کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت‌الله سبحانی مطرح کرد

نگاهی به سخنان امام علی(ع) در آخرین لحظات عمر

خبرگزاری فارس , 28 خرداد 1396 ساعت 10:45

قم نیوز: یکی از مراجع تقلید در برنامه چشمه معرفت آخرین سخنان امام علی(ع) که در آخرین لحظات عمر به یکی از یاران خود فرموده بود را بیان کرد.


به گزارش قم نیوز، آیت‌الله جعفر سبحانی در برنامه چشمه معرفت که شنبه شب از شبکه دو سیما پخش شد ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام علی(ع) اظهار کرد: اصبغ‌بن‌نباته از دوستان امیرمؤمنان(ع) و از شیفتگان ایشان بوده، شخصیت بزرگی داشته و فرمانی که امام علی(ع) به مالک اشتر نوشته است به واسطه ایشان نقل شده است، علما درباره او گفته‌اند که وی یک انسان شجاع و دارای علم بوده و در جنگ صفین و چند جنگ دیگر همراه امام علی(ع) بوده و ایشان همان کسی است که روایتی که می‌خواهم بگویم را با یک واسطه از پیامبر(ص) نقل کرده است.

وی افزود: روزی که امام علی(ع) ضربت خوردند همه مردم جمع شدند در خانه امام علی(ع) و گفتند که قاتل امام باید قصاص شود، همه دم در خانه امام علی(ع) منتظر فرمان بودند که امام حسن(ع) به در خانه آمد و به مردم گفت که فعلا جریان او به عقب افتاده و تصمیمی فعلا در این باره نداریم، متفرق شوید، همه متفرق شدند بجز اصبغ‌بن‌نباته، دقایقی بعد امام حسن(ع) به دم در آمد تا از وضعیت بیرون باخبر شود، در این هنگام دید که همه رفته‌اند به جز اصبغ‌بن‌نباته، امام حسن(ع) علت ماندن اصبغ‌بن‌نباته را از او پرسید و وی جواب داد «می‌خواهم در هر حال از امام علی(ع) حدیثی بشنوم»، البته شنیدن حدیث بهانه‌ای بود برای زیارت امام علی(ع).

این مرجع تقلید اضافه کرد: اصبغ‌بن‌نباته به خدمت امام علی(ع) رسید، وی تعریف می‌کند که زهر چنان در وجود امام علی(ع) اثر کرده بود که امام لحظه‌ای پایشان را جمع و لحظه‌ای دراز می‌کردند، دستمال زردی به سر بسته بودند ولی از شدت عمل زهر در وجود امام معلوم نبود زردی دستمال بیشتر است یا زردی صورت امام.

آیت‌الله سبحانی عنوان کرد: اصبغ‌بن‌نباته نقل کرده است که به امام علی(ع) گفتم آمده‌ام حدیثی از شما بشنوم، امام علی(ع) فرمود بنشین و حدیثی را بشنو، سپس امام علی(ع) فرمود:«در چنین شرایطی که تو به بستر من آمدی، من در اواخر عمر پیامبر(ص) به بستر پیامبر(ص) رفتم، پیامبر(ص) فرمود علی برو مسجد و این سه پیام را به مردم برسان: کسی که نسبت به پدر و مادر عقوق داشته باشد لعنت خدا بر او، آن غلامی که از مولایش فرار کند لعنت خدا بر او و کسی که اجیر خودش را ظلم کند لعنت خدا بر او؛ من رفتم به مسجد و بالای منبر در پله‌ای پایین‌تر از آن پله‌‌ای که پیامبر(ص) می‌نشست نشستم و این حدیث را برای مردم خواندم، ناگهان فردی از آخر مجلس گفت: علی جان این مفاهیم مجمل است، مقصود چیست؟ برو برای ما شرح بیاور. من برگشتم خدمت پیامبر(ص) و به ایشان گفتم: من مطالب را عرض کردم ولی مردم طالب واقعیات این سه مطلب هستند. پیامبر(ص) فرمود: علی جان برو به مردم بگو پیامبر گفته من و علی پدران این امت هستیم و مقصود از اینکه هرکس عقوق والدین شود لعنت خدا بر او منظورم از والدین من و تو که پدران این امت هستیم است، اینکه گفتم لعنت خدا بر غلامی است که گریزپا باشد یعنی من و تو مولا و سروران این امت هستیم و کسی که از ما بگریزد لعنت خدا بر او، اینکه گفتم کسی که به اجیرش ظلم کند لعنت خدا بر او، من و تو اجیر این امت هستیم و هر کس به حق ما ظلم کند لعنت خدا بر او».

وی ادامه داد: با بیان این حدیث مردم فهمیدند که پیامبر(ص) در آخرین لحظات عمر از علی غافل نیست و حدیثی می‌گوید که علی(ع) مطرح شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: اصبغ‌بن‌نباته می‌گوید این حدیث را که شنیدم از محضر امام علی(ع) اجازه مرخصی گرفتم، در حال رفتن بودم که دقایقی نگذشت و خبر شهادت امام علی(ع) را شنیدم.

انتهای پیام / 136


کد مطلب: 49744

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/49744/نگاهی-سخنان-امام-علی-ع-آخرین-لحظات-عمر

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir