کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت‌الله مکارم شیرازی: امام با رای مردم انتخاب نمی‌شود/ نباید نظام حکومتی اسلام را دگرگون نشان دهیم

خبرگزاری فارس , 28 خرداد 1396 ساعت 10:00

قم نیوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام با رای مردم انتخاب نمی‌شود گفت: یکی از دولتمردان گفته است که مبنای ولایت از دیدگاه امام علی(ع) نظر مردم بود و دموکراسی میراث این امام معصوم است، این حرف عجیبی است.


به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی بامداد امروز در مراسم احیای شب قدر در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با اشاره به نیاز انسان به موعظه اظهار کرد: انسان باید با موعظه قلب خودش را زنده کند و هر کسی به موعظه نیاز دارد.

وی ادامه داد: انسان باید قلبش را با یقین تقویت کند، براساس روایات هیچ نعمتی بالاتر از نعمت یقین نیست، منظور از یقین این است که خداوند را در همه جا ناظر خودمان بودیم و خدا به ما نزدیک است، باید باور کنیم که خدا از درون سینه‌ها آگاه است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: انسان اگر به اندازه سر سوزنی کار خوبی انجام بدهد، آن کار در روز قیامت حاضر است، اگر کسی این چیزها را باور داشته باشد، زندگانی او پر از ایمان خواهد شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به ویژگی‌های روز قیامت اظهار کرد: در آن روز تمام اعمال انسان حاضر خواهد بود، یقین به معاد اهمیت زیادی دارد و بر این مساله در روایات تاکید شده است.

وی ادامه داد: قرآن کریم درباره اموال یتیمان می‌گوید کسانی که این اموال را می‌خورند، خودشان را گرفتار آتش می‌کنند، انسان باید با داشتن یقین نسبت به معاد از انجام گناهان دست بکشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: کسی که گناهان را همچون آتش بداند، دست به انجام گناه نمی‌زند، گرفتن رشوه، ربا و دزدی همچون دست زدن انسان به شعله آتش است و انسان باید به این مساله باور داشته باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به عدم دلبستگی امام علی(ع) به دنیا اظهار کرد: این امام معصوم فرمود اگر تمام آن چیزهایی که در زیر آسمان است، را به عنوان رشوه به من بدهند تا ظلمی به یک مورچه بکنم، در مقابل آن پاداش بزرگ به خدا قسم این ظلم کوچک را انجام نمی‌دهم، چنین سخنی نشانه یقین امام علی(ع) است.

وی ادامه داد: امام علی(ع) فرمود کسی که قلبش خنکی یقین را احساس کرده باشد، سعادتمند است، انسان اگر کار کوچکی را با یقین انجام بدهد، بهتر از آن است که کارهای زیادی را بدون یقین انجام بدهد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: دانشمندان غربی می‌گویند که اسلام با سرعت زیادی در غرب و شرق دنیا پیدا کرد، این دانشمندان علت پیشرفت سریع اسلام در جهان را نمی‌دانند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به علت پیشرفت سریع اسلام در جهان اظهار کرد: براساس روایات سادگی زندگی و داشتن یقین موجب پیشرفت سریع اسلام شد، مسلمانان در جنگ‌های صدر اسلام احساس شکست نمی‌کردند و در دوران دفاع مقدس نیز شاهد بودیم که جوانان با ایمان و یقین دشمن را شکست دادند.

وی ادامه داد: اصحاب امام حسین(ع) نمونه‌های انسان‌های با یقین بودند، آن‌ها در شب عاشورا خوشحال بودند که در روز عاشورا به شهادت می‌رسند و ما امروز بعد از گذشت قرن ها شاهد هستیم سال به سال دامنه مراسم‌های گرامیداشت قیام کربلا در جهان گسترش پیدا می‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به سخنان مطرح شده در خصوص ولایت امام علی(ع) اظهار کرد: یکی از دولتمردان گفته است که مبنای ولایت از دیدگاه امام علی(ع) نظر مردم بود و دموکراسی میراث این امام معصوم است، این حرف عجیبی است، او یک صفحه از نهج البلاغه را دیده و بقیه را ندیده است.

وی ادامه داد: ولی را باید خداوند تعیین کند و آیات در خصوص ولایت در قرآن زیاد است، شما تنها یک جمله از نهج البلاغه را دیدید و بحث کردید، یکی از مسلمات مذهب شیعه است که امام را خدا و نه آرای مردم تعیین می‌کند، ما با اهل سنت برادروار زندگی می‌کنیم، اما مذهب رسمی کشور شیعه است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: نباید بگوییم که حاکم را رای مردم تعیین می‌کند، رسول اکرم(ص) فرمود که تعیین جانشین من با خدا است و خداوند به هر کسی که خواست، ولایت می‌دهد و کتاب‌های زیادی در خصوص غدیر نوشته شده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به دموکراسی اظهار کرد: دموکراسی برای غرب است و حتی این نوع حکومت، حکومت مردم بر مردم نیست، گاهی یک نامزد با 25 درصد رای از مردم به ریاست می‌رسد، در آمریکا افراد با ثروت و تبلیغات، مغز مردم را شستشو می‌دهند و رای می‌آورند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام با رای مردم انتخاب نمی‌شود و نباید با یک صفحه نهج البلاغه، نظام حکومتی اسلام را دگرگون نشان بدهیم.

انتهای پیام / 136


کد مطلب: 49741

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/49741/آیت-الله-مکارم-شیرازی-امام-رای-مردم-انتخاب-نمی-شود-نباید-نظام-حکومتی-اسلام-دگرگون-نشان-دهیم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir