پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : 47558
منبع : خبرگزاری فارس

برترین‌های همایش ملی بحران دریاچه نمک در قم تجلیل شدند

قم نيوز : قم نیوز: دارندگان مقالات برتر همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ایران ظهر امروز طی مراسمی در قم تقدیر شدند.
برترین‌های همایش ملی بحران دریاچه نمک در قم تجلیل شدند
به گزارش قم نیوز، نخستین همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ایران ظهر امروز با حضور جمعی از مسؤولان ملی و استانی در تالار مفید دانشگاه قم به کار خود پایان داد.

در ابتدای این مراسم عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی به ایراد سخن پرداخت و با تاکید بر اینکه تا کنون قوه مقننه به درخواست‌های قوه مجریه به خوبی پاسخ‌گو داده است، عنوان کرد: برای صندوق توسعه ملی لایحه‌های لازم را به تصویب رسانده‌ایم؛ بحران دریاچه نمک نباید به عنوان یک موضوع استانی مطرح شود چرا که یک موضوع ملی است و نمایندگان مجلس و قوه مجریه باید با نگاه‌های ملی به دنبال چاره‌اندیشی و تخصیص حق‌آبه‌های زیست محیطی باشند.

احمد امیرآبادی فراهانی با اشاره به اینکه برخی از سدهای ایجاد شده در روند انتقال حق‌آبه به دریاچه قم موثر بوده است، عنوان کرد: رفع مشکل دریاچه نمک نیازمند یک اراده ویژه است به همین علت مجلس به میدان آمده و امیدواریم مسؤولان اجرایی با نگاه به خطر بحران این دریاچه به فکر اقدامات لازم باشند تا بتوانیم به سمت تخصیص اعتبارات و پیگیری راهکارهای اجرایی حرکت کنیم.

همچنین رئیس موسسه جغرافیایی دانشگاه تهران طی سخنانی با تاکید بر اینکه خاورمیانه در فرسایش خاک با مشکلات جدی مواجه است، عنوان کرد: ایران اسلامی در میان کشورهای مختلف منطقه بیشتر از دیگر کشورها با مشکل فرسایش روبه رو است؛ اجرای طرح مانیتورینگ به عنوان یک راهکار اصلی باید مورد تاکید باشد چرا که میزان تحرکات و تغییر وضعیت بخش‌های مختلف کشور باید مورد بررسی قرار گیرد.

سید کاظم علوی‌پناه با اشاره به اینکه تصاویر ماهواره‌ای در حوزه پایش بسیار تاثیرگذار است، اضافه کرد: سطوح نمکی پلایای قم می‌تواند برای کاربردهای مختلف از جمله کالیبر کردن برخی از ماهواره‌ها مورد استفاده قرار گیرد به همین علت امیدواریم یکی از ایستگاه‌های بین‌المللی برای مطالعات کالیبرهای ماهواره‌ای در مناطق نمکی پلایای قم ایجاد شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور نیز به عنوان دیگر سخنران این همایش اظهار کرد: رفع نیازهای آبی و مدیریت منابع آب به عنوان راهکارهایی مطرح است که می‌تواند سبب رفع مشکل ریزگردها شود؛ از نظر میزان بارندگی یک سوم آمار میانگین جهانی را به خود اختصاص داده اما تبخیری سه برابر میانگین جهانی داریم و در حوضه دریاچه نمک نیز پنج برابر میانگین جهانی تبخیر قابل مشاهده است.

خداکرم جلالی حفظ منابع پایدار از اولویت‌های کشور برشمرد و گفت: از نظر تعاریف بین‌المللی عرصه‌هایی با کمتر پنج درصد پوشش گیاهی بیابان نامیده می‌شود و سرزمینی که با کاهش پوشش گیاهی مواجه باشد دچار بیابان‌زایی شده است.

در پایان این مراسم نیز استاندار قم طی سخنانی با بیان اینکه برگزاری نخستین همایش ملی بحران دریاچه نمک و پدیده گرد و غبار در حوضه مرکزی ایران گام نخست برای رفع بحران این دریاچه است، عنوان کرد: مسؤولان ارشد برخی از سازمان‌ها از جمله محیط زیست و وزارت نیرو به این همایش دعوت شدند اما به دلایلی حضور نیافتند به همین علت مدیران استانی باید مطالب ارائه شده را به مسؤولان مورد نظر انتقال دهند.

وی با تاکید بر اینکه مردم استان باید مشارکت همگانی را در انتخابات رقم بزنند، گفت: امیدواریم فردی که از نظر مردم اصلح است انتخاب شود و باری دیگر شاهد انتخابات خوب و قانونی باشیم.

لازم به ذکر است، در مراسم اختتامیه این همایش دو روزه از دارندگان مقالات برگزیده با اهدا هدایایی تقدیر شد.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcivwa5.t1ayw2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما