چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۲
کد مطلب : 52711
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
حجت الاسلام والمسلمین ملکی مطرح کرد:

محیط آموزشی محدود به مدرسه نباشد

ناظر باید به پیشرفت دانش آموزان کمک کند نه اینکه مانع آن باشد
قم نيوز : قم نیوز: دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، از اشکالات نظام آموزش و پرورش را محدود کردن محیط آموزشی به خود مدرسه دانست و گفت: ساماندهی موقعیت های یادگیری و تنوع بخشی به محیط های یادگیری باید مورد توجه باشد.
محیط آموزشی محدود به مدرسه نباشد/ ناظر باید به پیشرفت دانش آموزان کمک کند نه اینکه مانع آن باشد
محیط آموزشی محدود به مدرسه نباشد/ ناظر باید به پیشرفت دانش آموزان کمک کند نه اینکه مانع آن باشد
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی ملکی، امروز در گردهمایی رابطین کمیته های همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش استان ها که با حضور نمایندگانی از سراسر کشور و در خانه معلم قم برگزار شد، اظهار داشت: پیامبران آمدند تا بینش و منش صحیح زندگی را به مردم بیاموزند و ایشان را از ضلالت و گمراهی نجات دهند.

وی با اشاره به اصطلاح حجاب اکبر که در برخی متون دینی آمده، گفت: برخی علوم هستند که به جای معرفت افزایی، مانع رسیدن ما به خدا و درک توحید می شوند که در همین جاست که اصطلاح حجاب اکبر صدق می کند؛ قطعا اگر نظام آموزشی ما متناسب با آموزه های دینی و اسلامی باشد، چنین اشکالاتی وجود نخواهد داشت.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر این که نظام آموزش و پرورش فعلی، یک نظام آموزشی وارداتی است، گفت: این نظام آموزشی مبتنی بر جهان بینی اسلامی و انسانی نبوده، بلکه بر اساس فلسفه تعلیم و تربیتی که برای دنیای غرب نهادینه شده، این نظام را ایجاد کردند؛ این نظام به انسان نگاه تک بعدی داشته و انسان را محور می داند.

وی افزود: بر اساس این نظام آموزشی، باید برای انسان در هر حالتی حق تعریف کرد در حالی که اسلام با وجود این که برای انسان حق کرامت قائل است، اما تکالیفی هم برای او تعریف کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی با بیان این که نظام آموزش و پرورش کشور اسلامی ما، از سال ها پیش تا کنون، بر اساس افکار و اندیشه های اسلامی نبوده، گفت: قطعا اگر آموزش و پرورش یک محصول وارداتی غرب باشد، ما را به مقصود نمی رساند چون برای رسیدن به اهداف اسلامی تعریف نشده است.

وی تأکید کرد: ما به نظام آموزش و پرورشی نیاز داریم که منابع و متون و طراحی آن بر اساس قرآن و عترت صورت گرفته باشد و بر این اساس، سند تحول در آموزش و پرورش مطرح گردید.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان این که رابطین استانی خط مقدم این مسئله هستند، گفت: هدف غایی ما باید رسیدن به خدا باشد و در این راستا باید سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را به درستی شناخته و برای اجرای  آن برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان این که مقام معظم رهبری تأکید دارند که سند تحول بنیادین آموزش و پروش باید به صورت کامل اجرایی شود، گفت: باید در ابتدای کار بدانیم که به کجا و چگونه می خواهیم برسیم.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی با بیان این که باید تربیت محوری را مدنظر قرا دهیم، گفت: امروز شرایطی ایجاد شده که همه خود را طلبکار آموزش و پرورش می دانند در حالی که حدود 19ساعت یک دانش آموز، در خارج از محیط آموزش و پرورش صرف می شود. متأسفانه کسی فکر نمی کند که چه خدمت قابل عرضه ای به آموزش و پرورش ارائه داده که هر لحظه خود را طلبکار از آن می داند و اگر کوچکترین ناهنجاری ببیند، آن را متوجه نظام آموزش و پرورش می داند.

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، با بیان این که نباید همکاری های نهادهای مختلف با مدرسه و برای مثال همکاری خانه و خانواده با مدرسه، صرفا شعاری باشد، گفت: متأسفانه گاهی دانش آموز، نکته مهمی را در مدرسه می شنود و می آموزد و وقتی به منزل می رود، چیزی مخالف آن را می بیند و می شنود؛ برای مثال او نکاتی در خصوص حق الناس و پایمال نکردن حقوق مردم را می شنود اما وقتی به خانه می رود، می بیند که یکی از اعضای خانواده اش زباله ای را در خیابان می اندازد.

وی با بیان این که نظام آموزش و پرورش کنونی ما به چندگانگی رفتاری افراد جامعه منجر می شود، گفت: تا سال ها پیش اوضاع بسیار بدتر از وضع کنونی بود و دانش آموز فقط به عنوان یک عنصر پذیرنده دیده می شد.

ملکی در ادامه سخنان خود با بیان این که یکی از عوامل مهمی که باعث جلوگیری از تحول در نظام آموزشی می شود، آفت نظارت مدیریتی و کنترلی است، گفت: نه ناظران ما آگاهی کافی دارند که آنگونه که باید و شاید نظارت کنند، بلکه بیشتر به دنبال مچ گیری هستند تا این که کمک کنند؛ در حالی که اسلام، نظارت صحیح را یک نظارت کمک کننده می بیند و نه حضوری که مانع پیشرفت در امور می شود.

وی با اشاره به سیاست های راهبردی برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که سال گذشته ابلاغ شد، خاطرنشان کرد: یکسان سازی فرهنگی بسیار آسیب زاست؛ برای مثال همان کتابی که در منطقه یک تهران تدریس می شود، در مناطق عشایری ما نیز تدریس می شود که این کار نابخردانه خرده فرهنگ ها را نابود می کند و همان حرکت به سمت جهانی سازی است که توسط غرب دیکته می شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به سند2030 و با بیان این که رهبری معظم انقلاب با هوشیاری  جلوی آن را گرفتند، گفت: سند 2030 به دنبال یکسان سازی فرهنگی است و این یعنی نابودی خرده فرهنگ ها؛ که این مسئله واقعا آسیب است؛ و به این دلیل است که در سند تحول بنیادین تأکید شده که بخشی از محتوای آموزشی هر استان، توسط خود آن استان تولید شود.

وی از دیگر اشکالات نظام آموزش و پرورش را محدود کردن محیط آموزشی به خود مدرسه دانست و گفت: ساماندهی موقعیت های یادگیری و تنوع بخشی به محیط های یادگیری باید مورد توجه باشد؛ برای  مثال همین مسئله پیوند مسجد و مدرسه از موضوعاتی است که باید روی آن کار کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی با بیان این که رویکرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، رویکردی نظام مند و اسلامی است و این بدون مشارکت و کمک حوزه های علمیه امکان پذیر نیست، اظهار کرد: از نظر ما آموزش و پرورش تولید کننده علم نیست، بلکه توزیع کننده علم است و به نوعی نقش واسطه گری دارد.

وی با بیان این که ما در ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش به دنبال آن هستیم که کارها به روال قانونی آن طی شود، خطاب به رابطان استانی این ستاد، گفت: در عین حال معتقدیم کارهای شما براساس احساس وظیفه الهی و اسلامی باید صورت گیرد.

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش در پایان سخنان خود، با تبریک انتخاب آقای بطحائی به عنوان وزیر آموزش و پرورش، گفت: ایشان همواره بر همکاری آموزش و پرورش با حوزه های علمیه تأکید داشته است و از این رو امیدواریم با حضور ایشان، قدم  های مهمی در راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است برداریم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcfyedt.w6d0yagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما