کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نمایشگاه TGC وزارت ارشاد، به نام همکاری با فرانسه به کام شرکت‌های آمریکایی+عکس

مشرق , 17 تير 1396 ساعت 21:31

قم نیوز: براساس بررسی های انجام شده نمایشگاه TGC که از سوی وزارت ارشاد برگزار شده است بیشتر از آنکه در مسیر هدف خود که همکاری با فرانسه بوده قدم بردارد به کام شرکت‌های آمریکایی شده است.


به گزارش قم نیوز، فروش بالای بازی های رایانه ای که علاوه بر کودکان و نوجوانان و جوانان، طیف وسیعی از افراد میانسال و حتی سالمندان را درگیر خود کرده باعث شده این حوزه به یک صنعت درآمدزا تبدیل شود. بسیاری از کشورها برای ساماندهی این حوزه خصوصا مراودات مالی و فرهنگی اقدام به تدوین قوانینی دراین خصوص کرده اند. اما برخی از کشورها مانند ایران برای تنظیم روابط مالی میان بازارهای داخلی و خارجی در این صنعت بین المللی هنوز هیچ اقدامی نکرده اند و همین دلیل باعث شده که شرکت های اروپایی و آمریکایی و حتی برخی از شرکت های کره ای و ژاپنی چشم به بازارهایی مانند ایران داشته باشند.

تا کنون بعضی از شرکت های خارجی به صورت غیر جدی و غیر رسمی بازی هایی را در ایران منتشر کرده اند و سود کلانی برده اند اما حضور جدی و ارتباط مستقیم آنها با بازار ایران حتما برایشان جذاب تر خواهد بود. به همین دلیل برای بررسی اوضاع ایران، سال 94 خبرنگار یک سایت آمریکایی به نام پولیگون به ایران آمد و با مسئولان بنیاد ملی بازی های رایانه ای و برخی بازیسازان داخلی مصاحبه انجام داد. خبرنگار این سایت در گزارش خود با خوشحالی پالس هایی مثبت صنعت از بازی ایران به آمریکا را منتشر کرد. بخش هایی از این گزارش را میخوانیم:

•نسل جوان، سیستم محافظه کاران جمهوری اسلامی ایران را نفی می کند و مصرّ است با غرب پیوند بخورد. مدیرعامل یک شرکت بازی ساز درباره یک سناریوی فاجعه بار در رابطه با تحریم ها و وحشت بازی سازان ایرانی در رابطه با مشکل آنها در ارتباط با ناشران خارجی برای انتشار بازی خود صحبت کرد. یک بازی ساز دیگر می گوید شرکت یوبی سافت اگر به ما پیشنهاد کار تا سرحد مرگ بدهد ما بیشتر از آنکه فکرشان را بکنند وسط خواهیم آمد. یک بازی ساز ایرانی گفته است که ایران به دلیل نیروی انسانی زیاد و قیمت های ارزان تر می تواند یک پناهگاه امن برای سازندگان خارجی باشد . بازی حمله موشکی (این بازی توسط سپاه علیه رژیم صهیونیستی طراحی شده است) ربطی به جامعه بازی سازان ایران ندارد.

• بعد از انقلاب ایران اخذ ویزای آمریکا برای ایرانیان بسیار سخت شده بود واحمدی که توانسته بود برای شرکت در نمایشگاه E3 به آمریکا برود، با افتخار زمین لس انجلس را در زیر پای خود حس کرده بود. احمدی مسئول روابط بین الملل بنیاد ملی بازی های رایانه ای از رفع تحریم ها هیجان زده شده است. احمدی گفته ایران می تواند بازار شماره یک خاورمیانه شود و سیاست بنیاد این است که شرکت EA به جای اینکه 10 هزار نسخه از بازی فیفا را به قیمت 99 دلار در آمریکا بفروشد می توان 5 میلیون نسخه از این بازی را به قیمت 10 دلار در ایران بفروشد.

•بازیسازان ایرانی زیر چهار دهه تحریم اقتصادی دفن شده اند. بهترین بازی ایرانی بازی گرشاسپ است که یک بازسازی نه چندان خوب از بازی خارجی God of war است. بازی ایرانی ارتش های فرازمینی فرزند دو رگه بازی های خارجی killzone  و halo است.

بعد از ارسال پالس های مثبت در سال 94، مسئولان بنیاد ملی بازی های رایانه ای، سال 95 در نمایشگاه های اروپایی حضوری فعال داشتند. اما، در نمایشگاه های خارجی، مسئولان ایرانی در نمایش های خود از کشورمان به خارجی ها، ایران را به عنوان یک بازار بزرگ مصرف نشان داده اند و با شرکت های ناشر خارجی جهت نشر بازی هایشان در کشورمان مذاکره کرده اند.

طی زمان حضور بنیادملی بازی های رایانه ای در آلمان ،  مدیر نمایشگاه فرانسوی گیمزکانکشن برای برگزاری نمایشگاه در ایران اعلام آمادگی کرد و اعلام کرد پس از برگزاری نمایشگاه TGC  در ایران ، این نمایشگاه از سال 97 به عنوان بخش ایران ِ نمایشگاه فرانسه فعالیت خواهد کرد.

در شعار نمایشگاه tgc  هنگام عقد قرارداد همکاری بین ایران و فرانسه در نمایشگاه آلمان

ایران به عنوان بزرگترین بازار خاورمیانه جهت فروش بازی های اروپایی و آمریکایی معرفی شده است(سمت راست تصویر)

بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سفر به آلمان، تنها سه شرکت ایرانی را با خود همراه کرد که طبق اعلام مسئولان این بنیاد ، برای رایزنی با شرکتهای خارجی و اخذ نماینذگی از آنها جهت نشر بازی های خارجی در ایران، از میان شرکت های تولید کننده، تنها شرکت مدریک انتخاب شد و به آلمان رفت، که این امر اعتراض برخی بازیسازان را به دنبال داشت.

مجموعه "مدریک" متعلق به شرکت یاراکیش است شرکتی که طی سالهای گذشته به دلیل فعالیت های نریمان فرامرزی داماد محمد نوری زاد و اخذ نمایندگی بازی آلمانی تراوین در کشور حاشیه های زیادی داشته است. مهدی بهفرراد که معاون حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای را بر عهده داشت پس از تغییرات این سازمان در سال 92 به این شرکت خصوصی رفت و مدیرعاملی آن را بر عهده گرفت.

تصویر بخش تلفن های داخلی سایت یاراکیش

گرچه شرکت یارا،  معاون سابق بنیاد را بعد از خروج از این نهاد دولتی به کار گرفت اما مدیران جدید بنیاد در دولت یازدهم  همزمان با دوره مسئولیتشان، در مدریک نیز بکار گرفته  شدند. به عنوان مثال مهدی آشتیانی هم اکنون در بنیاد مسئولیت داشته و مدیر نمایشگاه Tgc است و همزمان در مجموعه خصوصی مدریک نیز حضور دارد.  نمایشگاه tgc در ظاهر توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای ولی در واقع توسط شرکت یاراکیش برگزار می شود. بازی دو سر بردی که پای شرکت های بازی ساز آمریکایی و اروپایی را به ایران باز میکند و البته سود دلالی این شرکت ها هم به جیب مدریک و یارا و برخی که امروز در آمریکا به سر می برند ریخته می شود.

حضور شرکت های خارجی در قالب نمایشگاه های بین المللی در ایران در حالی صورت میگیرد که  شرکت های خارجی نشان داده اند برای حمایت از تولید داخل و انتقال فناوری به ایران نمی آیند. نشست ایران کره که سال گذشته، توسط معاونت علمی ریاست جمهوری ، با حضور شرکت های کره ای در تهران برگزارشد نشان داد شرکت های کره ای تولیدکننده بازی رایانه ای از ابتدا به ایران نگاه بازاری دارند. در این نشست بیشتر بحث فروش مطرح شد و بحث انتقال فنی مطرح نبود. به همین دلیل بعید است نتیجه اصلی حضور شرکت های ناشری که در جریان tgc به ایران می آیند به نفع بازی ایرانی باشد.

حضور رسمی شرکت های خارجی در ایران، قبلا در کافه بازار اتفاق افتاده بود. ابتدای سال 95 زمانی که بازی کلش آف کلنز با کافه بازار قرار داد رسمی امضا کرد و به سیستم شتاب وصل شد، فروش بازی های ایرانی در کافه بازار افت شدیدی پیداکرد. بازی سازان ایرانی از حضور بی ضابطه شرکت های خارجی در ایران شکایت دارند. آنها اعتقاد دارند شرکت های تولید کننده خارجی ، از پشتوانه نشر و عرضه و تبلیغ قوی برخوردارند و بدون هیچ گونه پرداخت مالیات و عوارضی در ایران فعالیت می کنند.

برای ایجاد فضای رقابتی در ایران بین بازی های ایرانی و خارجی که منجر به رشد تولیدکنندگان داخلی شود و برای ساماندهی شرکت های خارجی و ضابطه مند شدن فعالیت اقتصادی ، فرهنگی و امنیتی آنها در کشور، سال 94، سند بالادستی برنامه ملی بازی های رایانه ای، در کشور تصویب شد. متاسفانه بنیاد قبل از ایجاد این زیرساخت های قانونی و اجرای اسناد بالادستی کشور، اقدام به برگزاری نمایشگاه TGC نموده است که این امر میتواند منجر به تضعیف شرکت های تولیدکننده داخلی شود.

به هر حال تیرماه  امسال آقای ben kuchera آمریکایی از مسولان نشریه پولیگون برای سخنرانی در همایش TGC به تهران می آید تا آنچه که خبرنگارش توصیف کرده از نزدیک ببیند و پیگیری کند! علاوه بر وی،  9 سخنران دیگر از آمریکا و سه شرکت ناشر از لابی صهیونیستی آمریکایی ESA  نیز به ایران می آیند. (که البته همان 9 سخنران نیز از همین شرکت های وابسته به لابی ESA هستند)  با این اوصاف امیدواریم همانند آنچه مسولان وزارت ارشاد می خواهند، این نمایشگاه به نفع تولیدات داخلی و فرهنگ ایرانی اسلامی تمام شود.

سه شرکتی که از لابی ESA به تهران می آیند. (تصوبر سمت راست از سایت ESA و سمت چپ از سایت tgc ) نام شرکت THQ در میان این شرکت ها به چشم می خورد. شرکتی که در فتنه 88 بازی رایانه ای Red Faction: Guerrilla را جهت آمورش براندازی نیمه سخت به فتنه گران ایرانی تولید کرده بود.

انتهای پیام / 137


کد مطلب: 50575

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/50575/نمایشگاه-tgc-وزارت-ارشاد-نام-همکاری-فرانسه-کام-شرکت-های-آمریکایی-عکس

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir