چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب : 48961
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری قم:

تورم استان از متوسط کشوری عبور کرد/قم در حال گران‌تر شدن است

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری قم گفت: قم در حال گران‌تر شدن است چرا که تورم این استان در گذشته 20 درصد از تورم متوسط کشوری کمتر بود اما اکنون تورم قم 7.2 به ثبت رسیده که از تورم 6.8 متوسط کشور عبور کرده است.
تورم استان از متوسط کشوری عبور کرد/قم در حال گران‌تر شدن است
به گزارش قم نیوز، مجید آوری‌فرد سه شنبه شب در کارگروه تخصصی اقتصادی استان قم که در تالار امام جواد(ع) استانداری برگزار شد، اظهار کرد: تورم استان قم در 12 ماه سال 95 همواره نزدیک به نیم تا یک درصد بیشتر از میانگین کشوری بوده به همین علت کارشناسان اقتصادی باید علت این موضوع را بررسی کنند.

وی اضافه کرد: اگر تورم چهار سال گذشته را با میانگین تورم کشور مقایسه کنیم مشاهده می‌کنیم که تورم استان نسبت به میانگین کشور بیشتر بوده است؛ در اجاره مسکن و کرایه حمل و نقل بیشترین تورم را به خود اختصاص داده‌ایم هر چند در نگاه برخی از کارشناسان افزایش اجاره مسکن سبب جلوگیری از افزایش مهاجرت می‌شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری قم با بیان اینکه این استان در گرانی اجاره مسکن جایگاه سوم کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: قم در حال گران‌تر شدن است چرا که تورم قم در گذشته 20 درصد از تورم متوسط کشوری کمتر بود اما اکنون تورم قم 7.2 به ثبت رسیده که از تورم 6.8 متوسط کشور عبور کرده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ مشارکت اقتصادی استان قم همواره طی چهار فصل سال 95 پایین‌تر از نرخ مشارکت اقتصادی کشور بوده است، عنوان کرد: جمعیت فعالی که در استان وجود دارند و علاقمند به کار هستند مشارکت اقتصادی استان را نشان می‌دهند؛ آمار مشارکت اقتصادی در معادلات ریاضی تعداد افرادی که برای کار آمادگی دارند نسبت به کل جمعیت استان است که این آمار همیشه دو یا سه درصد پایین‌تر از میانگین کشوری بوده است.

آوری‌فرد با تاکید بر اینکه نرخ مشارکت اقتصادی استان قم در سال‌های گذشته به صورت متوسط 2.6 درصد از متوسط کشوری کمتر بوده است، مطرح کرد: نرخ بیکاری نیز در فصل بهار سال گذشته 14.1 بوده و میانگین کشوری 12.2 بوده است در حالی که نرخ کل فصل‌های سال گذشته 11.2 اما متوسط کشوری 12.4 بوده است.

وی با بیان اینکه طی چهار سال گذشته نرخ بیکاری استان قم پایین‌تر از نرخ بیکاری کشور بوده است، گفت: بیش از 50 درصد اشتغال استان قم در بخش خدمات، 45 درصد در بخش صنعت و سه تا چهار درصد در بخش کشاورزی وجود دارد که  آمار بخش خدمات در حال افزایش و آمار بخش صنعت در بخشی از سال گذشته در حال کاهش بوده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری قم خاطرنشان کرد: منابع بانک‌های استان هشت هزار و 300 میلیارد تومان نسبت به سال گذشته رشد داشته که این آمار نشان از رشد متوسط 29 درصدی است اما منابع مصرفی در بانک‌ها از بیش از 50 درصد به 46 درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سه هزار و 270 میلیون تومان تسهیلات پرداخت نشده در بانک‌ها استان قم وجود داشته است، تصریح کرد: بانک‌های تجاری بیش از 18 درصد سود می‌گیرند در حالی که این میزان سود خارج از تعاریف قانونی است.

آوری‌فرد با تاکید بر اینکه بانک‌های تخصصی استان به شیوه مطلوبی در مصرف منابع خود عمل کرده‌اند، اظهار کرد: دو هزار و 323 میلیارد تومان رشد منابع این بانک‌ها بوده که نشان از رشد 29 درصدی در سال گذشته است و امسال میزان منابع مصرفی نیز به 56 درصد رسیده است.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdchzwnk.23n6-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما