شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : 47758
منبع : جهان نیوز
براي اولين بار بعد از انقلاب صورت گرفت؛

صدورچند باره مجوز توزیع شبه هرویین در دولت یازدهم/ کم توجهی دولت در ورود جوانان به گرداب اعتياد!+سند

قم نيوز : قم نیوز: شبهه هروييني كه در مالزي و آمريكا فاجعه آفريد و تعداد زيادي از جوانان اين كشورها را به گرداب اعتياد كشاند.تجربه اي كه هرگز مورد توجه دولت يازدهم قرار نگرفت تا تكرار فاجعه ترامادول با لجبازي و شايد منفعت چند هزار ميلياردي عده اي خاص بار دیگر در اذهان نقش بربندد.
صدورچند باره مجوز توزیع شبه هرویین در دولت یازدهم/ کم توجهی دولت در ورود جوانان به گرداب اعتياد!+سند
به گزارش قم نیوز، دولت يازدهم را مي توان تنها دولتي دانست كه عليرغم مخالفت اكثر كارشناسان و مسئولان نظام، توزيع مشهورترین داروی اعتیاد آورجهان یعنی شبهه هرویین  "اكسي كدون" را 2 بار و در 2 سال پياپي صادر كرد.

شبهه هروييني كه در مالزي و آمريكا فاجعه آفريد و تعداد زيادي از جوانان اين كشورها را به گرداب اعتياد كشاند.تجربه اي كه هرگز مورد توجه دولت يازدهم قرار نگرفت تا تكرار فاجعه ترامادول با لجبازي و شايد منفعت چند هزار ميلياردي عده اي خاص بار دیگر در اذهان نقش بربندد.

12 سال پیش بود که داروی ترامادول به بازار ایران وارد شد و با این توجیه که به سهولت در اختیار مردم قرار بگیرد، فروش آن افزایش یافت و در برخی داروخانه ها هم بدون نسخه و غیرقانونی فروخته شد؛ تا جایی که در پی این افزایش مصرف، شاهد رشد چند درصدی تعداد مسمویت های ناشی از سوء مصرف ترامادول بودیم که به تناسب این افزایش، مرگ ناشی از سوء مصرف آن هم افزایش پیدا کرد.

در واقع می توان گفت داروی ترامادول در 15 سال اخیر بزرگ ترین بحران در اعتیاد داروخانه ای بوده است که بخش عمده ای از مراجعان آن نوجوانان 13 تا 15 ساله بوده اند. البته اعتیاد داروخانه ای تنها محدود به داروی ترامادول نمی شود و در 2 سال گذشته  2 بار وزارت بهداشت با معرفی داروی جدیدی به نام «اکسی کدون» از توزیع آن در داروخانه ها خبر داد. دارویی به مراتب قوی تر و خطرناک تر از ترامادول که تبعات منفی بسیاری را برای بیماران به دنبال خواهد داشت.

اكسي كدون چيست؟

شايد بتوان دولت يازدهم را تنها دولت بعد از انقلاب دانست كه عليرغم مخالفت ستاد مبارزه با مواد مخدر، 2 بار مجوز توزيع داروي اعتياد آور "اكسي كدون" را صادر كرد.مخدر جدیدی بنام اکسی کدون که در اروپا به دلیل قیمت پایین و مشابهت خواص و سرخوشی آن به هرویین از آن به‌عنوان "هرویین فقرا یا "poor mans heroin" نامبرده می‌شود؛ یعنی اکسی کدونی که از خانواده اپیوییدها شامل هرویین و... است و خواصی شبیه به هم دارد حالا قانونی و با مجوز وزارت بهداشت و عليرغم مخالفت ستاد مبارزه با مواد مخدر روانه بازار می‌شود!

تجربه ترامادول مانع توزيع اكسي كدون نشد

روزنامه اعتماد در گزارشی در آبان ماه سال 91 با این عنوان که در سال 85، 40 تن ترامادول در کشور مصرف شده است می‌نویسد: از سال‌های 83 و 84 که ترامادول به بازار ایران وارد شد، فروش در داروخانه‌ها هم افزایش یافت و متأسفانه این دارو در برخی داروخانه‌ها، بدون نسخه و به‌صورت غیرقانونی فروخته می‌شود و در پی این افزایش مصرف، ما هر سال شاهد رشد 30 درصدی تعداد مسمومیت‌های ناشی از سوءمصرف ترامادول هستیم که به‌تناسب این افزایش، مرگ ناشی از سوءمصرف آن هم افزایش یافته است. هر چند که نمی‌توانیم درباره افزایش موارد فوت ناشی از سوءمصرف ترامادول آمار دقیقی داشته باشیم زیرا بسیاری از موارد فوت در منزل اتفاق افتاده و به بیمارستان ارجاع داده نمی‌شود.
 
توجيه وزارت بهداشت براي توزيع داروي اعتياد آور و شبه هرويين "اكسي كدون"

دكتر پرويزي رییس اداره توزیع دارو و امور داروخانه هاي وزارت بهداشت ئرباره علت توزيع اين شبهه هرويين مي گويد: طی درخواست های مکرر انجمن درد ایران و کارگروه تدوین سند راهبردی حمایتی‌-تسکینی بیماران صعب العلاج و سرطانی، دسترسی مردم به داروهای مخدر افزایش یافت و اکنون در هر منطقه شهرداری داروخانه توزیع کننده این داروها وجود دارد. از طرفی داروخانه ها موظفند دارو را با نسخه پزشک متخصص ارائه کنند در غیر این صورت با داروخانه متخلف برخورد می شود.
 
واكنش رييس انجمن درد ايران نسبت به توزيع شبه هرويي اكسي كدون

رئیس انجمن بیهوشی ومراقبتهای ویژه ایران درباره خطرات صدورمجوز توزیع داروهای مخدردر داروخانه های دولتی،آموزشی وبیمارستانی، بدون توجه به وجود زیرساخت های نظارتی که موجب سوء مصرف داروها می شود هشدارداد.

دكتر سليمي با این عنوان که "آتش اعتیاد را شعله ور نکنیم" در اين باره گفت:هر چند قابل ستایش است که مسولان سازمان غذاودارو به فکر تکریم بیماران و تسهیل کار متخصصین باشند. ولی با توجه به تجربه ای که در سال های اخیردر مورد داروی «ترامادول» ، در کشور داشته ایم، این امر نیاز به یک پیش زمینه ی مستمربسیارقدرتمند درزمینه ی نظارت و کنترل دارد.حال آنکه به نظر نمی رسد این زیر ساخت اکنون مهّیا باشد .

به عنوان مثال: ما در حال حاضرتخلفات وسیعی را در داروخانه های سطح کشور در زمینه ی لوازم آرایشی-بهداشتی، داروهای نیرو زا و مکمل های بدن سازی شاهد هستیم. اگر اخبار واطلاعات گذشته را مرور کنیم می بینیم که در گذشته ای نه چندان دور به شکل بسیار جدی با داروی ترامادول و استفاده غیر منطقی از آن ودر واقع سوء مصرف آن مشکل داشته ایم .به صورتی که الگوهای مصرف اعتیاد بعضاً تغییر کرد و به این سمت رفت.

 
واكنش ستاد مبارزه با مواد مخدر در مقابل توزيع خطرناك شبه هرويين اكسي كدون در بازار

دكتر پرويز افشار سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز با حضور در باشگاه خبرنگاران جوان نسبت به توزيع غير قانوني اين دارو هشدار داد.وي گفت:
ما مخالف دسترسی بیماران و نیازمندان به دارو نیستیم و آنها می توانند از طریق سیستم و داروخانه های دولتی به تهیه دارو اقدام کنند اما اینکه این دارو به داروخانه های خصوصی راه پیدا کند، ما را با تکرار سونامی ترامادول مواجه می کند. ما نگران وابستگی به اکسی کدون هستیم و وزارت بهداشت باید از نظر کمیته درمان که ریاستش با وزیر بهداشت است، تمکین کند، من از دوستان می پرسم که آیا وقت آن نرسیده که به تجربیات گذشته در موضوع ترامادول استناد کنیم؟

واكنش تعجب برانگيز رييس سازمان غذا و دارو نسبت به مخالفت ستاد مبارزه با مواد مخدر

دیناروند رییس سازمان غذا  و دارو در حاشیه سومین کنفرانس صنعت پخش در جمع خبرنگاران در خصوص اعلام مخدر بودن داروی اکسی کدون از سوی ستاد مواد مخدر کشور افزود:‌ ما برای التیام دردهای مردم منتظر تصمیم گیری ستادهای دیگر کشور نبوده و با تایید کارشناسان خبره خود تصمیم به پخش دارویی در داروخانه‌های کشور می‌کنیم.

اين اظهارات تعجب برانگيز در حالي توسط ديناروند مطرح مي شود كه يكي از اهداف اصلي ستاد مبارزه با مواد مخدر مبارزه با اعتياد و رييس اين ستاد با شخص رييس جمهور بوده و تعدادي از وزرا از جمله وزير بهداشت، كشور، اطلاعات و همچنين دادستان كل كشور، رييس دادگاه انقلاب، فرمانده نيروي انتظامي و ....از اعضاي اين ستاد هستند كه ستاد مذكور مخالفت شديد خود را با توزيع اين مسكن اعتياد آور اعلام كرده بود. اما متاسفانه رييس سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت هرگز به قانون تمكين نكرد.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcaa0ny.49n0m15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما