کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ناظران نباید در اجرایی انتخابات مشارکت داشته باشند/ لزوم آگاهی عوامل انتخابات نسبت به قوانین رئیس هیأت نظارت شورای نگهبان در قم:

بستگان نامزدها مجاز به فعالیت اجرایی و نظارتی در انتخابات نیستند/نباید در بعد نظارتی و اجرایی نگاه‌های حزبی دخالت داده شود

خبرگزاری فارس , 26 ارديبهشت 1396 ساعت 10:15

قم نیوز: رئیس هیأت نظارت شورای نگهبان در قم گفت:‌ بستگان درجه یک نامزدها مجاز نیستند که به عنوان عوامل اجرایی و ناظر در شعبه‌های اخذ رأی حضور داشته باشند چرا که اگر موردی مشاهده شود به سلامت صندوق رأی‌ خدشه وارد می‌شود.


به گزارش قم نیوز، نصرت‌الله لطفی عصر امروز در سومین نشست آموزشی ناظران پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان که در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، با بیان اینکه ناظران به دنبال مچ‌گیری از افراد مجری نیستند، اظهار کرد: این افراد رعایت ضوابط را بررسی می‌کنند تا در روند برگزاری انتخابات با مشکل خاصی مواجه نباشیم اما اگر ناظران موردی را نیز مشاهده کردند باید گزارش دهند.

وی با تاکید بر اینکه ناظران برای عملکرد مطلوب باید نسبت به قوانین آگاهی کامل داشته باشند، اضافه کرد: جزوه‌های شرح وظایف تدوین شده و در اختیار افراد ناظر قرار گرفته است که امیدواریم این افراد نسبت به مطالعه این جزوه اهتمام جدی داشته باشند.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد:‌ امسال شعبات بسیار شلوغی خواهیم داشت چرا که نیروهای اجرایی، ناظران نگهبان و نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری و نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا نزدیک به 28 نفر هستند که در شعبات حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر حفظ صمیمت باید نسبت به رعایت قوانین در شعب نگاه ویژه داشته باشیم، عنوان کرد:‌ نمایندگان نامزدها باید کارت مشخصی داشته باشند و فقط در یک شعبه اخذ رأی حضور یابند.

لطفی با تاکید بر اینکه ناظران باید از همکاری با مجریان پرهیز کنند، اضافه کرد: این اقدام بسیار نادرست است چرا که ناظران به صورت مستمر باید با چشم‌هایی تیزبین نسبت به علمکرد نیروهای مختلف در شعبه اخذ رای نظارت کنند.

وی یادآور شد: یکی دیگر از موضوع‌های آسیب‌پذیر تعرفه‌هایی است که در صندوق‌های رأی انداخته می‌شود؛ ناظران نباید تعرفه‌ها را قبل از رأی دادن افراد مهر کنند و اگر هم یک تعرفه را مهر نزنند آن رأی به عنوان آرای باطل محسوب می‌شود.

لطفی با بیان اینکه ناظران باید یک ساعت قبل از اخذ رأی در محل شعبه حضور داشته باشند، اظهار کرد: بستگان درجه یک نامزدها مجاز نیستند که به عنوان عوامل اجرایی و ناظر در شعبه‌های اخذ رأی حضور داشته باشند چرا که اگر موردی مشاهده شود به سلامت صندوق رأی‌ها خدشه وارد می‌شود.

رئیس هیأت نظارت شورای نگهبان در قم با اشاره به اینکه افراد نمی‌توانند با شناسنامه فرد دیگری به رأی دادن اقدام کنند، اضافه کرد:‌ ملاک اصلی در رأی‌گیری‌ها سامانه اینترنتی است اما انتخابات نباید به هر دلیلی متوقف شود به همین علت افراد در صورت قطع شدن سامانه باید به صورت دستی روال انتخابات را دنبال کنند.

وی با تاکید بر اینکه شمارش آرا مهم‌ترین بخش انتخابات است، مطرح کرد: آرای مردم، بررسی صلاحیت‌ها و روند برگزاری انتخابات حق‌الناس است به همین علت هیچ فردی نباید در هیچ بخشی از این انتخابات کوتاهی داشته باشد.

لطفی حضور حداکثری مردم در انتخابات را به عنوان یکی از اولویت‌های نظام اسلامی برشمرد و ادامه داد: همگان باید در راستای تحقق این هدف مشارکت داشته باشند تا بتوانیم باری دیگر از عملیاتی شدن برنامه‌های دشمن جلوگیری کنیم.

وی به برخی دیگر از وظایف ناظران اشاره کرد و گفت: نباید در عملکردهای نظارتی و اجرایی نگاه‌های حزبی را دخالت دهیم چرا که انتخابات حق‌الناس است و هر فردی در مقابل عملکرد خود در درگاه خداوند متعال مسؤول است و نباید کوتاهی کند.

لطفی با تاکید بر اینکه تعداد تعرفه مصرف شده می‌تواند از تعداد آرای صندوق‌ها کمتر باشد، اضافه کرد: اگر آرای صندوقی از تعرفه‌ها بیشتر باشد نشان می‌دهد که فردی از شعبه دیگری تعرفه‌ای را دریافت کرده به همین علت در این موارد باید آرای مازاد را از صندوق خارج کنیم.

انتهای پیام / 136


کد مطلب: 48202

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/48202/بستگان-نامزدها-مجاز-فعالیت-اجرایی-نظارتی-انتخابات-نیستند-نباید-بعد-نگاه-های-حزبی-دخالت-داده-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir