقف بوده اما اگر از این مرحله عبور نکنیم و دولتی که خواهان احکام، عدالت و پیشرفت اسلامی است را نداشته باشیم نمی‌توانیم انقلاب اسلامی را به نتیجه برسانیم.
اکنون در مرحله تحقق دولت اسلامی هستیم/تبیین نظریه سیاسی اسلام دستاورد مهم شهید صدر
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله عباس کعبی یکشنبه شب در همایش اندیشه سیاسی شهید سید محمدباقر صدر که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفا برگزار شد، از شهید صدر به عنوان یک نابغه انقلابی نام برد و اظهار کرد: این شخصیت زودهنگام انقلاب اسلامی را درک کرد در حالی که برخی از افراد تا کنون هم نسبت به مفهوم واقعی انقلاب اسلامی آگاه نشده‌اند به همین علت این فرد الگوی مرجعیت انقلابی و جریان حوزه تحول‌خواه است.

وی اضافه کرد: شهید صدر در دوران دو مرجع بزرگ آیت‌الله حکیم و آیت‌الله خویی زندگی می‌کرد و مرجعیت این افراد را خط قرمز خود می‌دانست به همین علت احترام در مجالس و سخنرانی‌های مختلف از آنها به عنوان استاد بزرگ نام برده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یکی از دستاوردهای مهم شهید صدر تبیین نظریه سیاسی اسلام بوده است، تصریح کرد: این شخصت ثابت کرد که در فضای انقلابی می‌توانیم با حفظ چارچوب مرجعیت تحول ایجاد کنیم به همین علت باید از این شخصیت درس می‌گیریم.

وی با اشاره به اینکه شهید صدر بر اساس علوم اسلامی فقه حکومتی و نظام‌سازی اسلامی را طراحی کرده است، عنوان کرد: طراحی ساختار و محتوای جمهوری اسلامی ایران بر پایه فقه حقوق اساسی و اندیشه سیاسی از دیگر دستاوردهای شهید صدر بوده و مجموعه این دستاوردها در کتاب‌های مشخصی جمع‌آوری شده است.

کعبی خاطرنشان کرد: هر چند بعد از پیامبر اسلامی انحرافات بسیاری در دین اسلام مشاهده شده است اما اکنون انقلاب اسلامی با ولایت فقیه به قدرت رسیده تا مانع این انحرافات شود.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس دیدگاه شهید صدر مرجعیت مرتبط با کسی است که پرچم اسلام را حمل می‌کند، اظهار کرد: در ادامه راه اسلام مرجعیت در پرچمی فراگیر و در رهبری بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی تبلور پیدا کرده به همین علت همگان باید سرباز امام بوده و در راستای تحقق آرمان‌های ایشان گام برداریم.

این استاد برجسته حوزه از دولت دینی به عنوان سرآغاز اجرای حقوق و عدالت اسلام یاد کرد و ادامه داد: دولت در متن دین است و نمی‌توان آن را از متن دین جدا کرد همانطور که در فرمایشات شهید صدر نیز دولت پدیده وحیانی بوده و از متن دین برخاسته است.

وی از شاگردان مکتب علامه طباطبایی به عنوان سرمایه‌های حوزه علمیه قم نام برد و گفت: این افراد می‌توانند در راستای تحول در حوزه علوم انسانی و پشتیانی از نظام اسلامی در حوزه فکری و تئوری مشارکت داشته باشند.

کعبی با تاکید بر اینکه جدایی دولت از دین امکان‌پذیر نیست، مطرح کرد: به تعبیر آیت‌الله صدر حکومت دینی همانند اجتماعی بودن انسان دارای اصالت مشخصی است که این اصالت از آن جداشدنی نیست.

وی یادآور شد: برخی به شهید صدر ظلم کرده چرا که می‌گویند ایشان قائل به حاکمیت ملی و حاکمیت مردم بر خود بوده است در حالی که ایشان در بحث خلافت انسان این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید که انسان‌ها باید به درجه تبعیت از خلافت الهی رسیده و در راستای اجرای قوانین الهی احساس مسؤولیت کنند.

کعبی با بیان اینکه شهید صدر نسبت به قوه مجریه و ریاست این قوه حساسیت بیشتری نشان می‌داد، گفت: این شخصیت اعتقاد داشت که رکن پیشرفت احکام اسلامی عملکرد اسلامی رئیس قوه مجریه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی اکنون در مرحله تحقق دولت اسلامی هستیم چرا که طی 36 سال اخیر در این مرحله متوقف بوده اما اگر از این مرحله عبور نکنیم و دولتی که خواهان احکام، عدالت و پیشرفت اسلامی است را نداشته باشیم نمی‌توانیم انقلاب اسلامی را به نتیجه برسانیم.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcjvvex.uqeaazsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما