چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب : 49604
منبع : خبرگزاری فارس
عضو مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد

تاثیر دوست در زندگی اجتماعی و فردی انسان/پرهیز مومنان از افراط و تفریط در زندگی

قم نيوز : قم نيوز: نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری گفت: انسان باید از هم نشینی با انسان‌های فاسق و اهل گناه بپرهیزد، تنها بودن از همراهی با دوست بد به مراتب بهتر است.
تاثیر دوست در زندگی اجتماعی و فردی انسان/پرهیز مومنان از افراط و تفریط در زندگی
تاثیر دوست در زندگی اجتماعی و فردی انسان/پرهیز مومنان از افراط و تفریط در زندگی
به گزارش قم نيوز، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم ظهر امروز در آیین ترتیل خوانی در حرم حضرت معصومه با اشاره به تاثیر دوست خوب در تربیت اظهار کرد: برخی افراد به دلیل هم نشینی با دوستان ناباب از دایره مسلمانی خارج شدند، چنین افرادی در روز قیامت حسرت خواهند خورد.

وی ادامه داد: خلق و خوی همنشین بر روی انسان تاثیر می‌گذرد، به همین دلیل انسان باید در انتخاب دوست دقت زیادی کند، دوستی‌هایی که بر مدار معصیت باشد، در روز قیامت تبدیل به دشمنی می‌شود، دوستی افراد در یک جلسه قرآن، دوستی بر مدار خداوند است.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری افزود: هم نشینی با دوستان خوب بیشترین تاثیر را در دعوت انسان به کارهای نیک دارد، انسان باید از هم نشینی با انسان‌های فاسق و اهل گناه بپرهیزد، تنها بودن از همراهی با دوست بد به مراتب بهتر است.

حاج ابوالقاسم با اشاره به ضرورت تواضع داشتن انسان در زندگی اظهار کرد:  یکی از ویژگی‌های بنده‌های خاص خدا حرکت با تواضع بر روی زمین و دوری از تکبر است، انسان باید از خود بزرگ بینی و عجب دوری کند، یکی از نشانه‌های تواضع این است که به دنبال نشستن در بالای مجلس نباشد و از جدال بی حاصل پرهیز کند.

وی ادامه داد: تواضع از برترین صفات اخلاقی است، اگر تواضع در برابر خدا در روح انسان شکل بگیرد، عبادت خداوند برای او لذت بخش خواهد شد، اگر می‌بینیم که نماز برای ما سخت است، شاید به خاطر این باشد که تواضع لازم را در برابر خداوند نداریم، اگر عظمت پروردگار را درک کنیم، سختی عبادت برای ما شیرین خواهد شد.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری افزود: شیرینی عبادت به تواضع است، اگر انسان در برابر خداوند متواضع شود، عبادت برای او شیرین خواهد شد.

حاج ابوالقاسم با اشاره به ویژگی‌های انسان‌های خاص خداوند اظهار کرد: یکی از این ویژگی‌ها داشتن حلم است و پیامبرانی همچون حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل این ویژگی را داشتند، انسان به وسیله حلم و بردباری می‌تواند به خواسته‌های خودش برسد، حلم در عرصه‌های اجتماعی هم اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: همه انسان‌ها باید حلم داشته باشند، حلم به معنای ظرفیت تحمل است، تحمل پیروزی یا شکست کار آسانی نیست، حلم یکی از فضیلت‌های اخلاقی است، انسان البته باید در برابر دشمنان با صلابت رفتار کند، دستور حلم مربوط به تعامل انسان‌های مومن با یکدیگر و مربوط به داخل جامعه اسلامی است.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری افزود: انسان مومن از افراط و تفریط پرهیز می‌کند، انسان نباید در انفاق به گونه ای عمل کند که به زحمت بیفتد، همچنین او نباید آن چنان بخل کند که چیزی از او به نیازمندان نرسد.

حاج ابوالقاسم با اشاره به ضرورت حق گرایی انسان در زندگی اظهار کرد: حق گرایی یکی از فضیلت‌های اخلاقی مهم است، ساحران زمانی که به حضرت موسی ایمان آوردند، فرعون آن‌ها را تهدید به مرگ کرد، ولی ساحران گفتند ما حق را پیدا کردیم و از مرگ نمی‌ترسیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان زمانی که حق را پیدا کرد، باید بر حق پافشاری کند، رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر چالش با دشمن هزینه داشته باشد، سازش با دشمن هم هزینه دارد، صبر بر حق یکی از سفارش‌های تمام پیامبران به مردم بوده است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcc0eq0.2bqox8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما