شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۱
کد مطلب : 50569
منبع : خبرگزاری فارس
در جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله استان قم مطرح شد

لزوم بررسی وضعیت فرونشست زمین و تهیه نقشه حرائم گسل برای شهر قم

قم نيوز : قم نیوز: در جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله استان قم بر ضرورت بررسی وضعیت فرونشست زمین و تهیه نقشه حرائم گسل برای شهر قم تاکید شد.
لزوم بررسی وضعیت فرونشست زمین و تهیه نقشه حرائم گسل برای شهر قم
لزوم بررسی وضعیت فرونشست زمین و تهیه نقشه حرائم گسل برای شهر قم
به گزارش قم نیوز، حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در دومین جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله،  لغزش لایه‌های زمین، ابنیه و ساختمان اظهار کرد: در جلسه شورای عالی برنامه ریزی استان قم، اجرای مطالعه فرونشست زمین به اداره کل راه و شهرسازی پیشنهاد شده است که درصورت تصویب، زمینه انجام مطالعات فراهم و نتایج آن برای اجرا به دستگاه‌های ذی ربط ابلاغ می‌شود.

در ادامه جلسه، بیت اللهی سرپرست حوزه پژوهشی ساختمان و ابنیه فنی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: علاوه بر ایمن سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله، در برابر حوادثی مانند آتش سوزی هم ساختمان‌ها باید به روش مناسب ایمن شوند تا  بتوان خسارات احتمالی جانی و مالی را تا حد زیادی کاهش داد.

وی توضیح داد: مشخص شدن نقشه حرائم گسل شهر قم برای جلوگیری از ساخت و ساز برج، مدارس و اماکن عمومی ضروری بوده و باید براساس نقشه حرائم گسل زلزله، پروانه ساخت و ساز صادر و  این مسئله به عنوان مصوبه قانونی لازم الاجرا شود.

رئیس بخش زلزله ‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی افزود: با توجه به کلانشهر و حساس بودن شهر قم به دلیل وجود اماکن تاریخی و مذهبی مهم لازم است نقشه حرائم گسل شهر قم به عنوان یک ضرورت و اهمیت به تصویب کارگروه رسیده و با انجام مکاتبات با شورای عالی معماری و شهرسازی مصوبه قانونی آن جهت اجرا اخذ شود.

بیت اللهی خاطرنشان کرد: در ابتدا برای تهیه نقشه حرائم گسل زلزله می‌بایست مجموعه ای متشکل از اعضای کارگروه، متخصصین زمین شناسی، گروه‌های مشاور علمی و دانشگاهی بومی و غیر بومی با یکدیگر همکاری داشته و نقشه حرائم به امضا و تأیید کلیه این افراد برسد.

دبیر کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه و ساختمان کشور با اشاره به این که فرونشست به ویژه در مناطق دشتی بیشتر اتفاق می‌افتد، گفت: این فرونشست‌ها به صورت منظم صورت نمی‌گیرد و پله پله شدن سطح زمین رو به همراه دارد.

وی ضمن بیان این که المان‌های مختلف شهرسازی، حمل و نقل، حیاتی، زیست محیطی و... می‌بایست در اطراف محدوده گسل خیز قرار داده شود، تاکید کرد: مقاوم سازی ساختمان‌های موجود در حریم گسل در اولویت کار قرار گیرد.

 بیت اللهی در پایان اظهار داشت: کلیه اقدامات از قبیل ساخت و سازها، استحصال آب‌های زیر زمینی، روش‌های آبیاری، پروانه‌های حفر چاه و... باید با توجه به مطالعات نقشه گسل و حرائم آن صورت پذیرد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdceon8n.jh87pi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما