دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 52584
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرکل دامپزشکی استان قم خبر داد

شیوع بیماری تب برفکی در 2 منطقه از استان قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: تب برفکی در دو منطقه جعفریه و دامشهر به سرعت شیوع پیدا کرده است و برای جلوگیری از پیشروی این ویروس باید نسبت به جابه جایی دام‌ها دقت بیشتری شود.
شیوع بیماری تب برفکی در 2 منطقه از استان قم
شیوع بیماری تب برفکی در 2 منطقه از استان قم
به گزارش قم نیوز، مهدی رفیعی امروز با اشاره به شیوع بیماری تب برفکی اظهار کرد: این بیماری تنها در واحد‌های پرواربندی گوساله‌های گوشتی رایج شده و به گوسفندان و گاوهای شیر ده سرایت نکرده است.

وی ادامه داد: عامل اصلی سرایت این بیماری ویروس جدیدی است که به دلیل تراکم و افزایش جابه‌جایی دام‌ها شیوع پیدا کرده زیرا بر خلاف نظارت دقیقی که بر روی دام انجام می‌شود تعدادی از دام‌‎ها واکسیناسیون نمی‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم خاطر نشان کرد: نمونه‌برداری که از دام انجام شد به مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی ارسال و نمونه‌ها تحلیل و بررسی شد.

وی عنوان کرد: واکسن مریال که از کشور فرانسه وارد می‌شود در اختیار سازمان دامپزشکی استان قم قرار گرفت عمل واکسیناسیون از روز پنجشنبه شروع شده و تا 20 روز آینده تمام گاوهای شیری استان زیر پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

رفیعی تاکید کرد: طرح واکسیناسیون گوسفندی از اول مرداد آغاز و تا اواخر شهریور ماه ادامه دارد، همچنین مایه‌کوبی دام‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود اما هزینه واکسن رایگان نیست.

وی ضمن تاکید برای جلوگیری از تردد غیر ضروری دام‌ها افزود: تب برفکی در دو منطقه جعفریه و دامشهر به سرعت شیوع پیدا کرده است و برای جلوگیری از پیشروی این ویروس دامداران باید در خصوص جابه‌جایی دام‌ها با مجوز اقدام کرده و نسبت به واکسینه کردن اهتمام داشته باشند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcdok0k.yt0xj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما