جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : 49086
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
در گردهمایی جمعیت های شیعی آلمان تاکید شد:

شعار تمام مراجع در قم و نجف، وحدت مسلمانان است

قم نيوز : قم نيوز: گردهمایی جمعیت های شیعی آلمان در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۹۶ با حضور نمایندگان مراکز شیعی از شهرهای مختلف آلمان در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.
شعار تمام مراجع در قم و نجف، وحدت مسلمانان است
شعار تمام مراجع در قم و نجف، وحدت مسلمانان است
به گزارش قم نيوز، گردهمایی جمعیت های شیعی آلمان در تاریخ 30 اردیبهشت 96 با حضور نمایندگان مراکز شیعی از شهرهای مختلف آلمان در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید. این گردهمایی با حضور بیش از 120 نفر که 66 نفر حق رای داشتند، برگزار گردید.

 در این همایش­ که با تلاوت آیاتی از کلام­ الله مجید آغاز گردید، حجت السلام والمسلمین خلیل زاده، رئیس هیئت مدیره فدراسیون جمعیت­ های شیعه آلمان طی سخنان کوتاهی به ارائه گزارشی از فعالیت­های اخیر این فدراسیون پرداختند.

حجت الاسلام رمضانی: وحدت، همفکری وهمّت لازمه رسیدن به هدف مطلوب است

در بخشی از این همایش حجت الاسلام و المسلمین رمضانی، رئیس هیئت علمای این فدراسیون، به ایراد سخنرانی پرداختند.

ایشان ضمن تقدیر از حضور روحانیون و نمایندگان مراکز مختلف شیعی و تشکر از زحمات و تلاشهای اعضای IGS در طول چهار سال اخیر، وحدت، همفکری، همدلی، همّت و خرد جمعی را لازمه رسیدن به هدف مطلوب بیان نموده و افزودند: ضمن تشکر از زحمات اعضای محترم IGS و اینکه دعوت ما را پذیرفتید و برای انتخابات جدید حضور پیدا کردید تا در طول 4 سال آینده پیگیری و استیفای حقوق شیعیان را به افرادی بسپارید که به صورت جدی بتوانند در این عرصه فعالیت و تلاش کنند و جایگاه IGS  را به حد مطلوب برسانند. وقتی تشکلی به صورت جمعی راه اندازی می شود در ابتدا باید برای تثبیت آن تلاش کرد. در مرحله دوم باید راههایی را برای تقویت آن پیدا کرد و در مرحله سوم همه تلاش کنند تا به آن مطلوب برسند و برای رسیدن به آن مطلوب همت و خرد جمعی لازم است. در کنار هم بودن و با هم بودن قطعا این عرصه را باز می کند که با یک راهبرد و راهکاری بتوانند خود را به هدف و مطلوبشان برسانند.

ما باید به وظایف خود به عنوان یک منتظر واقعی عمل کنیم

با توجه به اینکه این گردهمایی در ایام شعبانیه و مناسبت نیمه شعبان تشکیل شده است مناسب است که این نکته را اشاره کنم که همه ما باید تلاش کنیم تا وظایف مان را نسبت به وجود نازنین حضرت حجت(عج) به عنوان یک منتظر واقعی به درستی انجام دهیم. ما سه وظیفه مهم نسبت به آن حضرت داریم. اول معرفت نسبت به امام است. وظیفه دوم اظهار محبت و سومین وظیفه تبعیت کردن و اطاعت کردن از آن امام بزرگوار است.

رئیس علما و تئولوگهای شیعه اروپا در ادامه با اشاره به فضیلت ماه شعبان، درک فضائل این ماه و توجه به اعمال، ادعیه و اذکار آن را فرصتی مناسب برای تقویت روحیه مسئولیت پذیری دانسته و افزودند: در ایام پرفضیلت ماه شعبان هستیم، ان شاءالله که بتوانیم از فضائل این ماه بهره مند شویم و از جمله مناجاتهای معروف این ماه که مناجات شعبانیه است را بخوانیم، بفهمیم و درک کنیم. إِلَهِی إِنْ کُنْتُ غَیْرَ مُسْتَأْهِلٍ لِرَحْمَتِکَ فَأَنْتَ أَهْلٌ أَنْ تَجُودَ عَلَیَّ بِفَضْلِ سَعَتِکَ إِلَهِی کَأَنِّی بِنَفْسِی وَاقِفَهٌ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ قَدْ أَظَلَّهَا حُسْنُ تَوَکُّلِی عَلَیْکَ فَقُلْتَ مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ تَغَمَّدْتَنِی بِعَفْوِکَ.

این ماه باعث می شود تا روح انسان تلطیف پیدا کند و در حقیقت روح مسئولیت پذیری انسان بیشتر آشکار گردد. مسئولیتی که انسان نسبت به خود و جامعه دارد. خصوصا شما که جمعی هستید تاثیرگذار در مجموعه تان؛ می توانید از این مسئولیت جمعی استفاده شایسته ای را داشته باشید. اگر نسبت به مسئولیت جمعی در یگ گروه جمعی کوتاهی شود؛ همه برای آن کوتاهی مواخذه می شوند. مسئولیتها دو قسم است یک وظیفه فردی مانند نماز، روزه و... که ما مأمور به انجام آن هستیم. دیگر مسئولیت اجتماعی است. مسئولیت اجتماعی متوجه همه است و در حقیقت اگر آن مسئولیت درست انجام نشود همه مؤاخذه می شوند. این نکته را باید خودمان باور کنیم و دیگران را به این باور برسانیم که امروزه پیروان مکتب اهل بیت(ع) یک فرصت طلایی و یک موقعیت ویژه دارند. اگر از این فرصت و موقعیت به درستی استفاده کنیم به اهداف مدّ نظرمان خواهیم رسید. اما اگر از این دوران و فرصت استفاده نکنیم همه ما مواخذه خواهیم شد. لذا حضور ما در مجامع مختلف و شوراهای مختلف ایالتها مهم و لازم است. باید برویم و صحبت کنیم و منطق اهل بیت(ع) را ارائه بدهیم و در صورت لزوم از حقوق اهل بیت(ع) دفاع کنیم. ما باید این وظیفه را به احسن وجه و اکمل وجه انجام دهیم.

در این فرصت ارزشمند یک روایت از امام باقر(ع) است که ذیل آن نکته ای جالب دارد. در کتاب های روایی این مورد ذکر شده است. آن حضرت قسم یاد کرده اند و فرموده اند؛ از پیروان ما نیستند مگر اینکه 17 ویژگی داشته باشند. بنده صرفا اشاره ای می کنم. اول، اینکه فرد باید تقوای الهی داشته باشد و خداوند را اطاعت و پیروی کند.  اینها شناخته نمی شوند مگر با تواضع و فروتنی وقتی با هم برخورد دارند متواضع هستند. در عبادت خشوع دارند. اهل خضوع هستند. امانتدار هستند. به یاد خدا زیاد هستند و اهل نماز و روزه هستند. به پدر و مادرشان نیکی می کنند. به همسایگان احترام می گذارند. نسبت به فقرا، مساکین، بدهکاران و ایتام عنایت خاص دارند. حرفشان حرف راست است و صداقت دارند. قرآن تلاوت می کنند. زبان خود را حفظ می کنند مگر در جایی که خیر است. این افراد امین های مجموعه های خودشان هستند و در همه موارد امین هستند.

تنها دوست داشتن رسول خدا، کارایی ندارد و باید با عمل همراه شود

اگر کسی بگوید من رسول خدا را دوست دارم و از سیره اش تبعیت نکند و به سنتش هم عمل نکند، این محبت  کارایی ندارد. تلاش ما باید به گونه ای باشد که فعال باشیم. خصوصا زندگی که در این بلاد داریم باید هویت خودمان را خوب پیدا کرده و خوب معرفی کنیم. این مسولیت به عهده ما گذاشته شده است که بتوانیم در این حوزه به درستی فعالیت کنیم.

ایشان در ادامه با اشاره به جایگاه مطلوب  IGSبه تشریح راهکارهایی برای گسترش هر چه بیشتر فعالیت های  این مجمع بیان نموده و افزودند: با توجه به اینکه IGS   در جایگاهی خوبی قرار دارد هر کدام از  اعضای آن  نیز شرایطی مناسب  و موقعیت خوبی برای فعالیت دارند. ما برای تشکیل IGS  و تثبیت و رساندنش به شرایط مطلوب با یکسری مشکلات مواجهه بودیم که در حال حاضر این موانع با تلاش دوستان برطرف شده است. شرایط بهتری هم می تواند داشته باشد که مربوط به همت جمعی و همت تمام مراکز است. تجمیع مراکز بسیار مهم است.

تمام مراجع در قم و نجف بر وحدت مسلمانان تاکید دارند

قطار وقتی ایستاده مشکلی ندارد، ابهت دارد و کسی به آن کاری ندارد. ولی وقتی حرکت می کند سنگ اندازی ها شروع می شود. برای انجام کاری درست همیشه مخالفت هایی انجام می شود و دانسته یا ندانسته سنگ اندازی هایی می شود. البته کسانی هستند که وارد یک مجموعه ای می شوند و متوجه می شوند که قدرت لازم را ندارند این افراد باید کار را به اهلش بسپارند. در اینجا مواردی را بیان می کنم. اول تبیین عقلانی از مکتب اهل بیت(ع). مکتب اهل بیت(ع) یک مکتب عقل گراست که باید به درستی تبیین و تفسیر کنیم. پیروان اهل بیت(ع) اهل منطق، تعقل و خردورز هستند. نکته دوم که امروزه باید به آن توجه داشته باشیم وحدت بین مسلمانان است. تلاش همه باید بر این باشد که مسلمانان وحدت داشته باشند. این نقشه بیگانگان است که می خواهند بین مسلمانان تفرقه ایجاد کنند. امامت ما جلوی هر تفرقه ای را بگیرد. اطاعت کردن از ما همه ملتها را جمع می کند. همانطوری که معتقدیم حضرت ختمی مرتبت پیامبر اسلام است می گوییم اهل بیت هم در حقیقت امامتشان بر امت اسلام است. فتوای جهاد آیت الله سیستانی که در عراق بوده است چه زمانی بود؟ بعد از کشتار اهل سنت. اینان براداران و نفوس ما هستند. این شعار همه مراجع است. مرجعیت مقبول و صالحه در ایران و قم و نجف شعارشان وحدت میان مسلمانان است. این نکته بسیارمهمی است و ما باید نمایندگی از مرجعیت کنیم. همان تأکید را که مرجعیت دارند همان تأکید را داشته باشیم. اگر مقداری جلوتر و یا عقب تر از آنان برویم ضرر کرده ایم. این همان تأکیدی است که حضرت ولی عصر از ما خواسته اند. آنهایی که مرجعیت شان مرجعیت صالحه است در حقیقت مقبول حوزه های علمیه هستند. باید تبعیت کنیم و تبعیت خود را در این امر نشان دهیم.

چرا باید متأسفانه روز به روز به کشته شده های مسلمانان افزوده شود. آنانی که قبله مکه می دانند آیا باید آنان را تکفیر کرد؟

خیلی ها تلاش می کنند نسل امروز را از مرجعیت جدا کنند

 نکته دیگر حفظ حریم مرجعیت است. خیلی ها تلاش می کنند نسل امروز را از مرجعیت جدا کنند. در لس انجلس امریکا و انگلستان در تلاش هستند تا نسل امروز از مرجعیت فاصله بگیرد. برخی با روشنفکری و برخی دیگر با همگرایی با آنان  درصدد ایجاد این فاصله هستند. نکته دیگر پرهیز از افراط وتفریط است. در طول تاریخ افراط و تفریط ضربه زده است. ما اولین همایش تقریب اروپایی که در دانمارک است را با همین عنوان داریم. خطر افراط و تفریط غیر از تهدید چیز دیگری را در پی ندارد.

نگاه دیگر متأسفانه نگاهی تفریطی نسبت به ائمه اطهار (ع) است که  نسبت به آنان بی مهری کرده اند. نگاه به ائمه (ع) همان نگاهی است که در زیارت جامعه کبیره آمده است. زیارت جامعه کبیره را کاملا قبول داریم که هم به جنبه ملکی و هم ملکوتی آن اشاره کرده اند. ولی باید درست فهمید.

خوارج زمان امیرالمومنین (ع) همین طور بودند. اینان افرادی بودند که با منطق قرآن و اهل بیت سخن نمی گفتند یعنی افراط در حوزه اخلاق، عقیده و احکام و در ههه موارد این افراط بوده است. پس این افراط و تفریط از جمله مصائب است. ما مکتبی را که معرفی می کنیم مکتب اعتدال است. این اعتدال باید به درستی مورد توجه قرار بگیرد.

امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ تبیین صحیح فرهنگ اهل بیت (ع) را یکی از وظایف مهم IGS برشمرده و افزودند: از جمله وظایف IGS می تواند تبیین صحیح فرهنگ اهل بیت باشد. ما فرهنگ اهل بیت را باید درست متوجه شویم و به درستی تبیین کنیم. باید برای درست تبیین کردنش درست فکر کرد. باید نیروهای بومی را تربیت کنیم. کاری که امروزه با افتخار مرکز اسلامی هامبورگ دنبال کرده و در حال حاضر 34 طلبه بومی  از 5 کشور که برخی به سه زبان و برخی به چهار زبان آشنایی دارند این مکتب را به درستی می آموزند برای اینکه ما یک تبیین درست و صحیحی از این مکتب داشته باشیم. از جمله اموری که باید به آن داشته باشیم در رابطه با بانوان است. بحث مربوط به بانوان واحدش باید فعال شود. البته ما در مرکز اسلامی هامبورگ اولین مجمع بانوان فعال اروپایی پیرو اهل بیت را از بین 16 کشور تشکیل دادیم تا بانوان فعال شناخته شوند و گرد هم بیایند و انجام وظیفه کنند. بحث بانوان، نوجوانان، جوانان سرمایه های ما هستند که  باید به درستی هدایت شود و منطق اهل بیت به آنان آموزش داده شود.

نکته ای که باید IGS به آن توجه کند این است که باید به قانون کشور میزبان احترام گذاشت. اینطور نیست که در حقیقت مسلمانان خود را تافته جدا بافته از قانون آن کشور بدانیم. این فتوای مرجعیت است که باید قانون آن کشور را مورد احترام قرار داد. آنان باید بدانند مسلمانان که در غرب زندگی می کنند خصوصا پیروان مکتب اهل بیت حضورشان در غرب یک فرصت است. در مقابل تهدیدها می تواند یک فرصت باشد. ما باید مکتب عقلانی و اسلام را به عنوان محبت و صلح معرفی کنیم.

اسلامی است که می خواهد بشریت را به هم متصل و مرتبت کند. برگزیده ها آنانی هستند که بیشتر از تقوای الهی  برخوردار هستند. هیچ وقت دنبال جنگ نبودند اما در مقابل زور و ستم هم می ایستند. کسی که زور و ستم و چپاول داشته باشد با منطق اهل بیت نمیسازد لذا دفاع می کنند.

یکی از نقاط ضعف IGS  در دوره قبل این بود که مراکز به خوبی تجمیع نشدند. همه مراکز باید مشخص و توجیه شده و بین آنان ارتباط برقرار شود.

کسانی که کاندیدا می شوند خود را  برای یک دوره 4 ساله آماده کنند نه اینکه بعد از چند ماه بگویند من استعفا می دهم با این نیت ورودش حرام است. چون این کار هیئت رئیسه را تضعیف می کند. باید به صورت جدی کار شود. مدیریت کردن و طرح دادن آسان نیست.

شورا یا هیئت رئیسه چند نفر هستند که مصالح همه مراکز شیعه را در نظر می گیرند. بحث شورا هم که مورد تاکید قران است. آنقدر این مورد مهم است که به پیامبری که معصوم است می گوید مشورت کردید وقتی اکثریت یک نظر داشتند تصمیم پیامبر بر اساس آن اکثریت انجام می گرفت.

کاری که شورایی باشد این است. ممکن است یک یا دو نفر مخالف باشد که باید تابع رای اکثریت باشند.

تجمیع مراکز اسلامی شیعی بسیار مهم است

لذا یکی از وظایفی که  در این دوره مهم است همین مسئله است که تجمیع مراکز کنند. اگر اجتماع پیروان اهل بیت(ع) که برای معرفی پیامبر در یکی از شهرها در نظر گرفته شده و انجام بگیرد یک مانور است. فعال شدن سایتها و فضای مجازی از کارهای مهم است. اردو گرفتن برای جوانان دو روز یا سه روز با آموزه های اهل بیت ( علیهم السلام)  تربیت کنند و آنها را مسلح بکنند به سلاح فکر و عقیده اهل بیت که این سلاح یک سلاح عقلانی است که می تواند بیمه کند و راه نفوذ بیگانگان را بر اینان ببندد. این کارها کارهای بسیار مهمی است که باید انجام بپذیرند و قطعا و قطعا در معرفی این مجموعه عظیم هر کدام از شما  می  توانید حضور داشته باشید که این همدلی و همکاری مراکز را می طلبد. ما نباید فرصتها را از دست بدهیم. و در مسائل حاشیه ای نمانیم و کارهای اساسی و اصل را مورد توجه قرار دهیم.

شایان ذکر است در بخش دیگری ­از این نشست، طی انتخاباتی اعضای جدید هیئت رئیسه IGS که تعداد آنان 9 نفر می­باشد، از 66 مرکز که حق رای داشتند انتخاب شدند. اسامی این افراد عبارت است از: حجت الاسلام والمسلمین خلیل زاده، آقای محمد آل حسینی، آقای داوود نظیرزاده، آقای شیخ محمد محسن، آقای قیماقچی، آقای محمد شرارة، آقای علی الطویل، آقای احمد الدر و آقای اسامه سعید

شایان ذکر است در اولین جلسه هیئت رئیسه حجت الاسلام والمسلمین خلیل زاده به اتفاق آراء به عنوان رئیس IGS و آقای اسامه سعید به عنوان معاون ایشان انتخاب شدند و مقرر گردید در جلسه بعدی دیگر مسئولیت ها میان اعضاء منتخب تقسیم گردد.
انتهاي پيام / 137
https://qomnews.ir/vdcg3z9t.ak9y74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما