سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : 52006
منبع : خبرگزاری مهر
حسینعلی امیری در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت:

سه شنبه آینده آغاز بررسی کابینه در مجلس

قم نيوز : قم نیوز: معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: آقای روحانی برای معرفی هیئت وزرا با شخصیت های و بزرگان سیاسی و هیئت رئیسه سه فراکسیون مجلس مشورت و ملاقات کردند.
سه شنبه آینده آغاز بررسی کابینه در مجلس
سه شنبه آینده آغاز بررسی کابینه در مجلس
به گزارش قم نیوز، حسینعلی امیری بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامیداشت روز خبرنگار گفت: کار خبر بسیار ظریف و دقیق است، خبرنگاران واسط بین مردم و مسئولان هستند و من کار خبر و خبرنگاران و نظارت آنها بر امورات مسئولان را نوعی امر به معروف و نهی از منکر مدرن می دانم.

وی افزود: در مدتی که در معاونت پارلمانی ریاست جمهوری بودم و قبل از آن در وزارت کشور و قوه قضائیه ارتباط خوبی با خبرنگاران و رسانه ها داشتم و در جهت چاره اندیشی برای حل مشکلات و در جریان قرار دادن افکار عمومی شاهد نقش اثرگذار خبرنگاران بودم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: روز ۱۲ مرداد رهبر انقلاب حکم آقای رئیس جمهور را در مراسمی باشکوه امضا کردند و روز ۱۴ مرداد آقای روحانی به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور نظام بعد از مراسم باشکوهی که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، آغاز کردند

وی گفت: مهمترین کاریکه باید بعد از مراسم تحلیف انجام می شد معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس بود که براساس قانون آیین نامه داخلی مجلس رئیس جمهور بعد از تحلیف دو هفته وقت دارند وزرای خود را پیشنهاد دهند که خوشبختانه این کار در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی صورت گرفت و شخصا اسامی وزرای پیشنهادی و همچنین برنامه آنها و برنامه دولت را تقدیم رئیس مجلس شورای اسلامی کردم.

امیری تصریح کرد: آقای لاریجانی دستور اعلام وصول و قرائت نامه آقای روحانی را صادر کردند که قبل از پایان جلسه علنی انجام شد. انشاالله در هفته آینده براساس قانون از روز سه شنبه دستور مجلس رسیدگی به صلاحیت وزاری پیشنهادی خواهد بود.

وی گفت: برای وزارت علوم فعلا آقای رئیس جمهور کسی را پیشنهاد نکردند و موضوع در حال بررسی است. براساس آیین نامه داخلی مجلس رئیس جمهور دو هفته وقت دارند که وزرا را پیشنهاد کنند امروز ۱۷ نفر را پیشنهاد کرده و در فرصت باقی مانده یک وزیر دیگر را هم معرفی خواهند کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره انتخاب وزیر زن گفت: آقای روحانی برای معرفی هیئت وزرا با شخصیت های و بزرگان سیاسی و هیئت رئیسه سه فراکسیون مجلس مشورت و ملاقات کردند. فراکسیون زنان مجلس هم پیشنهاد هایی داشتند که به رئیس جمهور ارائه دادند برخی گفتگوهای غیررسمی هم بود که ما به آقای رئیس جمهور منتقل کردیم.

امیری ادامه داد: با توجه به اینکه چه کسانی می توانند یار رییس جمهور باشند و در جهت تحقق وعده های وی یک روح جمعی را ایجاد کنند، این لیست به مجلس ارائه شد.

وی گفت: قانون اساسی تصریح دارد که وقتی رییس جمهور در مجلس سوگند یاد می کند، باید در مجلس و با حضور اعضای شورای نگهبان باشد در قانون اساسی اگر ما اصول مربوط به وظایف شورای نگهبان را دقت کنیم، می بینیم که وظایف این شورا سه نوع است؛ در جاهایی شورای نگهبان "تکلیف" به حضور دارد؛ در برخی جاها "الزام" و در جاهای دیگر "الزام تشریفاتی" است.

معاون پارلمانی اضافه کرد: در طرح های دو فوریتی و سه فوریتی مجلس، شورای نگهبان باید حضور پیدا کند. در بعضی موارد مانند استماع مشروح مذاکرات مجلس این حضور الزامی است.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیف حضور حداکثری نداشته اند و مراسم رسمیت نداشته است، با بیان اینکه آیین سوگند رییس جمهور الزامی تشریفاتی است تصریح کرد: قانون گذار نمی گوید که کلیه اعضای شورای شورای نگهبان باید حضور پیدا کنند. الزامی نیست که ۱۲ نفر در تحلیف رییس جمهور حضور پیدا کنند. علاوه بر این معیار در شورای نگهبان برای اینکه نظر شورای نگهیان مطلوب شود ۷ رای است.

معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: در مراسم تحلیف رییس جمهور ۸ نفر از اعضای شورای نگهبان حضور داشتند؛ بنابراین مراسم تحلیف کاملا قانونی انجام شد و شک و شبهه ای در این زمینه وجود ندارد.

امیری در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نام وزیر علوم در لیست وزرای پیشنهادی نبود، این درحالی است که او در مصاحبه با رسانه ها خبر از انتخاب شدنش به عنوان وزیر علوم داده بود، گفت: بارها گفته ایم که این اسامی به هیچ وجه به منزله نظر رئیس جمهور و نهایی شدن لیست نیست.

وی تاکید کرد: غیر از این اسامی که امروز به مجلس معرفی شد، هر اسامی و لیست دیگری گمانه زنی تلقی می شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در مورد عدم حضور مولوی عبدالحمید و برخی دیگر از شخصیت های سیاسی در این مراسم، گفت: همه شخصیت های کشور برای ما محترم هستند، سازمان رای آقای روحانی یک سازمان رای گسترده ای از همه اقوام مذاهب، ادیان و جناح های سیاسی مختلف بود.

امیری با بیان اینکه میزبان مراسم تحلیف، مجلس شورای اسلامی بود گفت: دولت هم در آن مراسم مهمان بود و آقای لاریجانی نیز توضیحاتی درباره عدم دعوت از برخی از شخصیت ها ارائه دادند که باید آن را پذیرا باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از وزرا به دنبال جلب نظر نماینده ها هستند، آیا دولت در این زمینه نظارتی دارد، گفت: سیاست دولت این است که فرآیند رای اعتماد در یک فضای مناسب و قانونی با در نظر گرفتن شأن دولت انجام شود، بنابراین هر اقدامی که غیرمتعارف باشد قابل قبول نیست.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: در دستورالعملی که دولت به وزرای پیشنهادی ابلاغ کرده، متانت، رعایت شئونات و پرهیز از هر نوع ارتباطات غیردیپلماتیک مورد تاکید قرار گرفته است و اگر ما جایی ملاحظه کنیم که خارج از دستورالعمل خطایی صورت گرفته، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که گفته شده است معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی به ریاست آقای صالحی امیری در دولت تشکیل می شود، گفت: یکی از نقدهایی که به دولت وارد می کردند این بود که به اندازه کافی اقدامات و دستاوردهای دولت اطلاع رسانی نمی شد؛ لذا ایده ای در دولت وجود دارد که شرایطی فراهم شود تا دولت بتواند خدمات بخش های مختلف را به درستی به مردم معرفی کند و ممکن است چنین معاونتی ایجاد شود.

امیری همچنین در مورد لایحه تفکیک وزارتخانه ها، افزود: این لایحه با دو فوریت تقدیم مجلس شد و قصد دولت این بود که وزرا را با ساختار جدید معرفی کند که دوفوریت آن رای نیاورد، بنابراین کماکان این لایحه در مجلس است و تا این لحظه دولت بنایی در استرداد این لایحه ندارد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در مورد حاشیه های مراسم تحلیف گفت: نباید حواشی را بر متن ترجیح داد و عظمت این روز را به فراموشی سپرد.

وی افزود: یکی از نماینده ها از یکی از مهمان ها دعوت کرد که با او صحبت کند و چون ارتباط نمایندگان با مهمان قطع بود و موانع برای حضور آنان وجود داشت، نتوانستند به سمت مهمانان بروند.

امیری ادامه داد: تنها یک نماینده با این مهمان سلفی گرفته است و بقیه مشغول ضبط مکالمه با مهمان بوده اند.

وی گفت: برخی از این افراد به خاطر رشادت ها و حضورشان در دفاع مقدس نشان فتح گرفته اند و ما آنان را نماد استقامت می دانیم.  مثلا آقای رحیمی یکی از نمادهای مقاومت ماست، آقای حسن بیگی نیز در زمان جنگ فرمانده قرارگاه سیدالشهدا بوده و من به عنوان کسی که در روز تحلیف حضور داشته ام، تاکید می کنم که در این قضیه زیاده روی و درشتنمایی شد و نباید این مراسم عظیم تحلیف تحت الشعاع این کار قرار گیرد.

امیری در پاسخ به این سوال که نمایندگان گفته اند به برخی از وزرا از جمله آقای رحمانی فضلی رای نخواهند داد، آیا رئیس جمهور وزرای دیگری برای جایگزینی در نظر دارد، گفت: حق نمایندگان است که به چه کسی رای دهند، اما رئیس جمهور در مجموع بررسی هایی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که می توانند با این ترکیب کابینه کار کنند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdccexqp.2bqix8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما