کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل دامپزشکی استان قم خبر داد

شیوع بیماری تب برفکی در 2 منطقه از استان قم

خبرگزاری فارس , 30 مرداد 1396 ساعت 8:00

قم نیوز: مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: تب برفکی در دو منطقه جعفریه و دامشهر به سرعت شیوع پیدا کرده است و برای جلوگیری از پیشروی این ویروس باید نسبت به جابه جایی دام‌ها دقت بیشتری شود.


به گزارش قم نیوز، مهدی رفیعی امروز با اشاره به شیوع بیماری تب برفکی اظهار کرد: این بیماری تنها در واحد‌های پرواربندی گوساله‌های گوشتی رایج شده و به گوسفندان و گاوهای شیر ده سرایت نکرده است.

وی ادامه داد: عامل اصلی سرایت این بیماری ویروس جدیدی است که به دلیل تراکم و افزایش جابه‌جایی دام‌ها شیوع پیدا کرده زیرا بر خلاف نظارت دقیقی که بر روی دام انجام می‌شود تعدادی از دام‌‎ها واکسیناسیون نمی‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم خاطر نشان کرد: نمونه‌برداری که از دام انجام شد به مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی ارسال و نمونه‌ها تحلیل و بررسی شد.

وی عنوان کرد: واکسن مریال که از کشور فرانسه وارد می‌شود در اختیار سازمان دامپزشکی استان قم قرار گرفت عمل واکسیناسیون از روز پنجشنبه شروع شده و تا 20 روز آینده تمام گاوهای شیری استان زیر پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

رفیعی تاکید کرد: طرح واکسیناسیون گوسفندی از اول مرداد آغاز و تا اواخر شهریور ماه ادامه دارد، همچنین مایه‌کوبی دام‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود اما هزینه واکسن رایگان نیست.

وی ضمن تاکید برای جلوگیری از تردد غیر ضروری دام‌ها افزود: تب برفکی در دو منطقه جعفریه و دامشهر به سرعت شیوع پیدا کرده است و برای جلوگیری از پیشروی این ویروس دامداران باید در خصوص جابه‌جایی دام‌ها با مجوز اقدام کرده و نسبت به واکسینه کردن اهتمام داشته باشند.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 52584

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/52584/شیوع-بیماری-تب-برفکی-2-منطقه-استان-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir