چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 49575
منبع : خبرگزاری فارس
در برنامه چشمه معرفت مطرح شد

انتقاد آیت‌الله مکارم شیرازی از گسترش رانت‌خواری در کشور

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید گفت: یکی از بلاهای امروزه رانت‌خواری یعنی استفاده از خدمات ویژه بوده و رانت‎خواری بلایی است که کشور ما به آن دچار شده است.
انتقاد آیت‌الله مکارم شیرازی از گسترش رانت‌خواری در کشور
به گزارش قم نیوز، آیت‌‌الله ناصر مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت که از شبکه سه سیما پخش شد ضمن تأکید بر استفاده از شب‌های قدر اظهار کرد: در شب‌های قدر دعا مستجاب، توبه قبول و مشکلات حل می‌شود، انسان‌ها در این شب‌ها می‌‎توانند از دریای بیکران رحمت الهی بهره‌مند شوند.

وی افزود: شب‌های قدر با نام امام علی(ع) و شب‌های شهادت این بزرگوار آمیخته است و ایشان شفیعی بسیار خوب برای انسان در این شب‌ها است.

این مرجع تقلید ادامه داد: مرور زندگانی امام علی(ع) در این شب‌ها برای پا نهادن در راهی که ایشان در آن گام برداشت مفید است، علم، شجاعت، سخاوت، عدالت و اخلاق امام علی(ع) و توجهی که ایشان به افراد مستضعف داشتند را باید یاد بگیریم و مانند ایشان عمل کنیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی اضافه کرد: گویندگان در شب‌های قدر از فضایل امام علی(ع) بگویند، مردم را بیشتر با اخلاق امام علی(ع) آماده کنند چرا که شب‌های قدر فرصت بسیار خوبی برای ایجاد تغیر در وجود انسان ایجاد می‌شود.

وی افزود: امام علی(ع) روزی نماز مغرب را خوانده بودند و از مسجد خارج شدند که دیدند عده‌ای پشت سرشان راه می‌آیند، نظر امام علی(ع) به آن‌ها جلب شد و به آن‌ها نگاهی انداختند و فرمودند «شما کیستید و چرا پشت سر من راه افتاده‌اید؟»، آن‌ها گفتند:« ما شیعیان و دوستداران شما هستیم، می‌خواهیم چند قدمی را پشت سر شما تا منزلتان راه بیاییم»، امام علی(ع) فهمیده بود که آن‌ها انسان‌های زیاد مقید به اسلام نیستند و صرفا چند قدمی دارند پشت سر امام علی(ع) راه می‎آیند، آنگاه به آن‌ها گفت «من به صورت‌های شما که نگاه می‌کنم آثار شیعیان من در صورتتان نیست»، آن‌ها با تعجب پرسیدند:« قیافه شیعیان شما چیست؟» امام علی(ع) در پاسخ آن‌ها فرمود «به چشم‌هایشان که نگاه می‌کنی آثار عبادت از چشمانشان ظاهر است، به لب‌هایشان که نگاه می‌کنی آثار ذکر خدا بر لب‌های آنان نمایان است».

این مرجع تقلید با بیان اینکه بر اساس حدیث امام علی(ع) آثار شیعه بودن در تمام ابعاد و ظواهر زندگی‌ فرد شیعه باید ظاهر باشد بیان کرد: نام شیعه داشتن کافی نیست بلکه باید اخلاق و آثار شیعه امام علی(ع) بودن در تمام ابعاد زندگی انسان نمایان باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: یکی از بلاهای امروزه رانت‌خواری یعنی استفاده از خدمات ویژه است، مثلا کسی که عمو یا برادر یا یکی دیگر از نزدیکانش در پستی قرار گرفته است به فکر این است که چگونه امتیاز ویژه‌ای از جانب این فرد بدست آورد، رانت‎خواری بلایی است که کشور ما به آن دچار شده است در حالی که امام علی(ع) 1400 سال پیش مبارزه بزرگی با رانت‌خواری داشتند.

وی افزود: برادر امام علی(ع) حضرت عقیل فرد محتاجی بود و فرزندان زیادی هم داشت، به این فکر بود به شیوه‌ای مقداری از بیت المال از امام علی(ع) کمک مالی بگیرد چون نیاز داشت، عقیل به امام علی(ع) گفت «وقتی بیت‌المال را می‎دهی سهم مرا دو برابر بده»، امام علی(ع) خطاب به عقیل گفتند «از بیت‌المال نمی‌شود بیش از سهمی که به بقیه مردم تعلق می‌گیرد به تو دهم و باید همه یکسان دریافت کنند، من سهم خودم را هنگام تقسیم به تو می‌دهم»، عقیل قبول کرد، سپس امام علی(ع) آهنی را داغ کرد و نزدیک دست عقیل آورد، عقیل فریاد کشید، در این هنگام امام علی(ع) فرمودند «تو از این آتش دنیا که نزدیک دستت شده ناله کردی، می‌خواهی علی‌بن‌ابیطالب را به آتش سوزان جهنم بکشی؟»

این مرجع تقلید در بخش پایانی سخنانش عنوان کرد: مسؤولان بیت‌المال باید امام علی(ع) را در خرج بیت‌المال الگو قرار دهند و نهایت حفاظت از بیت‌المال را داشته‌ باشند.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcjiiex.uqehazsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما