کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حجت الاسلام و المسلمین محمود مدنی خبرداد:

بخش نظارت و بازرسی در جامعه‌الزهرا‌(س) راه‌اندازی شده است

خبرگزاری فارس , 3 تير 1396 ساعت 19:45

قم نيوز: مدیر جامعه‌الزهرا‌(س) با بیان اینکه مسیر ما در انجام وظیفه باید مسیر اعتدال و قسط و عدل باشدگفت: در این راستا، بخش نظارت و بازرسی در جامعه‌الزهرا‌(س) راه‌اندازی شده است.


به گزارش قم نيوز، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود مدنی، مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) امروز در هفدهمین جلسه از سلسله جلسات «منشور فاطمی بر مبنای سیره حضرت زهرا(سلام الله علیها)» که با حضور اساتید، کارکنان و طلاب جامعه الزهرا(سلام الله علیها) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد به راه اندازی بخش نظارت و بازرسی در جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) اشاره کرد و اظهارداشت: بخش نظارت و بازرسی یکی از بخش‌های مهم مغفول مانده در جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) است که به تازگی راه اندازی شده است.


مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: بخش نظارت و بازرسی، بخش مهمی است که هم رسیدگی به شکایات و هم بازرسی منظم از همه بخش‌ها را به عهده دارد و البته به صورت شورایی اداره می‌شود.


وی ادامه داد: در بخش نظارت و بازرسی، شورا کار بازرسی را انجام می‌دهد و نظرات شورا برای مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) تبیین می‌شود.


انواع ارتباطات مدیریتی در میان موجودات


مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: بحث امروز، بحث بسیار مهم مدیریت زیردستان و ارتباط مجموعه‌های مدیریتی است؛ به طور خلاصه، بخشی از موجودات ارتباط مدیریتی با هم ندارند و فردی اداره می‌شوند که گیاهان به این صورت هستند، یعنی اگر هزار درخت را در یک مکان بکارید، بین این درختان رئیس و مرئوس و یا کارفرما و کارگر وجود ندارد.


حجت الاسلام و المسلمین مدنی افزود: در برخی، موجودات ارتباطات مدیریتی وجود دارد، اما به نحو غریزی تدبیر می‌شود، یعنی رئیس و مرئوس به صورت تکوینی معین می‌شود که نمونه واضح آن را در زنبور عسل می‌توان دید؛ درباره انسان، انسان‌ها نیاز به مدیریت دارند و نمی توانند به صورت فردی زندگی کنند.


وی اضافه کرد: انسان‌ها به صورت ناچار، نیاز به رئیس و مرئوسی دارند، اما کیفیت این نوع ارتباط با انتخاب خود انسان است و انسان‌ها می‌توانند بر حَسَب مدیریت دینی انتخاب کنید.


مدیریت سهل انگارانه هنر نیست


مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به مدیریت دینی، تصریح کرد: سه نوع مدیریت را می‌توان متصور شد، از جمله مدیریت سهل انگارانه که در این مدیریت، مدیر در انجام وظایف خود بر اساس احساس و عواطف تصمیم می‌گیرد که نمونه آن استادی است که به راحتی نمره می‌دهد.


حجت الاسلام و المسلمین مدنی عنوان کرد: متأسفانه امروز برخی مدیران گاهی با عواطف خود با سیستم آموزشی و بلکه با آینده کشور بازی می‌کنند، امروز در سیستم‌های آموزشی، استاد خوب استادی است که سخت گیر نباشد، هر چه سطح تحصیلات بالاتر می‌رود، سهل انگاری بیشتر است.


وی افزود: یک مدیر باید در برابر اموال اداری پاسخگو باشد، گاهی بخشش از مال خود انسان بسیار راحت تر از اموال اداری است؛ مدیریت سهل انگارانه هنر نیست، حتی اگر از مدیر تعریف کنند، نمره دادن بی حساب و بی اعتنایی به قوانین در مسائل مالی و اداری درست نیست.

 


ماجرای صلح حدیبیه در بحث مدیریت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است


مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) به ماجرای صلح حدیبیه اشاره کردند و اظهار داشت: صلح حدیبیه یکی از جریان‌های تاریخ صدر اسلام است که اطلاع از آن می‌تواند در تمام مسائل سیاسی و تصمیم گیری‌های ما مؤثر باشد.



حجت الاسلام و المسلمین مدنی افزود: وقتی صلح حدیبیه تنظیم شد، طبق ماده دوم این قرارداد، اگر کسی از کفار مکه اسلام می‌آورد و به پیامبر گرامی اسلامی پناه می‌برد، باید به کفار تحویل داده می‌شد.


وی با بیان اینکه خداوند، صلح حدیبیه را «فتح مبین» نامید، ادامه داد: برخی مسلمانان جاهل به خاطر صلح حدیبیه و ماده دوم آن به پیامبر گرامی اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) اعتراض کردند، اما آن حضرت به پیمان خود وفادار بودند و طبق آن پیمان چند نفر از مردم مکه را که به مدینه پناه آورده بودند، به سران قریش تحویل دادند.


مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: ماجرای صلح حدیبیه در بحث مدیریت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ از جمله برای مدیر وظایف و چارچوب‌هایی معین شده است که نمی توان از این چارچوب‌ها تخطی کرد.


حجت الاسلام و المسلمین مدنی، مدیریت «سخت گیرانه» را از دیگر انواع مدیریت عنوان کردند و گفت: در قانون گاهی نرمش دیده شده است، قانون اجازه داده است که کارمند از امکانات و تسهیلاتی استفاده کند، اما ممکن است که این مسئله رعایت نشود.


وی بیان کرد: مدیریت سخت گیرانه شامل پرداختن به مسائل جزئی، حاشیه‌ای، ذهنی و سلیقه‌ای است؛ در حالیکه مبنای مدیریت حدوسط و اعتدال، رعایت ضوابط با توجه به نرمش‌های قانونی است که در خود قانون لحاظ شده است.‌ حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) رعایت اعتدال را حتی با کنیز خود دارند/ مسیر ما در انجام وظیفه باید مسیر اعتدال و قسط و عدل باشد.


مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به مدیریت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) در زندگی، یادآور شد: حضرت سلمان می‌گوید که وارد خانه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) شدم، دیدم دسته آسیاب خونین است و حضرت در حال آسیاب کردن جو هستند و امام حسین (علیه‌السلام) در کنار حضرت بی قراری می‌کند؛ گفتم: اى دختر رسول خدا دستان شما پينه بسته است در صورتى كه فضه، کنیز شما حاضر است!» حضرت زهرا عليهاالسلام فرمودند: «يك روز فضه كارهاى خانه را انجام می‌دهد و يك روز من، ديروز نوبت او بوده و امروز نوبت من است».


حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کرد: این به معنای عدم مدیریت نیست؛ وظیفه شرعی مدیر، مدیریت است و اگر برای پیشبرد کار دستور و فرمان ندهد، مدیر نیست؛ مثال حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) آنجایی است که تقسیم کار صورت گرفته است و حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) رعایت اعتدال را حتی با کنیز خود دارند.


وی تأکید کرد: ما در هر پستی که هستیم یک وظیفه قانونی داریم و هیچ فردی در انسانیت و در پیشگاه خدا از دیگری کمتر نیست؛ وظیفه قانونی هر فرد در هر مجموعه ای ابلاغ شده است، بنابراین تساهل در انجام وظیفه‌ای که به عهده ما است، اشتباه است، تحت تأثیر احساسات قرار گرفتن در انجام وظیفه و یا سخت گیری بیش از حد هم اشتباه است و مسیر ما در انجام وظیفه باید مسیر اعتدال و قسط و عدل باشد.
انتهاي پيام / 137


کد مطلب: 50046

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/50046/بخش-نظارت-بازرسی-جامعه-الزهرا-س-راه-اندازی-شده

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir