سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : 51009
منبع : خبرگزاری فارس
تشریح جزئیات جلسه لاریجانی با وزیر راه و شهرسازی و مدیران قم

شهردار قم: اجازه عبور روسطحی قطار سریع‌السیر از مرکز شهر را نمی‌دهیم

قم نيوز : قم نیوز: شهردار قم گفت: بدون شک این مساله در استان و مدیریت شهری مورد تاکید قرار گرفته که قطار سریع‌السیر در مسیر مرکز شهر از زیرزمین عبور کند و ما بر این مساله تکیه خواهیم داشت و کوتاه نخواهیم آمد.
شهردار قم: اجازه عبور روسطحی قطار سریع‌السیر از مرکز شهر را نمی‌دهیم
به گزارش قم نیوز، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد در دویست و سی و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم که به ریاست ولی‌الله بیاتی و با حضور منتخبان دوره جدید شورا در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، با اشاره به جلسه هفته گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی با وزیر راه و شهرسازی و مدیران استان اظهار کرد: این جلسه بیشتر در خصوص عبور قطار سریع‌السیر از شهر قم بود که اختلافاتی در گذشته در این خصوص وجود داشت.

وی اظهار کرد: رئیس مجلس قبلا پیشنهادی داشتند که ایستگاه در مسجد جمکران باشد و ایستگاه قطار به مترو متصل شود و سپس از قم به سمت اصفهان یا اراک حرکت کند.

شهردار قم با بیان اینکه این بحث در این جلسه تصویب شد خاطرنشان کرد: در داخل شهر برخی مخالفت‌هایی داشتند که معتقد بودند مشکلاتی در اجرای آن به وجود خواهد آمد و نهایتا راه و شهرسازی اصرار داشت که ایستگاه مرکزی قطار شهری مهم است و قطار سریع‌السیر هم به همین نقطه وصل شده و به صورت آنتی مسیر تکمیل شود.

وی گفت: اگر این اتفاق می‌افتاد 12 تقاطع غیرهمسطح به شهر قم تحمیل می‌شود و مشکلات متعددی برای شهر به وجود می‌آمد و ما بارها با این مساله مخالفت داشتیم.

سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در پروژه قطار سریع‌السیر برای آسایش مردم است گفت: همین مترو می‌تواند از روی سطح باشد ولی هزینه می‌شود تا آرامش مردم را به دنبال داشته باشد.

وی گفت: نهایتا طرحی پیش‌بینی شده بود که این پروژه از 72 تن عبور کرده و سپس به بلوار زینبیه وصل شده و بخشی از زیرزمین و قسمتی روباز باشد.

شهردار قم با بیان اینکه این مساله هم مورد مخالفت مسوولان شهری بود اما بالاخره بحثی مطرح نشد افزود: با توجه به حجم فاینانس اگر قرار بود پروژه از زیرزمین برود هزینه‌ها کفاف نمی‌داد و بالاخره در این جلسه همین بحث ادامه پیدا کرد.

وی با بیان اینکه عبور قطار سریع‌السیر از تهران به اراک و از تهران به اصفهان هم مورد سوال در این جلسه بود افزود: کسی که قرار است هدفی برای خارج از شهر قم داشته باشد پس چرا وارد مرکز شهر شود.

سقائیان‌نژاد بحث دیگر این جلسه را پیوستن خط اول و دوم مترو قم دانست و اظهار کرد: مسوولان راه آهن نیز اصرار داشتند که خط دوم مترو نیز به ایستگاه مرکزی قطار متصل شده و به مسیر خود ادامه دهد.

وی گفت: ما تاکید کردیم که خط دوم مترو باید از حرم مطهر عبور کند چرا که اصل تقاضای سفر این محور است جدا از اینکه مدت‌ها مطالعات در این زمینه صورت گرفته تصمیم نهایی نیز گرفته شده است.

شهردار قم تصریح کرد: نهایتا با بحث و بررسی‌های فراوان در این خصوص به این نتیجه رسیدیم که مسیر مورد نظر شهرداری اجرایی شود.

وی ادامه داد: البته پس از جلسه با وجود تصمیم‌گیری‌هایی که شد برخی حرکت‌هایی کردند که اجرای پروژه مترو را با مشکل مواجه می‌کرد.

سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه هنوز این بحث نهایی نشده که قطار سریع‌السیر از زیرزمین عبور کند گفت: همه متفق‌القولند که راه و شهرسازی نمی‌تواند هزینه لازم برای حرکت زیرسطحی را تامین کند و نهایتا بحث بر این شده که خط اول و دوم مترو به یک صورتی به ایستگاه مرکزی وصل شود.

وی تصریح کرد: بدون شک این مساله در استان و مدیریت شهری مورد تاکید قرار گرفته که قطار سریع‌السیر از زیرزمین عبور کند و ما بر این مساله تکیه خواهیم داشت و کوتاه نخواهیم آمد.

شهردار قم با تاکید بر اینکه سال‌ها در خصوص مباحث قطار شهری در قم مطالعات صورت گرفته است گفت: اختلافات کار را با تاخیر مواجه کرده بود و مشاور تمام گزینه‌های مختلف را بررسی کرده و بالاخره تصمیم نهایی گرفته شده بود.

وی با تاکید بر اینکه اصرار مدیران راه و شهرسازی بر این است که خطوط راه آهن در داخل شهر برچیده نشود گفت: آنها نظر دارند که حتی خط بلوار پیامبر اعظم نیز احیا شده و تمام کوشش آنها بر این است که ایستگاه مرکزی قم محور حرکت باشد و مبنای آنها این است که در کشورهای اروپایی بر چنین محوری حرکت می‌شود.

سقائیان‌نژاد نظر متفق‌القول اعضای شورا، نمایندگان مجلس، مدیران استان و مدیران شهری در خصوص نحوه عبور قطار سریع‌السیر از شهر قم را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: عبور این قطار در این محوری که بافت فرسوده است آثار نامناسب اجتماعی، امنیتی، آلودگی صوتی و... را به دنبال خواهد داشت.

شهردار قم خاطرنشان کرد: ایستگاهی که داخل جمکران تعریف شده این ظرفیت را دارد که تمام مطالب مورد نظر مدیران راه و شهرسازی را تامین کند اما آنها می‌خواهند راهی پیدا کنند که این خط از مرکز شهر عبور کند.

وی با اشاره به دیوار اجرا شده در حاشیه ریل راه‌آهن گفت: قرار بوده این دیوار با ارتفاع 1.2 متر بوده که خلاف این را عمل کرده و شرایط نامناسبی را در شهر ایجاد کرده است؛ البته همچنان مطالبه مدیران شهری بر این است که باید این دیوار به هر شکلی که شده زیباسازی شود.

سقائیان‌نژاد در ادامه سخنان خود به بحث فرودگاه قم اشاره کرد و افزود: فرودگاه قم به این خلاصه شد که مجوزات لازم از راه و شهرسازی به قم داده شود و با توجه به اینکه مجوز باطل شده بقیه بحث در اختیار این وزارت خانه است.

وی مساله سوم مطرح شده در این جلسه را بلوار پیامبر اعظم دانست و گفت: از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی مسائلی در خصوص این بلوار مطرح شده و علی رغم تمام مصوباتی که بوده است امروز آنها ناقض طرح شده‌اند.

شهردار قم مباحث مطرح شده در شورای عالی معماری و شهرسازی را مورد توجه قرار داد و افزود: آنها می‌گویند که این محور مملو از فضاهای تاریخی بوده و باید این فضاها احیا شود که این بحث ناشدنی است.

وی با اشاره به دیگر موارد مطرح شده در شورای عالی معماری و شهرسازی تصریح کرد: نظر این شورا بسیاری از مبانی اقتصادی پروژه بلوار پیامبر اعظم را زیر سوال برده و آنها به گونه‌ای برخورد می‌کنند که انگار قبلا این شورا مصوبه‌ای در این خصوص نداشته و از ابتدا تمام جزئیات باید بررسی شود.

سقائیان‌نژاد با اشاره به پیگیری‌های شهرداری در خصوص مشکل بلوار پیامبر اعظم گفت: در جلسه با رئیس مجلس شورای اسلامی بر این مساله تاکید شد که پیگیری در خصوص این بلوار صورت گرفته و مشکلات مطرح شده به سرعت برطرف شود.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdceo78n.jh8z7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما