دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : 51649
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست:

معصومه ابتکار : داعش کار مقابله با گرد و غبار در منطقه را مختل کرد

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: تفاهم نامه ای در خصوص مقابله با گرد و غبار با کشور عراق داشتیم، اما پس از حمله داعش به این کشور، دولت عراق نتوانست به این مسئله بپردازد.
داعش کار مقابله با گرد و غبار در منطقه را مختل کرد
داعش کار مقابله با گرد و غبار در منطقه را مختل کرد
به گزارش قم نیوز، معصومه ابتکار ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله امینی با اشاره به ارتقاء استاندارد واحدهای صنعتی اظهار کرد: این استانداردها را ارتقاء دادیم تا آلودگی واحدهای صنعتی کاهش پیدا کند، همچنین تمام طرح‌ها در دولت یازدهم مطالعه محیط زیست داشتند.

وی ادامه داد: در کتاب‌های درسی آموزش‌های محیط زیستی را قرار دادیم تا دانش آموزان به صورت نظری و عملی با این مسائل آشنا شوند، یکی از مولفه‌های الگوی زندگی ایرانی اسلامی، زندگی مسالمت آمیز با محیط زیست است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: در دانشگاه‌ها کارهای خوبی در زمینه آموزش محیط زیست انجام شده است. در مساله احیای تالاب‌ها از جمله دریاچه ارومیه و تالاب هورالعظیم برنامه‌های مدیریتی داشتیم و اگر این روند در دولت بعدی ادامه پیدا کند، وضعیت خوبی را در این زمینه خواهیم داشت.

ابتکار با اشاره به مشکل کمبود آب در جهان اظهار کرد: جهان با مشکل آب مواجه است و ایجاد تصفیه‌خانه‌ها برای تصفیه فاضلاب کار خوبی است. باید کار احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در دولت بعدی ادامه پیدا کند و هنوز در این زمینه عقب ماندگی داریم.

وی ادامه داد: به مناسبت میلاد امام رضا(ع) این روز را به عنوان روز محیط بان انتخاب کردیم، محیط بانان در خط مقدم دفاع از محیط زیست هستند و در مقابل تعرض به محیط زیست می‌ایستند. باید از جایگاه و تلاش محیط بانان قدردانی شود و مراسم قدردانی از محیط بانان در حرم حضرت معصومه(س) برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: دولت در چهار سال گذشته در زمینه محیط زیست کارهای خوبی انجام داد و 15 لایحه را در این خصوص به مجلس برد که برخی از این لوایح به تصویب مجلس رسید. لوایح دولت در خصوص مسائلی همچون حفاظت از تالاب‌ها و هوای پاک بود.

ابتکار با اشاره به سیاستگذاری دولت در زمینه محیط زیست کرد: سیاستگذاری خوبی در موضوعات مختلف انجام دادیم و اکنون برای هر بخش از محیط زیست برنامه علمی و دقیق داریم، همچنین برای تالاب‌ها و مناطق حفاظت شده و گونه‌های در معرض تهدید برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شده است.

وی ادامه داد: برای مقابله با مشکل آلودگی هوا در نقاط مختلف کشور برنامه داریم و برای کاهش آلودگی واحدهای صنعتی تلاش می‌کنیم.

ابتکار با اشاره به مشکل گرد و غبار در منطقه اظهار کرد: تفاهم نامه ای در این خصوص با کشور عراق داشتیم، اما پس از حمله داعش به این کشور، دولت عراق نتوانست که به مساله گرد و غبار بپردازد و برخی از کانون‌های اصلی گرد و غبار در مرزهای عراق و سوریه به اشغال داعش درآمد.

وی ادامه داد: دولت عراق طی ماه‌های اخیر برای عملی کردن تفاهم‌نامه‌ها در خصوص گرد و غبار اعلام آمادگی کرد و ما به این کشور گفتیم که برای آموزش کارشناسان عراقی در زمینه روش‌های مقابله با گرد و غبار آمادگی داریم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه میلیون‌ها هکتار از کانون‌های گرد و غبار در عراق وجود دارند افزود: قرار است که برگزاری دوره‌های آموزشی کارشناسان عراقی در زمینه مقابله با گرد و غبار از ماه آینده آغاز شود و این آموزش‌ها با کار عملی همراه خواهد بود. پس از پایان فتنه داعش و برقراری امنیت، زمینه برای مقابله با گرد و غبار فراهم است.

ابتکار با اشاره به گسترش گرد و غبار در جهان اظهار کرد: در کشورهای مختلف جهان گرد و غبار افزایش پیدا کرده و در این خصوص کنفرانس‌های جهانی برگزار شده است و تنها راه حل مقابله با گرد و غبار تنها استفاده از مالچ نیست.

وی ادامه داد: ترکیه سدهای بزرگی را بر روی رودخانه‌های دجله و فرات زده است و این امر  رودخانه‌ها و تالاب‌های عراق و سوریه را خشک می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد: با وجود پیگیری‌هایی که در گذشته با عربستان داشتیم، این کشور هیچ همکاری در زمینه مقابله با گرد و غبار با ایران نداشته است.

انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdceop8n.jh8zei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما