کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت‌الله سبحانی: قوانین پویای اسلام تا قیامت به تمام رویدادهای جامعه پاسخ می‌دهد

خبرگزاری فارس , 27 خرداد 1396 ساعت 9:15

قم نیوز: یکی از مراجع تقلید گفت: اسلام با قوانین محدود می‌تواند به رویدادهای نامحدود جامعه تا قیامت پاسخ دهد، پویا بودن قوانین اسلام از مواردی است که سبب شده است اسلام تا قیامت پاسخگوی رویدادهای جدید جامعه باشد.


به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی در برنامه چشمه معرفت که جمعه شب از شبکه دو سیما پخش شد اظهار کرد: خاتمیت اسلام یعنی اسلام تا روز قیامت پاسخگوی مردم از همه نظر از جمله اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و ... است.

وی افزود: بین دین مسیحیت و اسلام از این نظر فرق است که دین مسیحیت به جنبه‌های فردی و بعضا عبادی پرداخته است ولی اسلام تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی را مورد پردازش قرار داده است.

این مرجع تقلید ادامه داد: سؤال امشب مبنی بر این است که با وجود اینکه هر چه تمدن پیشرفت کند و رویدادهای جدیدی که در عصر پیامبر(ص) نبوده پیش ‌آید چطور اسلام می‌تواند به آن‌ها پاسخ می‌دهد؟

آیت‌الله سبحانی در پاسخ به سؤال مطرح شده عنوان کرد: این سؤال قبلا هم مطرح شده و به آن بارها پاسخ داده شده است، در مفاهیم‌القرآن هم درباره آن توضیح داده شده است، پاسخ این است که موارد متعددی در اسلام وجود دارد که بر اساس آن‌ها اسلام با قوانین محدود می‌تواند به رویدادهای نامحدود جامعه تا قیامت پاسخ دهد. نخستین مورد «پویا بودن قوانین اسلام» است یعنی قوانین اسلام دارای ماده‌ای پویا است که می‌تواند تمام رویدادهای جدید را بر اساس آن پاسخ داد.

وی اضافه کرد: دومین مورد «وجود روایات فقهی فراوان در اسلام» است، اهل سنت معتقدند که تعداد روایات فقهی در اسلام کم است ولی از نظر ما شیعیان روایات فقهی رسیده از ائمه اطهار(ع) فراوان است.

این مرجع تقلید بیان کرد: استفاده از «حجت عقل» سومین مورد است چرا که عقل از حجت‌های خداوند در امور مسلمین است و در قلمرو حسن و قبح عقلی احکامی را صادر می‌کند؛ البته عقل خود به آن معنا شریعت‌ساز نیست ولی از حکم شرعی به ما خبر می‌دهد و قوانین محدود اسلام با تکیه بر آن می‌تواند نیازهای نامحدود جامعه را پاسخ دهد.

آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: چهارمین مورد «اجتهاد» است، اجتهاد قانون‌ساز و شرع‌ساز نیست ولی سعی می‌کند بر اساس ادله، احکام نوظهور را صادر کند.

وی بیان کرد: در طول تاریخ حادثه‌ای نبوده است که اسلام پاسخ آن را ندهد و تا امروز هر سؤالی که درباره مسائل دینی پرسیده شده است به آن پاسخ داده شده است.


انتهای پیام / 136


کد مطلب: 49697

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/49697/آیت-الله-سبحانی-قوانین-پویای-اسلام-قیامت-تمام-رویدادهای-جامعه-پاسخ-می-دهد

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir