شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 51820
منبع : خبرگزاری فارس
استاد حوزه علميه قم:

امام رضا(ع) از ولايتعهدي به نفع اسلام بهره‌برداري كردند

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه علميه قم گفت: مأمون ولايتعهدي را به اجبار به امام رضا(ع) تحميل كرد و حتي به تهديد قتل امام پرداخت تا مشكلات و خطاهاي دستگاه خود را توجيه كند ولي حضرت از شرايط به نفع اسلام بهره‌برداري كردند.
امام رضا(ع) از ولايتعهدي به نفع اسلام بهره‌برداري كردند
امام رضا(ع) از ولايتعهدي به نفع اسلام بهره‌برداري كردند
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام عباس رضوانی نسب ، ضمن تبریک سالروز ولادت امام رضا(ع) اظهار کرد: سیره عملی و اخلاقی امام هشتم زوایای مختلفی دارد در زمینه نوع عبادت، سبک زندگی و نحوه ارتباط ایشان با مردم و دستگاه‌های جور بحث‌های زیادی مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: ابعاد مبارزات سیاسی امام رضا(ع) بسیار مهم است اگر مبارزه حضرت به خوبی بررسی و تحلیل شود به این نکته می‌توان رسید که ادامه ابعاد مبارزاتی امام حسین(ع) پس از عاشورا بود و هدف حضرت همان هدف امام حسین(ع)، مبارزه خستگی‌ناپذیر و تمام‌نشدنی ایشان را شامل می‌شد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مأمون خطر حضور شیعیان را برای دستگاه خود به خوبی درک کرده بود گفت: به این دلیل ماجرای دعوت امام رضا(ع) به خراسان را در قالب پیشنهاد ولایتعهدی مطرح کرد اگر مأمون به پیروزی می‌رسید درخت تشیع را ریشه‌کن کرده بود امام رضا(ع) همه نقشه‌ها را با تدبیر به طور کامل شکست دادند.

وی عنوان کرد: مأمون قصد داشت امام را از میدان مبارزه انقلابی به میدان سیاست بکشاند و به این وسیله امام و دستگاه تشیع را تضعیف کند به همین دلیل مسئله ولایتعهدی را مطرح کرد تا به واسطه این کار مخالفت با دستگاه حاکمیت را از میان بردارد.

رضوانی‌نسب یادآور شد: مأمون امام را به عنوان کانون مبارزه در کنترل قرار داد و همه رفت و آمدهای امام را در کنترل گرفت ولی امام در بین شیعیان و مؤمنان محبوب دل‌ها بودند و در سفر امام رضا(ع)  از مدینه به مرو محبت امام در دل مردم ایجاد شده بود.

وی با بیان اینکه مأمون قصد داشت امام را در تنگنا قرار دهد گفت: به همین دلیل ولایتعهدی را به اجبار به امام تحمیل کرد و حتی به تهدید قتل امام پرداخت تا مشکلات و خطاهای دستگاه خود را توجیه کند ولی حضرت از شرایط به نفع اسلام بهره‌برداری کردند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: شرط پذیرش ولایتعهدی امام رضا(ع) این بود که در مسائل حکومت دخالت نکند بنابراین امام با این شرط مأمون را شکست دادند.

انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdcfxcdt.w6dy0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما