کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نتایج یک تحقیق درباره نقش مادر در چاقی دانش‌آموز

خبرگزاری فارس , 26 تير 1396 ساعت 5:00

قم نیوز: مصرف نوشیدنی‌های شیرین و گازدار در دوران بارداری، خطر ابتلا به چاقی کودک را در سال‌های ابتدایی مدرسه به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.


به گزارش قم نیوز، تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف نوشیدنی‌های شیرین و گازدار اگرچه بسیار لذّت‌بخش است اما مادر بارداری که به استفاده از این دست نو‌شیدنی‌ها ممارست می‌ورزد، آینده کودک خود را به خطر می‌اندازد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد، مادران بارداری که در دوران حاملگی‌شان، نوشیدنی‌های شیرین و گازدار مصرف می‌کرده‌اند، کودک خود را ناخواسته در معرض چاقی قرار داده‌اند.

محققان باور دارند، هیچ فرقی نمی‌کند که این نوشیدنی نوشابه باشد یا آبمیوه؛ اثرات نوشیدنی‌های شیرین و حتی گازدار یکسان است.

محققان دانشگاه هاروارد، با مطالعه حدود 1000 مادر باردار دریافتند، مصرف نوشیدنی‌های گازدار و شیرین به خصوص در سه ماهه دوم این دوران، موجب تولّد کودکانی می‌شود که در شروع سنّ مدرسه دچار چاقی و اضافه‌وزن هستند.

نویسنده ارشد این تحقیقات، شریل ریفاس شیمان، از دانشگاه هاروارد، گفت: «تغییر شرایط زندگی در جوامع مختلف موجب شیوع چاقی کودکان شده است و در واقع به علّت سن حساس و تنوع طلبی کودکان در مصرف خوراکی‌ها، درمان آن سخت است؛ بنابراین مهم است که عوامل مؤثر در بروز این عارضه را که مربوط به دوران قبل تولّد و بعد از تولّد می‌شود را شناسایی کنیم و پیشگیری و نهایتا درمان را از همان ابتدا شروع کنیم».

از آنجایی که چاقی در دوران کودکی خطر برخی مشکلات در سال‌های بعدی زندگی مانند دیابت، بیماری قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد، باید از ابتدا رژیم غذایی مناسب برای مادر باردار و فرزندش در نظر گرفته شود.

مصرف آب به جای نوشیدنی‌های حاوی شکر یا نوشیدنی‌های رژیمی در دوران بارداری از چاقی کودکان جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام / 136


کد مطلب: 50926

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/50926/نتایج-یک-تحقیق-درباره-نقش-مادر-چاقی-دانش-آموز

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir