کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنگوی جمعیت هلال احمر تاکید کرد؛

خرید داروهای زائران حج/ اعزام تیم های درمانی به عربستان

خبرگزاری مهر , 21 تير 1396 ساعت 3:12

قم نیوز: سخنگوی جمعیت هلال احمر، با اشاره به اعزام زائران ایرانی به حج تمتع، از تامین داروهای مورد نیاز زائران خبر داد و گفت: تمامی داروهای خریداری شده با تایید سازمان غذا و دارو است.


به گزارش قم نیوز، دکتر سیدحمید جمال الدینی در نشست خبری با تاکید بر اینکه ۲ بیمارستان در مکه و مدینه به همراه ۹۰ مجموعه بهداشتی درمانی هتل های محل اقامت زائران آماده ارائه خدمات به ۸۶ هزار زائر حج تمتع است، افزود: ۵۷۰ پزشک، پرستار و پیراپزشک به مکه مکرمه اعزام می شوند تا ارائه خدمات بهداشتی و درمانی زائران را در طول ایام حج تمتع بر عهده بگیرند، این افراد آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند و هفته آینده بازآموزی نهایی آنها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اعزام تیم های بهداشتی و درمانی هلال احمر ایران به عربستان سعودی به منظور ارائه خدمات امدادی و درمانی به زائران ایرانی در ایام حج تمتع، اظهارداشت: ۲ بیمارستان در مکه و مدینه به همراه ۹۰ مجموعه بهداشتی درمانی هتل های محل اقامت زائران آماده ارائه خدمات به ۸۶ هزار زائر حج تمتع است.

جمال الدینی ادامه داد: ۵۷۰ پزشک، پرستار و پیراپزشک به مکه مکرمه اعزام می شوند تا ارائه خدمات بهداشتی و درمانی زائران را در طول ایام حج تمتع بر عهده بگیرند، این افراد آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند و هفته آینده بازآموزی نهایی آنها انجام می‌شود.

سخنگوی جمعیت هلال احمر به برگزاری دوره مدیریت بحران برای تمام کاروان‌های حج تمتع اشاره کرد و گفت: خرید داروهای مورد نیاز انجام شده و اقدامات ترخیص گمرکی آنها از ایران نیز به اتمام رسیده است و اکنون ما منتظر دریافت اجازه ورود داروها به عربستان هستیم.

جمال‌الدینی با اشاره به اینکه واکسیناسیون حجاج در ۱۷۰ مرکز هلال احمر انجام می‌شود، تصریح کرد: واکسن مننژیت خریداری و در تمام استان‌ها توزیع شده است؛ البته از زائران درخواست داریم حداقل ۲ هفته قبل از اعزام، واکسن‌های خود را تزریق کنند. تیم پزشکی نیز هفته اول مردادماه، به عربستان اعزام و در مراکز درمانی مستقر می‌شوند.

وی درباره نحوه انتقال داروها از ایران به کشور عربستان تاکید کرد: سال ۹۴ داروها یک بار به عربستان ارسال شد اما اجازه ورود نیافت و به کشور بازگردانده شد؛ بر همین اساس با توجه به تجربه سال ۹۴، برنامه‌ریزی صورت گرفته است تا داروها با دریافت مجوز ورود، به عربستان ارسال شود. چهار تا شش تریلر میزان داروهای ارسالی است که امسال مقرر شده  بخشی از داروها از خود عربستان خریداری شود.

سخنگوی جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تجهیزات و مراکز درمانی ایران در عربستان طی تعطیلی حج و عمره آسیب دیده‌اند یا خیر، اظهارداشت: داروهایی که در عربستان وجود داشته و منقضی شده بود از مراکز درمانی خارج شده‌اند؛ ما سالانه تجهیزات موجود در عربستان را به روزرسانی و دستگاه‌های پشتیبان مورد نیاز را به عربستان ارسال می‌کنیم. اکنون همه چیز به صدور مجوز از سوی طرف سعودی بستگی دارد؛ تیم مهندسی پزشکی ما نیز آماده است تا مراکز و دستگاه‌ها را بررسی کند.

جمال الدینی با اشاره به  فرآیند و سیاستگذاری نحوه خرید داروها، بیان کرد: کیفیت سرعت، ارائه محصول و قیمت سه عاملی است که در فضای رقابتی موجب می‌شود از میان داروهای مشابه یک دارو انتخاب و خریداری شود.

به گفته وی، تمام داروهای خریداری شده داروهایی هستند که تأیید سازمان غذا و دارو را دارند و اگر مجموعه‌ای ادعا کنند که امکان خرید داروی بهتری وجود داشت پاسخ ما این است که این فضا رقابتی است و ما تجربه پزشکان و مردم را در خرید داروها در نظر می‌گیریم.

سخنگوی جمعیت هلال احمر در پاسخ به این پرسش که آیا امدادگران هلال احمر که به هنگام مأموریت کشته می‌شوند شهید محسوب می‌شوند یا خیر و آیا به دنبال دریافت مطالبات حقوقی این امدادگران هستید، عنوان کرد: ۲۰ سال است که موضوع شهید خدمت در کشور مطرح شده؛ البته این موضوع محدود به جمعیت هلال احمر نیست، اما با توجه به اینکه داوطلبان هلال احمر هیچ گونه حقوق و حق مأموریتی دریافت نمی‌کنند و در خط مقدم خدمت رسانی داوطلبانه قرار دارند و البته جوان هستند، این داوطلبان با سایر افراد متمایز هستند. در حال حاضر بستر تعریف و تعیین شهید خدمت در کشور مهیا شده اما مصوبه قانونی در این خصوص نداریم و نمی‌توانیم این افراد را به صورت قانونی شهید حساب کنیم.

وی با اشاره به کشته شدن دو نفر از داوطلبان جمعیت هلال احمر طی هفته گذشته تصریح کرد: درخواست پیگیری به صورت مکتوب به معاون اول رئیس جمهور ارائه شده است، از نمایندگان مجلس هم به صورت حضوری خواسته‌ایم که این موضوع را مطرح کنند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با اشاره به حضور رئیس جمعیت هلال احمر در مراسم ختم شهیدان جعفری و محمدی، گفت: دکتر ضیائی برای ابراز همدردی با خانواده این دو عزیز به زنجان آمد و در مراسم خاکسپاری و منزل خانواده آنها حضور پیدا کرد. حضور عالی‌ترین مقام جمعیت هلال احمر در این مراسم خود نشان دهنده اهمیت کار داوطلبان هلال احمر است و این حداقل وظیفه‌ای است که نسبت به امدادگران می‌توان انجام داد.

وی تاکید کرد: همانطور که مشخص است جمعیت هلال احمر گاهی اوقات برای تأمین حق ایاب و ذهاب افراد داوطلب که در مأموریت‌ها شرکت می‌کنند با مشکل مواجه می‌شود. با این حال با توجه به اینکه هلال‌احمر یک نهاد عمومی غیردولتی است مسلما خانواده این افراد را در اولویت قرار می‌دهد.

به گفته جمال الدینی، با تغییراتی که در مجموعه هلال احمر در زمینه قوانین و آیین‌نامه‌ها ایجاد شده است بیمه مسئولیت و حوادث این افراد اعمال می‌شود و این کار کوچکی است که هلال‌احمر در مقابل خدمات آنها می‌تواند انجام بدهد.

سخنگوی جمعیت هلال احمر با اشاره به اهمیت نقش داوطلبان هلال‌احمر، گفت: فعالیتی که این افراد انجام می‌دهند از دو جنبه قابل توجه است؛ یکی اینکه این خدمات به صورت داوطلبانه انجام می‌شود و دوم اینکه آنها برای نجات جان انسان‌ها اقدام می‌کنند و این دو مساله جنس خدمت داوطلبان هلال احمر را متفاوت می‌کند.

جمال‌الدینی خاطرنشان کرد: وقتی در زمان صلح گروهی جوان به صورت داوطلبانه برای نجات انسان‌ها فعالیت می‌کنند عملکرد آنها شبیه جوانانی مانند شهید فهمیده و باکری است.
انتهای پیام / 137


کد مطلب: 50735

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/50735/خرید-داروهای-زائران-حج-اعزام-تیم-های-درمانی-عربستان

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir