کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت‌الله سبحانی:

300 آیه قرآن کریم در حق امام علی(ع) است

خبرگزاری فارس , 27 خرداد 1396 ساعت 19:12

قم نيوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: براساس سخن ابن عباس 300 آیه قرآن مجید در حق امام علی(ع) است، از جمله آیه ای که در لیلة المبیت در مورد امام علی(ع) نازل شد.


به گزارش قم نيوز، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه درس تفسیر قرآن که در مجتمع عالی فقه برگزار شد، با اشاره به حکم جهاد در اسلام اظهار کرد: این دین، دستور جهاد با بت پرستان داده است، کسی که بت می‌پرستد، به حق خداوند تجاوز کرده است.

وی ادامه داد: مشرکانی در زمان رسول اکرم(ص) با پیامبر(ص) پیمان بستند، اما آن‌ها پیمان را شکستند، خداوند در قرآن به رسول اکرم(ص) اجازه جنگیدن با این گروه را داده است، پیمان شکنان جزو طوایفی هستند که مسلمانان با آن‌ها می‌جنگند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: امام علی(ع) در دوران خلافت با ناکثین یعنی پیمان شکنان جنگید، برخی در ابتدای خلافت امام علی(ع) با او بیعت کردند، اما چون تحمل عدالت این امام معصوم را نداشتند، علیه امام علی(ع) توطئه کردند و با این امام معصوم جنگیدند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به اهمیت آزاد کردن مستضعفان در دین اسلام اظهار کرد: رسول اکرم(ص) دینی آورد، اما برخی از پادشاهان و شیوخ قبایل اجازه شناخت دین اسلام را به مردم نمی‌دادند، به همین دلیل بحث جهاد ابتدایی مطرح شد تا مستضعفین از استضعاف رهایی پیدا کنند و این نوع از جهاد برای اجبار مردم به دین اسلام نیست.

وی ادامه داد: جهاد ابتدایی برای اسلام آوردن مردم نیست، بلکه این نوع از جهاد برای رفع موانع در راه معرفی اسلام به مردم است تا آن‌ها پیام خداوند را بشنوند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: اگر پادشاهان و شیوخ قبایل جلوی تبلیغ اسلام را نمی‌گرفتند، بحث جهاد ابتدایی مطرح نمی‌شد، اسلام آوردن افراد با زور ممکن نیست و رسول اکرم(ص) به آزادی مردم در خصوص مسلمان شدن اعتقاد داشت.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به جنگ مردم الجزایر با فرانسه اظهار کرد: در زمانی که مردم مسلمان الجزایر با فرانسه برای خروج از استعمار می‌جنگیدند، مسیحیانی از کشورهای دیگر به الجزایر آمدند و به مردم این کشور کمک کردند، هدف آن‌ها کمک به مردم الجزایر برای رسیدن به آزادی بود.

وی ادامه داد: مواردی که اسلام دستور به جهاد داده است، دلایل عقلی دارد، البته هر گروهی برای اینکه گسترش پیدا کند، نیاز به قدرت دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: هدف از جهاد ابتدایی رسیدن مردم به آزادی است تا آن‌ها با اختیار خودشان، دین اسلام را انتخاب کنند، این نوع از جهاد تا یک حد خاصی است.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به نزول آیات قرآن کریم در حق امام علی(ع) اظهار کرد: ابن عباس گفت که 300 آیه قرآن مجید در حق امام علی(ع) است، از جمله آیه ای که در لیلة المبیت در مورد امام علی(ع) نازل شد.

وی ادامه داد: امام علی(ع) مقام بالایی در دین اسلام دارد، جرج جرداق از نویسندگان مسیحی لبنان یک کتاب چهار جلدی را در معرفی ویژگی‌های امام علی(ع) نوشت، نگارش این کتاب بدون تعصب و به صورت بی طرفانه بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: جرج جرداق هدف خودش از نگارش کتاب در مورد امام علی(ع) را اینگونه گفت که غربی‌ها خواستند تمام فضیلت‌ها را به خودشان اختصاص بدهند، من هم با نگارش این کتاب خواستم بگویم که در شرق، انسانی وجود دارد که همه فضیلت‌های خوب را دارد.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 49734

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/49734/300-آیه-قرآن-کریم-حق-امام-علی-ع

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir