سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : 52650
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرکل هواشناسی استان قم مطرح کرد

ضرورت ایجاد ایستگاه‌های سنجش گرد و خاک در قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل هواشناسی استان قم گفت: باید ایستگاه‌های سنجش گرد و خاک در استان راه اندازی شود چرا که این پدیده روز به روز در قم بیشتر گسترش پیدا می‌کند.
ضرورت ایجاد ایستگاه‌های سنجش گرد و خاک در قم
ضرورت ایجاد ایستگاه‌های سنجش گرد و خاک در قم

به گزارش قم نیوز، یحیی زارع ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با اشاره به گسترش ایستگاه‌های اداره کل هواشناسی استان قم اظهار کرد: تعداد ایستگاه‌های این اداره کل طی سال‌های فعالیت دولت به 72 ایستگاه رسید.

وی ادامه داد: تمام ایستگاه‌های باران سنج اداره کل هواشناسی استان قم به صورت خودکار است. سال گذشته برای نخستین بار در کشور و خاورمیانه، سامانه پیش بینی سیل در استان راه اندازی شد و این سامانه حدود پنج روز قبل از سیل می‌تواند این پدیده را پیش بینی کند.

مدیرکل هواشناسی استان قم افزود: یک ایستگاه هواشناسی در داخل شهر قم از ابتدای امسال فعالیت خودش را آغاز کرده است. اداره کل هواشناسی استان قم تنها اداره کلی است که مرکز تحقیقات ندارد، ساختمان در حال احداث مرکز تحقیقات اداره هواشناسی قم حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تامین اعتبار این پروژه می‌تواند که در دهه فجر افتتاح شود.

زارع مهمترین فعالیت اداره هواشناسی استان قم را پایش اطلاعات جوی دانست و تصریح کرد: برای کاربردی کردن اطلاعات هواشناسی، چندین سامانه از جمله سامانه توسعه هواشناسی کاربردی کشاورزی را تعریف کردیم.

وی ادامه داد: باید ایستگاه‌های سنجش گرد و خاک در استان قم راه اندازی شود، این پدیده روز به روز در استان بیشتر گسترش پیدا می‌کند و گرد و خاک هم بر روی سلامت مردم و هم بر روی فعالیت کشاورزی تاثیر منفی می‌گذارد.

مدیرکل هواشناسی استان قم افزود: این اداره کل از تلفات جانی و خسارت‌های مادی جلوگیری می‌کند، طی یک سال اخیر دو سیل در استان قم رخ داد، اما خوشبختانه با هشدار اداره هواشناسی استان قم، تلفاتی جانی بر اثر سیل نداشتیم. رمز توسعه پایدار در هر کشوری استفاده از اطلاعات هواشناسی است چرا که این اطلاعات، یک سری اطلاعات پایه است.

زارع با اشاره به ضرورت استفاده از اطلاعات هواشناسی در جامعه اظهار کرد: یکی از دلایل پیشرفت کشورهای غربی، توجه به اطلاعات هواشناسی است، باید از این اطلاعات در هر پروژه عمرانی از جمله احداث جاده و ساختمان استفاده کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اداره کل هواشناسی استان قم مدیریت ریسک را دنبال می‌کند، در ساختمان در حال احداث مرکز تحقیقات این اداره کل، ایجاد یک استودیوی تلویزیونی پیش بینی شده است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchv-nm.23nimdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما