چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : 50774
منبع : خبرگزاری فارس
به بهانه هفته عفاف و حجاب

لزوم اتخاذ رویکرد علمی در ترویج عفاف و حجاب

قم نيوز : قم نیوز: اگر حکمت‌های قرآنی و برکات و دستاوردهای فردی و اجتماعی رعایت حجاب به زبان علمی و مستدل به آحاد مردم به ویژه نسل جدید گفته شود، قطعاً تأثیر خود را در کوتاه مدت و علی الخصوص بلند مدت بر جای می‌گذارد.
لزوم اتخاذ رویکرد علمی در ترویج عفاف و حجاب
لزوم اتخاذ رویکرد علمی در ترویج عفاف و حجاب
به گزارش قم نیوز، نه امروز و دیروز که از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از دغدغه‌های جدی مسوولان و کارگزاران نظام، نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب در گستره‌ وسیع جامعه به عنوان یک امر دینی و ملی بوده است.

البته چندسالی می‌شود که به طور جدی‌تر رسانه‌های جمعی به بهانه فرارسیدن بیست و یکم تیرماه به عنوان روز ملی عفاف و حجاب که مصادف با شهادت جمعی از مردم مشهد در مسجد گوهرشاد به دست عمال دژخیمان رضاخانی است، توجهی نصفه و نیمه به این مقوله کلیدی در جامعه اسلامی دارند، هر چند که به نظر می‌رسد با وجود همه تلاش‌های فرهنگی و رسانه ای، آن گونه که باید و شاید این موضوع در همه ساحات جامعه، تجلی لازم را پیدا نکرده و اگر نبود گلایه‌های علما و مراجع تقلید و دلسوزان و دغدغه مندان متدین، شاید برخی از مسوولان اصلاً ککشان هم نگزد که وضع عفاف و حجاب در کشور شایسته جامعه و نظام اسلامی نیست.

البته که برگزاری همایش و نشست و به خصوص تجمعات و راهپیمایی‌ها در جای خود اهمیت و گاه ضرورت دارد، اما در رابطه با چرایی معضل "بدحجابی" در بین برخی بانوان که متاسفانه در سال‌های اخیر حتی در بین برخی متدینین به "شل حجابی" تبدیل شده، باید کلان‌تر نگریست و تحلیل کرد تا بتوان در نهایت در این گیر و دار، به راهکارهای عملی دست یافت که ما هر چه بیشتر و بهتر به اصل هدف نزدیک و نزدیک‌تر سازد.

اینکه تنها در تبیین چرایی و چگونگی ماجرا به کلیاتی تکراری در سخنرانی‌های عموماً کلیشه ای بسنده نشود و از منظر علمی به قضیه نگریسته شود، اصل سخن است؛ فی المثل این که چقدر خوب و لازم است که ما در فضای عمومی جامعه و به خصوص در نهادهای علمی چون حوزه و دانشگاه، مناظره‌های علمی و انتقادی درباره این موضوع ترتیب دهیم تا با درگیر شدن نخبگان علمی و پژوهشی به این مساله، به تدریج زمینه مناسب برای تبیین و ترویج گفتمان عفاف و حجاب را در سطح جامعه فراهم کنیم.

از دیگر سو، چنانچه ما به آیات نورانی قرآن درباره چرایی ضرورت و وجوب حجاب بنگریم متوجه می‌شویم که رعایت حجاب بیش از هر چیز تأمین کننده امنیت اجتماعی و بهداشت روانی فرد و جامعه است، کما این که خدای متعال در آیه 59 سوره مبارکه احزاب به همین مهم اشاره می‌کند.

البته در رابطه با نگاه قرآنی به مقوله عفاف و حجاب باید از دو منظر توجه داشت؛ نخست آن که حجاب یک قانون و دستور الهی است و دیگر هم این که بر اساس همین آیه نورانی، حجاب خود موجب تقویت امنیت و آرامش زنان و دختران و به تبع آن تأمین بهداشت روانی افراد جامعه می‌شود یعنی اشارتی شده است در همین جا به کارکردهای ملموس آن در اجتماع انسانی.

بی شک اگر همین حکمت‌های قرآنی و برکات و دستاوردهای فردی و اجتماعی رعایت حجاب به زبان علمی و مستدل به آحاد مردم به ویژه نسل جدید گفته شود، قطعاً تأثیر خود را در کوتاه مدت و علی الخصوص بلند مدت بر جای می‌گذارد و بدین سان شاهد تحولی نسبی در عرصه‌های فرهنگی از این حیث خواهیم بود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcc0mqp.2bqxm8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما