کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحقیقات جدید نشان داد

افزایش دیابت در زنان میانسال با مصرف استاتین

خبرگزاری فارس , 24 فروردين 1396 ساعت 4:00

قم نیوز: دانشمندان باور دارند مصرف استاتین می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت در زنان میانسال و سالخورده را تا 75 درصد افزایش دهد.


به گزارش قم نیوز، نتیجه مطالعات نشان داده است، ارتباط قوی بین استاتین‌ و دیابت وجود دارد؛ به طوری‌که مصرف استاتین می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را تا 75 درصد افزایش دهد.

استاتین‌ها گروهی از داروهای کاهنده کلسترول خون هستند که با مهار آنزیم کاهنده اچ‌ام‌جی-کوآ (HMG-CoA reductase) عمل می‌کنند. هم‌چنین معمولاً در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از افزایش چربی خون استفاده می‌شوند.

با توجه به زندگی امروز افراد در جامعه، شاهد افزایش بی‌سابقه آمار چاقی و اضافه‌وزن در اکثر کشورهای جهان هستیم؛ در پی این اضافه‌وزن، کلسترول نیز بالا می‌رود و مصرف این نوع دارو در بزرگسالان رواج می‌یابد.

دانشمندان چندین سال پیش اعلام کردند که بررسی آنان روی نزدیک به 26 هزار نفر نشان می‌دهد افرادی که داروهای استاتینی مصرف می‌کرده‌اند بسیار بیشتر از کسانی که این دارو‌ها را مصرف نمی‌کرده‌اند در خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم قرار دارند.

تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد ابتلا به دیابت در اثر مصرف استاتین به طور گسترده، زنان را بیش از مردان تهدید می‌کند و می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را در آنها تا 75 درصد افزایش دهد.

این تحقیقات که در مرکز بهداشت کشور استرالیا صورت گرفته، در طول 5 سال به طور منظم حدود 9 هزار زن از کشورهای مختلف را تحت بررسی قرار داده و در نهایت مصرف استاتین را عامل ابتلا به دیابت در زنان دانسته است که در دوره میانسالی و کهنسالی بروز می‌کند.

رعایت رژیم غذایی مناسب، ورزش و از دست دادن وزن اضافه می‌تواند مصرف اجباری استاتین در دوره میانسالی به منظور کاهش کلسترول خون و جلوگیری از سکته قلبی و مغزی را از بین ببرد.

انتهای پیام / 136


کد مطلب: 47228

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/47228/افزایش-دیابت-زنان-میانسال-مصرف-استاتین

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir