پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : 52731
منبع : خبرگزاری فارس
به مناسبت اول ذی الحجه، روز ازدواج

سیره ائمه (ع) نسخه ترویج ازدواج آسان

قم نيوز : قم نیوز: واقعیت تاسف بار این است که خانواده‌ها و زوج‌های جوان در امر مقدس ازدواج، درگیر چشم و هم چشمی‌ها شده‌اند که همین مسایل در افزایش سن ازدواج جوان‌ها و حتی در پاره ای موارد، انصراف آن‌ها از این سنت نبوی تاثیرگذار بوده است.
سیره ائمه (ع) نسخه ترویج ازدواج آسان
سیره ائمه (ع) نسخه ترویج ازدواج آسان

به گزارش قم نیوز، ماه ذی الحجه از جمله ماه‌های بس فرخنده و مبارکی است که در آن مناسبت‌های شاد و بزرگی چون سالروز ازدواج امیرالمومنین علی(ع) و حضرت زهرا(س) وجود دارد که در نخستین روز این ماه واقع شده است.

چندسالی است که به همین مناسبت اول ذی الحجه در تقویم‌ها به عنوان روز ازدواج نام گذاری شده و در چنین ایامی بسیاری از خانواده‌ها اقدام به برپایی مراسم جشن عروسی فرزندان خود می‌کنند که رسمی است بسیار نیکو و جا دارد که رسانه‌ها به ترویج بیش از پیش آن اهتمام مضاعفی از خود نشان دهند.

امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) علاوه بر ازدواجشان، زندگی ساده و در عین حال صمیمانه و عاشقانه‌ای داشتند که این‌ها را باید بتوانیم به نسل جوانی که متاسفانه امروزه معیارهایش در ازدواج و زندگی به نسبت گذشته فرق کرده به درستی انتقال دهیم.

واقعیت تاسف باری که وجود دارد این است که بسیاری از خانواده‌ها و زوج‌های جوان در امر مقدس ازدواج، درگیر چشم و هم چشمی‌ها و تجملات زایدی شده‌اند که همین مسایل در افزایش سن ازدواج جوان‌ها و حتی در پاره ای موارد، انصراف آن‌ها از این سنت نبوی تاثیرگذار بوده است.

البته برای برخی نیز گذشته از مسایل مادی، قیافه و ظاهر بسیار مهم است و حال آن که این‌ها یک بخش قضیه است و بحث مهم‌تر این است که ایمان، صداقت، درستکاری، وفاداری و به طور کلی سبک زندگی درست باید ملاک و معیار برای ازدواج باشد.

از سوی دیگر، برگزاری مراسم‌های ازدواج تشریفاتی و تجملاتی و پرخرج از آن دسته مسایلی است که به هیچ وجه با سبک زندگی اسلامی و آموزه‌های دینی ما همخوانی ندارد و این در حالی است که برخی افراد و خانواده‌ها به اسم حفظ آبرو تن به چنین برنامه‌هایی می‌دهند و حال آن که سیره نورانی اهل بیت(ع) و به خصوص والاترین زوج عالم بشریت یعنی امیرالمومنین (ع) و صدیقه طاهره(س) نشان می‌دهد که عزت و آبروی دو دنیا نه در بسیار پول خرج کردن و ریخت و پاش‌های آن چنانی بلکه در سایه بندگی خدا حاصل می‌شود و همین مساله است که باعث شیرینی زندگی و دوام پربرکت آن می‌گردد.

همچنین باید توجه داشت که مهریه‌های بالا و نیز جهیزیه‌های سنگین موجب تضمین خوشبختی زوجین و به خصوص دخترخانم‌ها نیست چه آن که برعکس گاهی از همین ناحیه موجب بروز مشکلاتی هم شده است.

شناختی که مولی الموحدین(ع) و حضرت زهرا(س) از یکدیگر و پیامبر(ص) از هر دو این‌ها داشت، موجب شد تا آن‌ها زندگی موفقی داشته باشند و باید به این نکته توجه داشت که خوب تحقیق نکردن از یک سو و عدم توجه به اصل کفویت به ویژه شاخصه مهم ایمان، موجب شکست در زندگی و بعضاً طلاق به عنوان مبغوض‌ترین حلال الهی می‌شود، ضمن آن که ریشه بسیاری از مشکلات کنونی و آمارهای بالای طلاق، عدم بیان حقایق از جانب افرادی است که از آنها تحقیق صورت می‌گیرد چون برخی از این افراد به خیال اینکه غیبتی مرتکب نشوند، واقعیت‌ها را نمی‌گویند تا به خیال خود امر خیری واقع شود و حال آن که این نگرش به هیچ وجه درست و شرعی نیست و آن‌ها ضامن هستند.

چه خوب که این رویه را اصلاح کرده و با رفتار درست خود و البته رجوع به سیره و کلام نورانی حضرات معصومین (ع) به ترویج ازدواج آن هم به شکل آسان و به موقع آن کمک کنیم. ان‌شاءالله.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchzqnm.23nixdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما