دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : 51285
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله مقتدایی در اجلاسیه مدیران استانی:

حوزه علمیه عصر امام صادق(ع) را الگوی مدیریتی خود قرار دهیم

قم نيوز : قم نیوز: دبیر دوم شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: امام صادق(ع) رشته‌های تخصصی را در فقه و کلام تفسیر و... تشکیل دادند و مدیریت این حوزه علمیه را نیز به عهده گرفتند و مشاهده می کنیم که این اداره باعث شد که این حوزه عظیم خروجی‌های ارزشمندی داشته باشد.
حوزه علمیه عصر امام صادق(ع) را الگوی مدیریتی خود قرار دهیم
به گزارش قم نیوز، آیت الله مرتضی مقتدایی در هشتمین اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه استان‌ها با معاونان و مدیران ستادی  که در ساختمان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزارشد گفت: امام صادق(ع) از فرصت تاریخی بهره برده و حوزه علمیه عظیمی با حضور 4هزار نفر را تشکیل دادند که البته این چهار هزار نفر ثبت شده‌اند و قطعا این شاگردان بیش از این تعداد بوده است.

وی افزود: امام صادق(ع) رشته‌های تخصصی را در فقه، کلام، تفسیر و... تشکیل دادند و مدیریت این حوزه علمیه را نیز به عهده گرفتند و مشاهده می‌کنیم که این اداره موجب شد که این حوزه عظیم خروجی‌هایی داشته باشد که واقعا موجب افتخار است که در علم، تهذیب و... نمونه بودند.

دبیردوم شورای عالی حوزه بیان کرد: باید بررسی کنیم که مدل مدیریتی امام صادق(ع) به چه شکلی بود که این خروجی‌های عظیم تولید شد؛ این تولیدات به حدی بود که بارهای متعدد کتاب از مدینه به بلاد دیگر حمل می‌شد و می‌رفت و یکی از این آثار اصول اربعه است.

رئیس شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: وقتی این مدل را بررسی می‌کنیم مشاهده می‌شود در ابتدای ورود این شاگردان به محضر امام، حضرت با این افراد عهد و پیمانی داشتند که یکی از راویان به نام عبدالله در این زمینه بیان کرده است که امام به من فرمودند، صداقت را پیش از علم فرابگیر.

آیت الله مقتدایی یادآورشد: امام صادق(ع) به برخی از شاگردان خود در بدو ورود به حوزه، آنها را به ورع، پاکدامنی، تقوا و همچنین امانت و صدق توصیه می‌کردند و این پیمان را از آنها می‌گرفتند.

وی افزود: امام صادق(ع) طلاب را به طلب علم تشویق و ترغیب می‌کردند و در کلامی فرمودند، دوست ندارم که طلاب این حوزه را در غیر از حال علم آموزی و تعلیم ببینم که اگر چنین نباشد عمر خود را تضییع کرده و گناهکار خواهد بود.

دبیردوم شورای عالی حوزه بیان کرد: امام صادق(ع) از طلاب خود این خواسته را داشتند که غیر از طلب علم حلم و وقار را زینت خود قراردهند؛ اگر عالمی در هر پایه‌ای از علم که باشد حلم و وقار نداشته باشد دیگران را از خود و علم خود فراری می‌دهد.

رئیس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: امام صادق(ع) پی در پی شاگردان خود را به تواضع پس از عالم شدن توصیه می‌کردند. ایشان به معلمان نیز سفارش می کردند که نسبت به شاگردان متواضع باشند و از آنها نیز بخواهید که متواضع باشند، زیرا عالم جبار کلام حق را نیز باطل می‌کند.

وی بیان کرد: اگر این مدل را عملی کردیم حوزه ما نیز چنین خروجی‌هایی پیدا خواهد کرد، شاگردان بزرگ امام همچون زراره مجموع علوم را فرا می‌گرفتند و فضایل بسیاری کسب می‌کردند.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcamunm.49n6a15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما