چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : 50170
منبع : خبرگزاری فارس
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم:

ارائه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد به 41 هزار نفر در قم

ضرورت ارائه آموزش‌های رفتاری به معلمان دوره ابتدایی
قم نيوز : قم نیوز: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم از ارائه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد به 41 هزار نفر در قم خبر داد.
ارائه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد به 41 هزار نفر در قم/ضرورت ارائه آموزش‌های رفتاری به معلمان دوره ابتدایی
ارائه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد به 41 هزار نفر در قم/ضرورت ارائه آموزش‌های رفتاری به معلمان دوره ابتدایی
به گزارش قم نیوز، ابوالفضل شریفی در دیدار اعضای دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قم در دیدار با حضرت آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و امام جمعه قم، با بیان اینکه کار اصلی این شورا برنامه ریزی،‌ هماهنگی و نظارت بر انجام امورات مرتبط با حوزه مبارزه با مواد مخدر است،‌ اظهار کرد: دستگاه‌های بسیاری در امر مهم مبارزه با مواد مخدر در زمینه های مقابله،‌ فرهنگی پیشگیری، درمان، صیانت از بهبودیافتگان و ... دخیل هستند.

وی با بیان اینکه کمتر از سه درصد جمعیت شهری قم جزو جمعیت معتاد محسوب می‌شوند خاطرنشان کرد: بسیاری از این جمعیت زیر پوشش خدمات درمانی هستند که بر اساس شیوع شناسی،‌ استان قم یازدهمین استان از  نظر تعداد معتادین در کشور محسوب می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی پیشگیری تصریح کرد: 30 دستگاه فرهنگی پیشگیری در این زمینه فعال هستند.

شریفی با بیان اینکه پنجم تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است، خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات مرتبط با اعتیاد راهکارهای بسیار گسترده‌ای به کار گرفته شده است.

وی به برنامه‌های حوزه درمان اعتیاد اشاره کرد و افزود: در زمینه ورود به حوزه درمان و ماندگاری آن دستگاه‌ها مجدانه فعال هستند تا بتوانیم جمعیت معتاد استان را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی دانش‌آموزان در قم اظهار کرد: سال تحصیلی 94-95 طی این طرح ابتکاری، 41 هزار دانش‌آموز، معلم و پدر و مادر زیر پوشش آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد قرار گرفتند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم با بیان اینکه طرح توانمندسازی دانش‌آموزان پس از قم،‌ در 11 استان کشور نیز اجرایی شده است،افزود: بر اساس تصمیم ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال تحصیلی آینده این طرح که از قم شروع شده ،‌ در تمام کشور اجرایی می‌شود.

وی به تفاهم‌نامه دبیرخانه شورا با مرکز بهداشت استان اشاره و اظهار داشت:‌ مشاوران مراکز سلامت جامعه با فراگیری آموزش های لازم ، بعنوان کادر متخصص پیشگیری از اعتیاد ، به  انتقال دانش خود به اقشار مختلف جامعه بویژه مدارس، محیط های کارگری، کارمندی و دانشجویی مشغول هستند و این ظرفیت با توجه به برقراری نظام سلامت،‌ ایجاد شده و برای استان بسیار مفید واقع شده است.

شریفی با تأکید بر ورود به بحث آموزش کارگران عنوان کرد: آموزش کارگران با همکاری سازمان‌های مربوطه و کارفرمایان در حال اجرا است.

وی به آموزش 200 نفر از مبلغین دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم بر اساس تفاهم ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اشاره و افزود: این مبلغین که از تمامی استان های کشور انتخاب شده بودند، با فراگیری دانش پیشگیری از اعتیاد،‌ در زمان تبلیغ مردم را به این آسیب اجتماعی توجه داده و راهنمایی می‌کنند.

وی به راه اندازی نخستین پایگاه تخصصی پیشگیری از اعتیاد کشور به همت سپاه امام علی ابن ابیطالب علیه السلام در قم اشاره و اظهار داشت: طلاب بسیجی مورد آموزش قرار گرفته اند و مشغول به انجام اقدامات پیشگیرانه در جامعه هدف از جمله در نماز جمعه هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم ارائه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها را مورد توجه قرار داد و افزود: به دنبال اجرای دو واحد درسی آموزش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با تکیه بر پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه های استان هستیم و این دو واحد در برخی دانشگاه‌ها اجرا شده و امیدواریم در سال تحصیلی آتی،‌ با حمایت  کمیسیون دانشجویی استان، در سایر دانشگاه‌ها نیز ارائه شود.

وی گفت: اگر بخواهیم در امر پیشگیری از اعتیاد موفق باشیم بایستی با ایجاد ساز و کارهای لازم، نسبت به دانش افزایی معلمان مقطع ابتدایی اهتمام کنیم تا بدین ترتیب،‌ کودکان در معرض آسیب شناسایی و به نحو مطلوب برای پیشیگری از آسیب های احتمالی تدبیر و تصمیم مناسب با بهره گیری از دانش روز ،‌ اتخاذ شود.

شریفی با تاکید بر ضرورت آینده‌نگری برای رفع آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: ما باید از نسل پایه آموزش‌های رفتاری را آغاز کرده تا بتوانیم در آینده جامعه‌ای مصون از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ماندگاری درمان اعتیاد گفت: ما هشت مرکز ترک اعتیادخصوصی و دو مرکز دولتی درمانی داریم،که مددکاران مستقر در آنها،هنگام حضور مددجویان در این مراکز،‌ خانواده ایشان را به مراکز 11 گانه بهزیستی ارجاع می دهند تا اطلاعات مورد نیاز برای مواجهه با فرد بهبودیافته و چگونگی رفتار با وی پس از ترخیص را فراگیرند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم با تاکید بر اقدامات گسترده صورت گرفته در حوزه مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: سال گذشته بیش از 6 هزار و 554 کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان قم کشف شد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdccxsqp.2bqxm8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما