سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۱۸
کد مطلب : 48632
منبع : خبرگزاری مهر
مدیر جامعه الزهرا(س):

جامعه الزهرا(س) ۷ هزار فارغ التحصیل از ۹۰ کشور دنیا دارد

قم نيوز : قم نیوز: مدیر جامعه الزهرا(س) گفت: این مرکز از زمان تأسیس تاکنون نزدیک به هفت هزار فارغ التحصیل از ۹۰ کشور دنیا داشته است.
جامعه الزهرا(س) ۷ هزار فارغ التحصیل از ۹۰ کشور دنیا دارد
جامعه الزهرا(س) ۷ هزار فارغ التحصیل از ۹۰ کشور دنیا دارد

به گزارش قم نیوز، جامعه الزهرا(س) به عنوان بزرگ‌ترین حوزه علمیه خواهران در جهان تشیع توانسته نخبگان بسیاری را از داخل و خارج جذب خود کند. به علاوه این نهاد حوزوی در بخش‌های مختلف تبلیغی، پژوهشی و علمی فعالیت دارد. اگرچه کمتر از دامنه گسترده فعالیت‌های جامعه الزهرا(س) عموم مردم اطلاع دارند و این گفته‌ای است که مدیر بزرگ‌ترین حوزه علمیه خواهران نیز به آن اذعان دارد.

تربیت مدرس و مبلغ، دارنده کتابخانه و پژوهشگاه با بیش از ۳۳ هزار عنوان کتاب در موضوعات گوناگون، مجموعه ورزشی شهیده فهیمه ستاری با ۷ سالن ورزشی مجزا و ظرفیت ۲۰ رشته ورزشی، انتشارات، مرکز مشاوره، مهدکودک با ظرفیت هزار نفر، فروشگاه و واحد بهداری گوشه‌های دیگری از ظرفیت جامعه الزهرا(س) است که همگی در یک ساختمان جای گرفته است.

حجت الاسلام سید محمود مدنی ظهر سه‌شنبه در مصاحبه مطبوعاتی که در جامعه الزهرا(س) برگزار شد، با محوریت دانش آموختکان بین الملل به ایراد سخنانی پرداخت و در ادامه به سؤالات متعدد خبرنگاران پاسخ داد که مشروح آن را در ذیل می‌خوانیم.

مدیر جامعه الزهرا(س) با اشاره به تاریخچه تأسیس جامعه الزهرا(س) اظهار داشت: گستردگی فعالیت جامعه الزهرا(س) بسیار زیاد است به طوری که از زمان آغاز تاکنون نزدیک به هفت هزار نفر از ۹۰ کشور دنیا دانش آموخته داشته است و فارغ التحصیل شده‌اند.

وی بیان داشت: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۶۳۸ نفر در جامعه الزهرا(س) تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۱۳ هزار و ۴۹۷ نفر ایرانی و ۱۱۴۱ نفر غیر ایرانی و بیشترشان در بخش حضوری مشغول به تحصیل هستند.

مدیر جامعه الزهرا(س) عنوان کرد: رشته‌های تحصیلی فقه و اصول و تفسیر در گرایش‌های مختلف، تاریخ اسلام، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی، تعلیم و تربیت و تبلیغ می‌باشد که در چهار سطح یک، دو، سه و چهار به طلاب ارائه می‌شود.

۸ هزار نفر متقاضی تحصیل در جامعه الزهرا(س) هستند

وی افزود:۸ هزار نفر متقاضی تحصیل برای سال تحصیلی جدید در جامعه الزهرا(س) هستند که در پایان پس از ارزیابی یک سوم این تعداد پذیرش نهایی می‌شوند.

حجت الاسلام مدنی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاران اظهار داشت: به طور رسمی برای فارغ التحصیلان مسئولیتی تعریف نشده اما معمولاً طلاب در قسمت‌های مختلف مشغول به فعالیت می‌شوند و عده‌ای به خصوص طلاب خارجی کارهای تبلیغی و پژوهشی می‌کنند.

وی افزود: شاید یکی از اشکالاتی که وجود دارد این باشد که جامعه الزهرا(س) از ۳۵ سال قبل تاکنون که از فعالیتش می‌گذرد کمتر خود و فعالیت‌هایش را در قالب نشست خبری عنوان کرده است؛ اما این حوزه علمیه در کارهای تبلیغی، پژوهشی و آموزشی الگوست. ما اولین مجموعه‌ای هستیم که نشست‌های علمی ترویجی علمی پژوهشی و کرسی‌های آزاداندیشی برگزار می‌کنیم.

مدیر جامعه الزهرا(س) با اشاره به برگزاری چهار نشست علمی ترویجی طی سال گذشته ادامه داد: در حوزه زنان و خانواده مسائل فراوانی برای بحث وجود دارد امید داریم کرسی‌هایی را با حضور شخصیت‌های علمی حوزه و دانشگاه برگزار کنیم.

حجت الاسلام مدنی تصریح کرد: در تلاش هستیم به صورت تخصصی به مسئله تبلیغ بپرداریم و تبلیغ را به عنوان مهارتی در کنار آموزش مورد توجه قرار دهیم.

جلسات خانگی تبلیغ درصورت مدیریت نشدن اثرات تخریبی خواهد داشت

وی ادامه داد: جلسات خانگی تبلیغ می‌تواند اثرات مثبت و هم منفی داشته باشد. اگر ما بتوانیم این جلسات را که تبلیغ چهره به چهره دارند را مدریت کنیم به نتیجه مطلوب رسیده‌ایم درغیر این صورت اثرات تخریبی خواهد داشت.

مدیر جامعه الزهرا(س) بیان کرد: متأسفانه در امر تبلیغ دچار مشکل هستیم زیرا یک متولی خاص ندارد که پاسخگو باشد. دستگاه‌های مختلف با سلایق مختلف در امر تبلیغ فعالیت می‌کنند. اظهار تأسف می‌کنیم که هنوز مبلغی در بسیاری از کانون‌های تبلیغی وجود ندارد و از سوی دیگر عده‌ای مبلغ که قصد تبلیغ در این کانون‌ها دارند،‌ نتوانسته‌اند موفق شوند.

وی اظهار کرد: در مراکز تربیتی همچون زندان زنان و بهشت معصومه که برای رعایت برخی مسائل شرعی به مبلغ خواهر نیاز است، مبلغی در این محل‌ها حضور ندارد. ما معتقد هستیم هر مبلغ دینی افزون بر دانش‌های لازم نیازمند تخصص و توانایی‌هایی در خصوص موضوع خاص تبلیغ است و ما در قالب کارگاه‌هایی تلاش می‌کنیم این مهارت‌های لازم را آموزش دهیم و پس از آن مبلغان حضور یابند.

حجت الاسلام مدنی افزود: ما کمترین امکانات را برای طلاب خارجی داریم و حتی نمی‌توانیم بودجه ارزی برایشان داشته باشیم.

کوتاهی در سازماندهی مبلغان، نخبگان و فارغ التحصیلان

وی ابراز داشت: جامعه الزهرا(س) به صورت فرایند منظم با نخبگان ارتباط برقرار نکرده و ما در تلاش هستیم تا با ایجاد مرکزی نخبگان آموزشی را جمع آوری کنیم و متأسفانه از بسیاری نخبگان همچون مبلغان کوتاهی کردیم.

مدیر جامعه الزهرا(س) عنوان کرد: با توجه به این که بزرگ‌ترین کار در اسلام برای زن همسرداری و فرزندداری است و این به معنای عدم حضور بانوان در اجتماع نیست و جامعه الزهرا(س) در قالب کارگاه‌هایی مهارت همسرداری و فرزندداری را به طلاب آموزش خواهد داد.

وی اظهار کرد: جامعه الزهرا(س) ۵۲ هزار فارغ التحصیل دارد که سازماندهی نشده‌اند و ما برنامه داریم در فراخوانی فارغ التحصیلان را در بخش‌های مختلف سازماندهی کنیم.

حجت الاسلام مدنی بیان داشت: جامعه الزهرا با توجه به ظرفیت‌های بسیاری از جمله ظرفیت هزار نفری که در مهدکودک آن دارد نمی‌تواند پاسخگوی نیاز شهرستان‌ها در این بخش باشد که در صورت کمک خیران و احداث ساختمان‌ها در پروژه‌های تعریف شده‌ای می‌توانیم بر این نیازها پاسخگو باشیم.

مدیر جامعه الزهرا(س) ابراز کرد: فضای مجازی یکی از شیوه‌های تبلیغ نوین است که ما می‌توانیم با به کارگیری آن در مناطق حساس آسیب پذیر اجتماعی با حضور مبلغان سازماندهی شده استفاده کنیم.

وی افزود: حضور اجتماعی خواهران طلبه و پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی در بسیاری از مجامع سیاسی و اجتماعی تصمیم‌ساز کاری است که صورت نگرفته در حالی که خواهران می‌توانند مشاوران بسیار خوبی باشند. باید این حضور به تناسب جمع نخبگانی جامعه الزهرا(س) در اجتماع باشد. حضور علمی نخبگان فعال را باید داشته باشیم نه حضور منفعلانه و متأثر از جریان‌ها.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdccieq0.2bq418laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما