سه شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : 51039
منبع : روابط عمومی

خواب خرگوشی مسئولان فرهنگی نسبت به «مساجد ویران شده در جنگ»

یادی از خانه های خدا در سالروز پذیرش قطعنامه 598
قم نيوز : قم نیوز: در جستاری که به مناسبت سالروز پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت، صورت گرفت، به عدم توجه مسئولان از ویرانی های مساجد در جنگ تعبیر به خواب خرگوشی شد.
خواب خرگوشی مسئولان فرهنگی نسبت به «مساجد ویران شده در جنگ»
خواب خرگوشی مسئولان فرهنگی نسبت به «مساجد ویران شده در جنگ»

به گزارش قم نیوز، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، در 31 شهریورماه 1359 آغاز شد و پس از هشت سال، ایران در 27 تیرماه 1367، قطعنامه 598 شورای امنیتِ سازمان ملل درباره پایان جنگ ایران و عراق را پذیرفت و به این صورت، این برهه تاریخی و غم‌بار از کتاب تاریخ تحولات ملت ایران، پایان یافت.

هشت سال دفاع جانانه یک ملت، در کنار حوادث و پیامدهای خوشایندی مانند آزادسازی خرمشهر، رفع حصر آبادان و ایجاد همدلی و وحدت در کشور، رویدادهای تلخ و ناگواری نیز به همراه داشت، تخریب میراث فرهنگی ایران توسط عراق، از تلخی‌های آن بود و در این میان، مساجد بسیاری نیز ویران شدند، شاید اطلاع دشمن از محوریت این خانه‌های خدا در دفاع از میهن و ایستادگی در برابر نیروی بیگانه، موجب شد حملات دشمن بعثی به مساجد بیشتر شود.

من به مناسبت 27 تیرماه 1367، سالروز پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران، به جستجوی آمار مساجد تخریب شده در دوره هشت ساله جنگ تحمیلی پرداخت که نتیجه بررسی اینترنتی، بی اثر بود، در همین راستا با برخی دستگاه‌هایی که با شنیدن موضوع مسجد، ابتدا نام آن‌ها به ذهن متبادر می‌شود، تماسی داشتم که آن‌ها نیز یا آماری نداشتند یا گفتند، آمار دقیق و کاملی ندارند، نکته تامل‌برانگیز اینکه، مدیران برخی از این دستگاه‌ها گفتند که تاکنون بررسی یا پژوهشی در این زمینه نداشته‌اند.

حال این پرسش به ذهن خطور می‌کند چرا تاکنون دستگاه‌های متولی فرهنگ و مسجد در کشور، بررسی یا پژوهشی درباره تعداد مساجد تخریب شده در دوران دفاع مقدس نداشتند؟ این موضوع، زمانی تامل برانگیزتر می‌شود که بدانیم بنابر تصریح برخی از مسئولان کشور از جمله بعضی از فرماندهان نیروهای نظامی، کارشناسان فرهنگی و ائمه جماعات، مساجد، محوری‌ترین و مهم‌ترین کانون جذب و آمادگی نیروها و تجهیز جبهه‌ها در هشت سال جنگ تحمیلی بودند.

 رویدادهای ناگوار سالیان اخیر مانند اقدامات گروه‌های تروریستی مانند طالبان و داعش در تخریب مساجد در کشورهای اسلامی یا حمله به شخصیت‌ها و ائمه جماعات در مساجد سایر کشورها، این موضوع را روشن‌تر می‌کند که باید مسئولان فرهنگی کشور، توجه بیشتری درباره وضعیت مساجد در دوران دفاع مقدس داشته باشند که انجام پژوهش‌های علمی و میدانی از لوازم آن است.

 سخن آخر آنکه، بررسی رویدادهای اخیر جهان مانند حملات تروریستی به مساجد افغانستان، پاکستان و سایر کشورها، روشن کننده اهمیت موضوع این خانه های خدا است که گویا، دیگران بهتر از ما، نقش پررنگ آنها را دریافته اند. شاید از این وضعیت بتوان به «خواب خرگوشی مسئولان فرهنگی ایران» تعبیر کرد.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdchwvnm.23nzxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما