پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب : 52751
منبع : خبرگزاری مهر
سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا

ازدواجی که در بهترین محضر عالم ثبت شد

الگویی برای ازدواج جوانان
قم نيوز : قم نیوز: ماه ذی الحجه برای دوستداران خاندان پیامبر(ص) با شادی به مناسبت روز ازدواج دو معصوم آسمانی آغاز می‌شود، ازدواجی که در بهترین محضر عالم ثبت شد.
ازدواجی که در بهترین محضر عالم ثبت شد/ الگویی برای ازدواج جوانان
ازدواجی که در بهترین محضر عالم ثبت شد/ الگویی برای ازدواج جوانان
به گزارش قم نیوز، فرشتگان از آغاز خلقت در انتظار چنین روزی بودند. در انتظار لحظه‌ها و دقایقی که یک پیوند آسمانی رقم می‌خورد، پیوندی که سند محضری‌اش در محضر عالی خداوند بسته شد و امضای نهایی‌اش به برکت خالق یکتا رقم خورد.

زهرای مرضیه(س) خواستگارهای متعددی داشت اما رسول الله(ص) بارها گفته بود که «ازدواج او به دست خدا است و منتظر ابلاغ خواست و قضای الهی است».

پسر ابیطالب با توکل بر خدا و اعتماد بر خاندان پیامبر(ص) موضوع درخواست ازدواج با زهرا(س) را مطرح می‌کند تا محمد مصطفی(ص) غرق شادی و شکرگزاری گردد.

منابع تاریخی میزان مهریه حضرت زهرا(س) را بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ درهم ذکر کرده‌اند. در حدیثی از امام رضا(ع) میزان مهریه در سنت که به مَهرُ السُّنه مشهور است، پانصد درهم تعیین شده است.

علی(ع) برای تأمین مهریه یکی از وسایلش را فروخت. در اینکه آن وسیله چه بوده، اختلاف است و در منابع، زره، پوست گوسفند، پیراهن یمانی و شتر ذکر شده است. وقتی مبلغ آن را نزد پیامبر(ص) آوردند پیامبر بی‌آنکه آن را بشمارد، اندکی از پول را به بلال داد و گفت: با این پول برای دخترم بوی خوش بخر! سپس مانده را به ابوبکر داد و گفت: با این پول آنچه را دخترم بدان نیازمند است آماده ساز. پیامبر عمار یاسر و چند تن از یاران خود را نیز با ابوبکر همراه کرد تا با صلاحدید او جهاز زهرا را آماده سازند.

شیخ طوسی فهرست جهاز را چنین نوشته است: پیراهنی به بهای ۷ درهم، چارقدی به بهای ۴ درهم، قطیفه مشکی بافت خیبر، تخت‌خوابی بافته از برگ خرما، دو گستردنی(تشک) که رویه آن کتان ستبر بود یکی را از لیف خرما و دیگری را از پشم گوسفند پر کرده بودند، چهار بالش از چرم طائف که از اِذخِرِ(کاه مکی، گیاه بوریا، گیاهی است با برگ ریز که برگ آن خاصیت داروئی نیز دارد.) پر شده بود، پرده‌ای از پشم، یک تخته بوریای بافت هَجَر(گویا مقصود از این هجر، مرکز بحرین است. نیز هجر، دهی بوده است نزدیک مدینه.)، آسیای دستی، لگنی از مس، مشکی از چرم، قدحی چوبین، کاسه‌ای گود برای دوشیدن شیر در آن، مشکی برای آب، آفتابه‌ای اندوده به زفت، سبوئی سبز و چند کوزه گلی.

پیامبر اکرم(ص) بلال حبشی را فرا خواند و به او فرمود: «حال که ازدواج دخترم، با پسرعمویم است، دوست دارم که از سنت‌های امت من این باشد که در ازدواج ولِیمه(خوراک) بدهند. پس برو و یک گوسفند و پنج مُدّ جو تهیه کن تا مهاجران و انصار را دعوت کنم»

بلال آن‌ها را آماده کرد و نزد رسول الله(ص) آورد و آن حضرت آن را جلوی خود گذارد. مردم به دستور پیامبر(ص) گروه گروه به مسجد آمدند و پس از غذا خوردن می‌رفتند تا همگی اطعام شدند و مقداری غذا باقی ماند. رسول الله(ص) مقداری از غذای باقی مانده را متبرّک کرد و به بلال فرمود: «این‌ها را نزد زنان ببر و بگو: این غذا را بخورید و کسانی که با شما هستند را با آن اطعام کنید».

سادگی و صداقتی که در ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س)

سادگی و صداقتی که در ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) وجود داشت چنان تاریخی شد که امروز اگر همین سادگی با معیارهای زمانه مد نظر جوانان و خانواده‌هایشان قرار گیرد بسیاری از مشکلات ازدواج رفع می‌شود.

یکی از جوانان شهر قم اظهار داشت: امروز بزرگ‌ترین آفت ازدواج و زندگی جوانان موضوع «چشم و هم چشمی» است.

مریم مؤمنی که کمتر از یک سال از ازدواجش می‌گذرد، ادامه داد: همه ما می‌دانیم که امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) چه شخصیت والایی داشتند اما با وجود این مقام عظیم، چنان ساده و بی آلایش ازدواج کردند که زبانزد تاریخ شدند، خب سؤال این است که چرا مانند آن عزیزان رفتار نکنیم؟

وی افزود: البته که باید شرایط زمان حال را در نظر داشت و بر اساس آن اصل ساده‌اندیشی و ساده زیستی را نیز فراموش نکرد، فراموشی این مسائل حقیقتاً ما را از راه اولیای خدا دور می‌کند، باید بدانیم که مسلمانی تنها به نماز و عبادت نیست.

زوجین باید دغدغه‌هایشان را پس از مدتی با هم مطابقت بدهند، تا این دغدغه‌ها به مرور زمان تبدیل به مشکلاتی عمیق تبدیل نشوند

عطیه حبیبی، دیگر جوان قمی است که مرداد سال گذشته ازدواج کرد که مسائل اخلاقی و شرایط خانوادگی را در ازدواج بسیار مهم می‌داند.

حبیبی دوران متأهلی را دوران خوبی می‌داند و می‌گوید که اگر فرد دوران مجردی خوبی در خانواده داشته باشد و از نظر اجتماعی و فردی دنیای شخصی خود را داشته باشد، با ازدواج بهتر برخورد می‌کنند.

وی در این باره گفت: اگر جوانان تمام آرمان‌ها و خواسته‌های زندگیشان را کنار بگذارند و تنها و تنها به ازدواج فکر کنند، مطمئناً پس از ازدواجشان دچار سرخوردگی می‌شوند، چرا که یک فرد پس از ازدواج فرد دیگری نمی‌شود، همان شخص قبلی با شخصیت خودساخته خود است که پس از سپری شدن هیجانات اولیه ازدواج، دوباره نمود پیدا می‌کند، با این وجود باید توجه داشته باشد که یک انسان تکامل یافته با ارزش‌های اخلاقی و جمعی بهتر است یا یک فرد که هیچ دستاوردی از دوران مجردی خود ندارد.

خانواده‌ها از نظر فرهنگی باید در یک سطح باشند

این جوان قمی معتقد است که خانواده‌ها از نظر فرهنگی باید در یک سطح بوده یا حداقل به یکدیگر نزدیک باشند.

حبیبی اظهار داشت: زوجین باید دغدغه‌هایشان را پس از مدتی با هم مطابقت بدهند، چرا که اگر اینگونه نباشد این دغدغه‌ها به مرور زمان تبدیل به مشکلاتی عمیق تبدیل می‌شوند، زن و شوهر باید بدانند که همه انسان‌ها در کنار خوبی‌هایشان، برخی خصیصه‌های دیگر نیز دارند که لازم است بعد از ازدواج این خصایص کمرنگ‌تر و خوبی‌ها پررنگ‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قدردانی نکته مهم دیگری است که خانواده‌ها و زوجین باید به آن توجه داشته باشند، اضافه کرد: همچنین اگر جوانان توقعاتشان در ازدواج از یکدیگر واقع بینانه باشد، توقعات زوجین و خانواده‌هایشان باید در حد معقول باشد و به‌گونه‌ای باشد که دو طرف بتوانند از عهده آن بر بیایند.

حبیبی با بیان اینکه در زمینه اقتصادی مسئله و مشکل خاصی پس از ازدواج نداشته است، تأکید کرد: هرچند این مسائل ابتدای ازدواج نگرانی به دنبال دارد و دو خانواده تحت تأثیر آن هستند، اما می‌توان با توکل بر خدا و کاهش توقعات نگرانی‌های اقتصادی را نیز از بین برد، جوانان باید بعد از ازدواج صبرشان را بیشتر کنند چرا که گوهر خانواده باید حفظ شود، خانواده‌ها و جوانان باید امید و آرزویی که در زمینه آن وصلت دارند پس از ازدواج نیز حفظ کنند.

احمد معینی دیگر جوان قمی است که از تاریخ ازدواجش یک سال نگذشته است. این جوان ساکن قم با بیان اینکه خانواده‌ها و جوانان شیوه ائمه در امر خواستگاری و درخواست ازدواج را سرلوحه خود قرار دهند، گفت: من و همسرم از طریق خانواده‌ها و به شیوه کاملاً سنتی با یکدیگر آشنا شدیم، بسیار عاقلانه در یکی دو جلسه صحبت‌هایمان را انجام دادیم و صادقانه انتظارات و دغدغه‌هایمان را بیان کردیم، همین امر موجب شد بدون تعارف بتوانیم به شناختی از کلیت شخصیت یکدیگر برسیم.

جوانان باید بعد از ازدواج صبرشان را بیشتر کنند چرا که گوهر خانواده باید حفظ شود

معینی افزود: خانواده‌های ما نیز همه تلاششان را کردند تا از ما حمایت کنند، این مثل که «در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست» را به طور کامل رعایت کردیم، به این صورت که با وجود مذهبی بودن خانواده‌ها، معیار تصمیم پایانی ما مشورت بود و تدبیر و عقل خودمان که با توکل بر خدا بله را گفتیم و زندگی مشترکمان را آغاز کردیم.

این جوان قمی با بیان اینکه هیچ کسی نمی‌تواند مدعی شود مسائل اقتصادی تأثیری در ازدواجش ندارد، گفت: البته که اقتصاد نقش مهمی در زندگی انسان دارد و اگر به آن توجه نشود زیان‌هایی در پی خواهد داشت، اما نحوه برخورد با مسائل اقتصادی و تصمیم گیری برای آن مسئله دیگری است که به فرد، قدرت تعقل و الگوهایی که دارد برمی‌گردد، لذا اگر ما که ادعای مسلمانی داریم حقیقتاً دوستدار اهل بیت و رسول اکرم(ص) هستیم، باید با توجه به واقعیات زمان، مسائل اقتصادی را نیز کنترل کرده و برای حل مشکلات ناشی از آن‌ها تلاش کنیم.
انتهای پیام / 137

https://qomnews.ir/vdcjvaei.uqe8izsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما