دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب : 51968
منبع : خبرگزاری فارس
اساتید و حوزویان از یک دغدغه رهبری می گویند؛

نظریه پردازی درباره آسیب های اجتماعی؛ رسالت مهم حوزه و روحانیت

نباید از فضای مجازی آلوده غافل شویم
قم نيوز : قم نیوز: از نگاه مدیران و اساتید شاخص حوزه، هوشیاری نسبت به سالم سازی فضای مجازی از آلودگی های فعلی آن از جمله رسالت های مهم حوزه و روحانیت در زمانه حساس کنونی است.
نظریه پردازی درباره آسیب های اجتماعی؛ رسالت مهم حوزه و روحانیت/ نباید از فضای مجازی آلوده غافل شویم
نظریه پردازی درباره آسیب های اجتماعی؛ رسالت مهم حوزه و روحانیت/ نباید از فضای مجازی آلوده غافل شویم

به گزارش قم نیوز، خردادماه سال گذشته بود که اظهارنظری از سوی وزیر کشور، بازتاب بسیار گسترده رسانه ای پیدا کرد و به نوعی خود منشأ تحولی در یکی از حساس ترین بُرهه های تصمیم گیری نظام اسلامی شد.

دکتر رحمانی فضلی در آن ایام طی گفتگویی، با اشاره به هشدارهای صریح رهبر معظم انقلاب درباره خطر شیوع و گسترش آسیب های اجتماعی در کشور از برگزاری سه جلسه سه ساعته مسئولان قوای سه گانه و متولیان حوزه اجتماعی در حضور معظم له خبر داد.

*دغدغه رهبری و گله از 20 سال عقب اُفتادگی

وی درباره این دیدار اظهار داشت: مقام معظم رهبری با حالتی دردمندانه در این جلسات بیان داشتند که ما نسبت به مسائل آسیب های اجتماعی 20 سال عقب هستیم و حال آن که باید این موارد خیلی زودتر مورد توجه، بررسی و پیگیری قرار می گرفت.

تلنگر سکاندار انقلاب در آن ایام و دغدغه های همیشگی ایشان در این باره موجب شد که مسئولان و دستگاه های اجرایی که متولی هم بودند، تا حدودی از خواب غفلت چند ساله برخاسته و به نگرانی و دغدغه جدی مردم در این باره پاسخی البته نصفه و نیمه بدهند.

همین تذکر و هشدار نیز البته کار خود را کرد؛ به این معنا که چندی پیش محمد باقر اُلفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اعلام داشت: "سه آسیب طلاق توافقی، زمین خواری و موضوعات اجتماعی در کشور روند کاهشی داشته است."

*نمی توانیم نسبت به آسیب های اجتماعی غافل شویم

در این موضوع، بزرگانی همچون مدیر حوزه های علمیه نیز ورود کرده و به تعبیر آیت الله اعرافی، آسیب های اجتماعی از آن دسته مقولاتی است که به طور جدی در فرهنگ و دینداری مردم تاثیرگذار است؛ لذا به هیچ وجه نباید نسبت به اهمیت و حوزه اثرگذاری آن غافل بود.

وی همچنین با بیان این که حوزه و روحانیت هیچ گاه نسبت به آسیب ها و معضلات اجتماعی بی توجه و کم توجه نبوده است، ابراز داشت: به هر حال زندگی طبیعی بشر، توأم با رنج ها و آسیب هاست که این مسائل با معنویت انسان ها گره خورده است؛ لذا اگر ما در قبال دین مردم مسئولیت داریم و مدیریت دینی و تبلیغ را وظیفه خود می دانیم، این دین به زندگی طبیعی بشر گره خورده و در دین داری مردم نیز اثرات آن آشکار است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه همچنین با تاکید بر این که حوزه های علمیه باید نسخه عملی و فقاهتی برای مشکلات و چالش های امروز بشر داشته باشند، افزود: به هر حال معالجه و درمان آسیب های اجتماعی وظیفه ای همگانی است؛ چه آن که اولاً دین مبین اسلام ما را مأمور به درمان آلام و رنج های بشر کرده و ثانیاً هم این که دین و فرهنگ و نظام اسلامی با این ها پیوند خورده و بر این اساس، وظیفه حوزه های علمیه است که در راستای معالجه آسیب های اجتماعی فعالانه وارد عمل شده و به خصوص در حیطه نظریه پردازی و اندیشه ای ورود کند.

*حل معضلات اقتصادی؛ لازمه غلبه بر آسیب های اجتماعی

از نگاه آیت الله سید محمد غروی، بیکاری و مشکلات اقتصادی ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی در کشور ماست. وی با بیان اینکه منشأ بسیاری از مشکلات فرهنگی در بیکاری است، گفت: گاهی مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی صرفا مربوط به امور فرهنگی نیست؛ بلکه از مسائلی نظیر بیکاری نشأت می گیرد و لذا مسئولان و دولتمردان باید برای اشتغال جوانان برنامه جدی ارایه بدهند تا شاهد کاهش آمار بالای بیکاری باشیم.

این عضو شورای عالی حوزه های علمیه همچنین با اشاره به دغدغه جدی و دردمندانه رهبر معظم انقلاب درباره آسیب های اجتماعی و لزوم حل آن ها افزود: اگر مشکلات اقتصادی جامعه به خصوص مساله بیکاری تا حدودی کاهش یابد، طبعاً آثارش را در کاهش آسیب های اجتماعی مشاهده می کنیم و به همین خاطر تقویت توان تولید داخل و بسترسازی برای ایجاد شغل امروز یک تکلیف ویژه مسئولان نظام است.

*فضای مجازی آلوده؛ تشدید کننده آسیب های اجتماعی

حجت الاسلام و المسلمین سید رحیم توکل، عضو خبرگان رهبری نیز در این خصوص با اشاره به این که فضای مجازی آلوده و کنترل نشده از جمله عوامل تشدید آسیب های اجتماعی و فرهنگی به شمار می رود، خاطرنشان کرد: دشمنان انقلاب و اسلام  هر چند که نتوانستند از طریق نظامی بر ما مسلط شوند، در سال های اخیر به خصوص از طریق فرهنگ می خواهند اهداف شوم خود را محقق سازند که یکی از ابزارهای مهم فعالیت های ضد فرهنگی آن ها همین بستر فضای مجازی است.

وی افزود: البته فضای مجازی هم می تواند فرصت باشد و هم تهدید و این مساله بستگی دارد که چقدر ما  توانایی و مهارت استفاده درست از آن را در جهت اهداف دینی و انقلابی داشته باشیم و به عقیده بنده چنانچه ما از فرصت فضای مجازی درست استفاده کنیم و برایش برنامه مشخص داشته باشیم ، قطعاً می توانیم از همین طریق بر بسیاری از معضلات و آسیب های اجتماعی فائق شویم و یا دست کم آن ها را کاهش دهیم.

*لزوم استفاده از کارکردهای مثبت فضای مجازی برای حل مشکل

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین پوریانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز با تاکید بر این که می بایست از ظرفیت فضای مجازی در جهت حل معضلات فرهنگی و کاهش آسیب های اجتماعی نهایت استفاده را داشته باشیم، اظهار داشت: چنانچه بتوانیم حقیقتاً از فضای مجازی و بستری که به وجود آورده در جهت اصلاح فرد و جامعه استفاده کنیم، قطعاً در پیشبرد امور فرهنگی موفق بوده ایم اما اگر نتوانیم در این جهت گام برداریم ، باید شاهد افزایش آسیب های اجتماعی و فرهنگی باشیم.

وی با اشاره به تاثیرات قابل توجه و گاه شگرف فضای مجازی در شکل دهی به فرهنگ عمومی جامعه افزود: در حال حاضر فضای مجازی نه تنها بر روی فرد و روحیات و خلق و خوی او بلکه بر فرهنگ عمومی جامعه تاثیر بسزایی دارد و اهمیت و حساسیت این موضوع می طلبد که نخبگان حوزه و دانشگاه ابعاد و جوانب آن را مورد توجه و کار کارشناسی خود قرار داده و راهکارهایی برای استفاده درست از فضای مجازی ارایه دهند.

*سبک زندگی غلط و گسترش آسیب های اجتماعی

این محقق و پژوهشگر حوزوی با اشاره به رشد آسیب های اجتماعی در جامعه طی سال های اخیر گفت: بی شک از طریق بستر فضای مجازی که امروزه بسیار همه گیر شده می توان با تبیین و اشاعه آموزه های زندگی در خصوص سبک زندگی ، به مقابله با بسیاری از آسیب ها و معضلات فرهنگی و اجتماعی پرداخت و به این نکته توجه داشت که رواج سبک زندگی غلط و به دور از مبانی اسلامی خودش عامل توسعه و گسترش آسیب های اجتماعی است.

وی همچنین تصریح کرد: یکی از مهم ترین راه های مقابله با آسیب های اجتماعی ، افزایش سواد رسانه ای مردم و جوانان است که در این باره بی شک حوزه و روحانیت وظیفه و رسالت سنگینی بر عهده دارند و باید در سایه تعامل با دانشگاه و دیگر مراکز علمی و پژوهشی ، راهکارهایی را برای این موضوع بیابند و ارایه کنند.
انتهای پیام / 137

https://qomnews.ir/vdciv3aw.t1azq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما