کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رکورد یک پروژه عظیم شهری شکسته شد

اجرای تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم در 407 روز

خبرگزاری فارس , 21 تير 1396 ساعت 22:13

قم نیوز: تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم به عنوان یک پروژه نمونه و باکیفیت شهری پس از 407 روز و در موعد مقرر به بهره‌برداری رسید.


به گزارش قم نیوز، توسعه شهرنشینی در دنیای امروز امری اجتناب ناپذیر بوده و اگر به همان نسبت توسعه شهرها نیز صورت نگیرد مشکلاتی همچون ترافیک، تراکم تردد، کاهش سطح خدمات شهری، آلودگی هوا و... به وجود خواهد آمد.

امروز با افزایش مشکلات در روستاها، کمبود منابع آبی و نبود شغل و حتی مهم‌تر از همه کمبود خدمات الکترونیکی و تکنولوژی‌های روز، مردم مجبور به مهاجرت به سمت شهرها و به تبع آن افزایش شهرنشینی شده‌اند.

آمار شهرنشینی در کشور ما نسبت به سال 1330 معکوس شده و در حال حاضر 70 درصد جمعیت کشور شهرنشین بوده و تنها 30 درصد در روستاها زندگی می‌کند و این در حالی است که به نسبت سال 1330 سطح سواد عمومی جامعه افزایش چشم‌گیری پیدا کرده و در کمتر شهر و روستایی افراد بی‌سواد مطلق پیدا می‌شود.

همه این عوامل موجب می‌شود که زمانی که جمعیت بیشتر در یک شهر حضور پیدا می‌کنند به همان نسبت خودروهای بیشتری در شهر بوده و تراکم تردد در معابر بالا رفته و روز به روز نیاز به توسعه معابر، پیش‌بینی راهکارهای ترافیکی و به دنبال آن توسعه حمل و نقل عمومی و ایجاد محدودیت برای وسایل نقلیه شخصی بیشتر احساس شود.

در کشور ما نیز همین امر صادق است و امروز با افزایش چشم‌گیر جمعیت شهرها خصوصا در کلان‌شهرهایی چون تهران، اصفهان، مشهد و شیراز مدیران با مشکلات عدیده‌ای در حوزه مدیریت شهری و خدمات عمومی و حمل و نقل مواجه هستند.

در شهر مقدس قم هم پس از انقلاب اسلامی جمعیت قم افزایش قریب به سه برابری پیدا کرده است. با این وجود سیستم معابر این شهر تا همین چند سال گذشته همان شکل و شمایل سال‌های اول انقلاب با همان سطح خدمات و حجم تردد را داشت که مشکلات متعددی را برای مردم ایجاد کرده بود.

با تدوین و تصویب طرح جامع و تفصیلی شهر قم شبکه معابر جدیدی برای این شهر پیش‌بینی شد و با طراحی رینگ‌های ترافیکی راهکارهایی برای برون‌رفت از مشکلات ترافیکی و همچنین جلوگیری از نیل به معضلات کلان‌شهرهایی چون تهران به دست آمد.

در این طرح سه رینگ ترافیکی اصلی برای این شهر پیش‌بینی شده که به صورت یک شبکه دایره مانند در مرکز شهر، محدوده‌ای با فاصله از مرکز شهر و دورتادور شهر قم را در بر گرفته است.

طی دو یا سه سال اخیر مدیریت شهری در قم با اجرای پروژه‌های مختلف به دنبال تکمیل این رینگ‌های ترافیکی برای بهبود دسترسی‌های عمومی و همچنین کاهش بار ترافیکی در مناطق مختلف شهر خصوصا با محوریت هسته مرکزی بوده است.

اجرای پروژه‌هایی همچون پل میثم، تقاطع مقداد، تقاطع سه سطحه 15 خرداد، مجموعه پل‌ 9 دی، بلوار آیت‌الله بروجردی و... از جمله این پروژه‌هایی است که مدیریت شهری با اجرای آنها به دنبال تکمیل رینگ ترافیکی برای تقویت سطح دسترسی خودروها در شهر بوده است.

در همین راستا سال گذشته مجموعه مدیریت شهری قم اجرای پروژه تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم را در تقاطع بلوار جمهوری و شهیدان محمودنژاد کلید زد؛ پروژه‌ای که در بدو کلنگ‌زنی اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشت و بسیاری اجرای چنین پروژه‌ای را در این محدوده با تردد بالا، با وجود پروژه‌های نیمه کاره مهم‌تر در شهر غیرضروری می‌دانستند.

اما با تمام این مسائل اعتراضات یکی دوماهی بیشتر دوام نداشت و مدیریت شهری با عزمی ویژه، با سرعتی بی‌نظیر اقدام به اجرای این پروژه کرد و توانست در کمتر از 9 ماه بخشی از آن را به بهره‌برداری برساند که اجرای چنین پروژه‌ای در منطقه‌ای پرتردد در شهر قم در نوع خود کم‌نظیر بود که اگر تغییراتی در مسیر پروژه ایجاد و بخشی جدید به آن اضافه نمی‌شد قطعا در همین زمان تمام پروژه به بهره‌برداری می‌رسید.

پروژه تقاطع غیرهمسطح شهدای مدافع حرم در سه سطح به صورت زیرگذر در امتداد بلوار شهیدان محمودنژاد از زیرگذر بسیج، روگذر در امتداد بلوار جمهوری اسلامی و در سطح به صورت میدان توسط سازمان توسعه و عمران شهرداری قم اجرایی شده است.

مبلغ پیمان در این پروژه بالغ بر 316 میلیارد ریال بوده که از 10 خرداد 95 به مدت 12 ماه اجرایی شده است. این پروژه در حالی 21 تیرماه به اتمام رسیده که مساحت زیرگذر آن در مسیر بلوار شهیدان محمودنژاد 12 هزار و 433 مترمربع، مساحت میدان هزار و 384 مترمربع و مساحت عرصه روگذر پروژه در مسیر بلوار جمهوری اسلامی 4 هزار و 40 مترمربع است.

این پروژه همچنین دو پل دوربرگردان نیز در دو طرف میدان در مسیر بلوار شهیدان محمودنژاد دارد که مساحت آنها بالغ بر 250 مترمربع است.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم با اشاره به اهداف کلی اجرای پروژه تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم اظهار کرد: تکمیل رینگ بلوار جمهوری و اتصال رینگ دوم و سوم شهری، کاهش بار ترافیکی در مسیر بلوار جمهوری و شهیدان محمودنژاد، کاهش زمان سفرهای درون‌‌شهری و روان‌سازی ترافیک و سهولت دسترسی مسیر شرق به غرب و جنوب به شمال از جمله اهداف احداث پروژه تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم است.

علیرضا قاری قرآن با بیان اینکه با اتصال بلوار جمهوری به میدان مالک اشتر در منطقه دو و همچنین ادامه آن تا میدان امام حسین مسیر تراکم تردد بیشتری پیدا کرده است تصریح کرد: همچنین از طرف دیگر بلوار جمهوری به وسیله بلوار آیت‌الله بروجردی به شهرک قدس و پردیسان متصل خواهد شد و همین امر حجم بار ترافیکی در این بخش را افزون می‌کند.

وی اضافه کرد: به همین خاطر اجرای پروژه از اهمیت بسیار زیادی برای کاهش ترافیک و تسهیل عبور و مرور برخوردار بود؛ با این وجود که در آینده بلوار جمهوری با اتصال به بزرگراه امام علی(ع) به یکی از بزرگراه‌های اصلی شهر قم نیز تبدیل می‌شود.

طول عرشه پل روگذر این پروژه در هر خط 200 متر و با عرض 20.2 متر است که دارای 16 پایه بوده و در احداث آن بالغ بر 955 تن آرماتوربندی و 2 هزار و 300 مترمکعب بتن‌ریزی صورت گرفته است.

تعداد شمع‌ها در پل میدان 32 واحد است که در اجرای آن 5 هزار و 82 مترمکعب خاکبرداری، 326 مترمربع اجرای دیوار حایل، 65 تن آرماتوربندی، 390 مترمکعب بتن‌ریزی شده است.

در اجرای پل زیرگذر شرقی هم 265 شمع، 53 هزار و 221 مترمکعب خاکبرداری، 5 هزار و 568 مترمربع اجرای دیوار حایل، 782 تن آرماتوربندی، 3 هزار و 361 مترمرکعب بتن‌ریزی انجام شده است.

پل زیرگذر شرقی این پروژه 16.7 متر عرض، 405 متر طول و 8 هزار و 136 مترمربع مساحت دارد که از زیرگذر بسیج تا تقاطع بلوار جمهوری ادامه دارد.

در پل زیرگذر غربی پروژه تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم نیز 73 شمع، 11 هزار و 840 مترمکعب خاکبرداری، هزارو 22 مترمربع اجرای دیوار حایل، 102 تن آرماتوربندی، و 750 مترمکعب بتن‌ریزی شده است.

عرض معبر در این بخش پروژه 16.7 متر، طول آن 127 متر و مساحت آن در این بخش 2 هزار و 32 مترمربع است.

با وجود تمام اعتراضات و فضاسازی‌های رسانه‌ای که در خصوص اجرای پروژه تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم صورت گرفت اما امروز به ثمر رسیدن این پروژه نمونه شهری، در زمانی کوتاه و در موعد مقرر، با کیفیتی مطلوب با عزم و تلاش خادمان مردم در مجموعه مدیریت شهری صورت گرفت و شیرینی آن امروز به کام همشهریان قمی در این منطقه خواهد بود.

به ثمر رسیدن تقاطع شهدای مدافع حرم در کنار پروژه‌هایی همچون تقاطع 15 خرداد، لوپ تونل غدیر، فاز دوم بلوار آیت‌الله بروجردی، ادامه بلوار جمهوری اسلامی در منطقه دو و... فرصتی را برای رفاه و آسایش عموم مردم در آینده در تردد در شهر کریمه اهل بیت(ع) فراهم خواهد کرد؛ باشد که این عزم و اراده با همکاری و مشارکت عموم مردم با قوت و سرعت بیشتری ادامه یابد.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 50786

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/50786/اجرای-تقاطع-سه-سطحه-شهدای-مدافع-حرم-407-روز

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir