کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حجت‌الاسلام پناهیان: کار فرهنگی انقلابی و جبهه‌ای پایدار است

مسئولان غربی دچار حماقت عجیبی شده‌اند

خبرگزاری تسنیم , 19 مرداد 1396 ساعت 10:00

قم نیوز: استاد حوزه و دانشگاه گفت: برای اثرگذاری فعالیت فرهنگی باید شرایطی را رعایت کرد و یکی از این شرایط ظرفیت مخاطبان است، یعنی فرد یا افراد مخاطب، باید ظرفیت تأثیرپذیری داشته باشند.


به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در مراسم افتتاحیه چهارمین برنامه ملی فصل وصل که به‌همت سازمان فضای مجازی سراج برگزار شد با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت جبهه‌سازی بین مدافعان انقلاب اسلامی اظهار داشت: جبهه‌سازی در بین مدافعان انقلاب اسلامی از موضوعاتی است که مقام معظم رهبری تأکید ویژه‌ای روی آن دارند. در ادبیات قرآن کسانی که در راه خداوند به‌طور پیوسته جهاد می‌کنند، ستایش شده‌اند، البته این جهاد در راه خدا به‌طور گروهی و مانند یک صف منظور است زیرا دین انفرادی و جهاد انفرادی به‌سمت سکولاریسم پیش می‌رود و بزرگ‌ترین کمک به مستکبران عالم است.

وی با تأکید بر لزوم انجام کار گروهی‌ خاطرنشان کرد: دین انفرادی ضرر مهلکی دارد زیرا افراد را راضی نگه می‌دارد و پیامبر اسلام(ص) نیز فرموده ‌که "دو گروه کمر مرا شکستند، منافقان و متحجران"، که این دسته دوم، دین انفرادی را ترویج می‌کنند. جهاد نیز فردی و گروهی است و جهاد انفرادی، همانند دین انفرادی، مهلک و خطرناک است. در قرآن نیز خداوند فرموده ‌که جهاد دوتایی است یعنی هنگام قیام، نخست مشخص کن که با چه‌کسی می‌خواهی قیام کنی و همراهت در جهاد را معین کن.

پناهیان اظهار داشت: جبهه‌سازی وقت زیادی می‌گیرد و زحمت فراوان دارد و کار فردی، راحت‌تر است و زودتر نتیجه می‌دهد اما عمل فردی، ماندنی نیست. در مقابل کار گروهی، سخت‌تر است و دیرتر به نتیجه می‌رسد اما مانایی دارد و کار و فعالیت، به بلوغ می‌رسد. فلسفه فعالیت‌هایی که در سازمان سراج و بسیج صورت می‌گیرد، همین کار گروهی است و با هماهنگی و مفاهمه کارها پیش می‌رود و خود این کار، موضوعیت دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به پیوستگی و مانایی فعالیت جبهه‌ای افزود: در طول تاریخ جز چند مورد معدود مانند واقعه کربلا و قیام امام حسین(ع) چنین چیزی را نداریم و باید به این سمت حرکت کنیم. به شما عزیزان توصیه می‌کنم که از فرصت این همایش برای رفتن به‌سمت فعالیت گروهی استفاده کنید، زیرا موفقیت شما به‌تنهایی حتی نزد پروردگار عالم نیز تقریباً دیده نمی‌شود اما کار جبهه‌ای و گروهی چنین نیست.

وی افزود: به شما دوستان عزیز اطمینان می‌دهم که هیچ دو نفر یا سه نفری نیستند که با هم کار کنند و همه به‌طور مساوی بهره‌مند شوند و قطعاً برخی به‌اندازه وقت یا ایده یا سرمایه‌ای که می‌گذارد، بهره نمی‌برد اما این مسیر رشد ماست. این که گفته شود فقط با یک آدم کاردان و توانمند کار کنید، هنر نیست بلکه باید در حین کار، افراد ساخته شوند زیرا در مرحله هم‌افزایی چنین اتفاقاتی می‌افتد اما این هم‌افزایی برای کمک به امام زمان(عج) است.

پناهیان تصریح کرد: زمانی در قم سخنرانی‌ای کردم و یکی از روزنامه‌ها نیز با تمسخر تیتر زد که پناهیان گفته است تنهایی رفتن به جمکران ممنوع است این در حالی است که این حرف بسیار درستی است و ادب حضور در جمکران، این است که دیگری را هم با خود ببری و تنها نروی و این همان هم‌افزایی است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به تبیین ولایت‌مداری از سوی رهبر معظم انقلاب و تقسیم آن به طولی و عرضی تأکید کرد: برخی از افراد نکته‌دان گفتند که این فرمایش رهبر انقلاب، باب جدیدی را به‌روی کارهای گروهی مانند بسیج ایجاد می‌کند. سراسر انقلاب ما، ولایت‌مداری طولی بوده اما ولایت‌مداری عرضی، مورد توجه قرار نگرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین میزان ماندگاری کار فرهنگی و میزان تأثیر و همچنین آثار مثبت و منفی آن پرداخت و گفت: هر پیام یا محصول فرهنگی، اگر بخواهد تأثیر مناسبی داشته باشد، باید چند نکته را رعایت کند و در عین حال نباید از اثرگذاری هیچ حرکتی غافل باشیم.

پناهیان در تبیین اثرگذاری هر فعالیت فرهنگی، به ماجرای سفر پیامبر(ص) به طائف اشاره کرد و گفت: پیامبر اسلام(ع) به طائف سفر کرد و یک نفر سخنان وی را قبول نکرد، اما در بازگشت یک نفر به‌واسطه رفتار ایشان، مسلمان شد و این پیامی برای ماست که از کوچک‌ترین تأثیر نباید ناامید باشیم. از سوی دیگر صرف حرکت برای گسترش حق، اثرگذار است حتی اگر این اثرگذاری فوری و نزدیک نباشد، البته این اثرگذاری به‌شرط رعایت برخی نکات است که در ادامه تبیین می‌کنم.

وی تصریح کرد: برای اثرگذاری فعالیت فرهنگی باید شرایطی را رعایت کرد و یکی از این شرایط، ظرفیت مخاطبان است، یعنی فرد یا افراد مخاطب، باید ظرفیت تأثیرپذیری داشته باشند. در خاطرم هست که فرزند شهیدی بود که من برای ورود وی به فعالیت فرهنگی، تلاش زیادی کردم اما روحیه کار فرهنگی نداشت و پس از مدت زیادی تلاش، متوجه شدم که وی روحیه این کار را ندارد و اکنون تاجری موفق است که البته دارای صفای باطن و پاکی درون است، اما در کار فرهنگی وارد نشده است.

این استاد حوزه علمیه به تفاوت افراد در ایمان اشاره و خاطرنشان کرد: انسان‌ها با هم تفاوت در ایمان دارند و اگر شما فعال فرهنگی از ایمان خودت هزینه کنی برای فردی که سطح ایمان وی کمتر است، آن دنیا مسئول هستی زیرا این فرد علی‌رغم هزینه تو، ظرفیت دریافت آن را ندارد. فیلمی در ابتدای انقلاب از سوی یکی از شخصیت‌های دست‌اندرکار در آن دوره منتشر شده که به امام راحل می‌گفت "باید از آمریکا تشکر کنیم زیرا به انقلاب ما کمک زیادی کرده" این در حالی است که مسئله اصلی امام خمینی(ره) با آمریکا و سلطه‌گری آن بود و حتی می‌گفت "ای شاه بیچاره، تو چرا نوکری آمریکا را می‌کنی؟"، اما آن فرد نمی‌فهمید و بعداً هم از سوی امام با عنوان ساده‌لوح خطاب شد.

وی به دو فرق افراد در تأثیرپذیری اشاره کرد و گفت: انسان‌ها در زمینه ایمانی و عقلی با یکدیگر تفاوت دارند. دیگر تفاوت آنها در سلیقه است و این مورد نیز در زمینه تفاوت بین افراد، باید مورد توجه قرار گیرد. در خارج از ایران مسئله‌ای به‌نام «قضاوت نکردن افراد نسبت به یکدیگر» وجود دارد که عامل آرامش روانی شده است، این در حالی است که ارزش‌های دیگر را نابود کرده‌اند، اسلام نیز درباره قضاوت بد نکردن درباره دیگران تأکیدات متعددی دارد و باید به آن در تأثیرگذاری فرهنگی توجه کرد.

وی تأکید کرد: باید قله‌ها را طوری تبلیغ کرد که براساس سطح افراد باشد نه اینکه همیشه با یک شیوه دست به تبلیغ زد. ایمان، عقل و سلیقه را باید در نظر گرفت و کنار اینها، باید فرهنگ محلات و مناطق را هم در نظر گرفت.

وی افزود: جبهه‌ای که در میان شماست، ادعای روشنفکری دارد و کسانی که در مقابل شما هستند، حتی در میان عوام مردم، روشنفکرزده هستند و حتی برای هرزگی، توجیهاتی از غرب می‌آورند. پیامبران در هر زمانی که مبعوث شدند، با زبان آن عصر سخن گفتند و معجزاتشان به سطح آن جامعه برمی‌گشت، از این رو باید از پیامبران الگو گرفت و براساس زمان سخن گفت.

پناهیان تصریح کرد: امروز باید با زبان واقع‌گرایانه و عقل‌محور سخن گفت. حتی خداوند متعال نیز آن طور که ما حزب‌اللهی سخن می‌گوییم، سخن نمی‌گوید بلکه عقلانی سخن می‌گوید و اکنون شرط مهم برای تأثیرگذاری، عقلانی سخن گفتن است. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در 14 خرداد در حرم امام(ره) در یکی از سخنان مهم خود، فرمودند که انقلابی‌گری در شرایط فعلی، یعنی عقلانی سخن گفتن و ما باید به این سخن مهم عمل کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: بحث‌هایی را که برای شیعیان مخلص و تنوری است نباید به همه مردم تحمیل کرد و اگر خودت به چنین درجه‌ای رسیدی، آن را به همه مردم تعمیم نده. قرآن نیز چنین رویه‌ای دارد و هر کس را به‌میزان سلیقه و ایمان و عقل خود به ایمان فراخوانده و در این فراخوان خود، بیان عقلانی را در نظر گرفته و ما نیز باید چنان کنیم.

وی در پایان با طرح مسئله‌ای در زمینه حماقت مستکبران جهانی گفت: طبق آمارهای جهانی در همه شاخصه‌ها، آمریکای 30 سال پیش از آمریکای کنونی بسیار قدرتمندتر بود. اما چیزی که واضح است این است که در همین بازه 30ساله، جمهوری اسلامی بسیار پیشرفت کرده است. این نشان می‌دهد که مسئولان غربی دچار حماقت عجیبی شده‌اند که نتوانستند با وجود تمامی امکانات، نسبت به سی سال گذشته قدرتمندتر شوند و در واقع از قدرت و نفوذشان در جهان کاسته شده است.

انتهای پیام / 136


کد مطلب: 52099

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/52099/حجت-الاسلام-پناهیان-کار-فرهنگی-انقلابی-جبهه-ای-پایدار

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir