سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب : 52971
منبع : خبرگزاری فارس
مدير گروه تاريخ و سيره اهل بيت(ع) جامعة المصطفي العالميه:

خدمات امام محمد باقر(ع) در زمينه تفسير قرآن و سنت نبوي كم‌نظير است

قم نيوز : قم نیوز: مدير گروه تاريخ و سيره اهل بيت(ع) جامعة المصطفي العالميه گفت: خدمتي كه امام باقر(ع) در حوزه تفسير قرآن، سنت نبوي و تبيين احكام اسلام انجام دادند در تاريخ كم‌نظير است.
خدمات امام محمد باقر(ع) در زمينه تفسير قرآن و سنت نبوي كم‌نظير است
خدمات امام محمد باقر(ع) در زمينه تفسير قرآن و سنت نبوي كم‌نظير است
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام حسین عبدالمحمدی امروز ضمن تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) اظهار کرد: این امام بزرگوار شخصیتی است که در جهان اسلام تأثیر فراوانی در دوران خود و قرون بعد داشت. پیامبر اکرم(ص) ایشان را باقرالعلوم یعنی شکافنده علوم لقب دادند خدمتی که امام باقر(ع) در حوزه تفسیر قرآن، سنت نبوی و تبیین احکام اسلام انجام دادند در تاریخ کم‌نظیر است.

وی خاطرنشان کرد: قرآن به عنوان آخرین کتاب آسمانی رسالت هدایت نسل‌های بشری را تا قیامت بر عهده دارد و اهل بیت(ع) به عنوان مفسر قرآن پس از پیامبر این نقش مهم را ایفا کردند و تفسیر درستی از آیات قرآن و سنت نبوی به مردم ارائه دادند.

مدیر گروه تاریخ و سیره اهل بیت(ع) جامعة المصطفی العالمیه با بیان اینکه استفاده از قرآن وابسته به تفسیر درست آن است و قرآن بدون تفسیر صحیح مانند چراغی در دست انسان نابینا است گفت: حقیقت و باطن قرآن نزد معصومان است. باید در نظر داشت قرآن حقیقت بزرگی محسوب می‌شود که هر چه انسان از نظر معنوی پاک‌تر باشد به متون و حقیقت آن بیشتر راه پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اصحاب پیامبر اکرم(ص) نیز اهل بیت(ع) را سرآمد مفسران قرآن می‌دانستند پیامبر اکرم(ص) فرمودند من بین شما کتاب خدا و عترت را امانت می‌گذارم و این دو مکمل یکدیگر هستند.

عبدالمحمدی عنوان کرد: اگر در گذشته کسی در این مطلب تردید داشت که تفسیر قرآن باید از سوی امام معصوم باشد امروز احدی در این مسئله تردید ندارد. امروز عده‌ای با برداشت‌های ناروا از آیات قرآن در زمینه جهاد، دفاع و قتال با کفار معضل و مشکل بزرگی در جهان اسلام پدید آوردند.

وی با بیان اینکه امروز داعش رساله جهاد منتشر می‌کند و با تفسیر به رأی آیات قرآن مسلمانان‌کشی را گسترش می‌دهد و اهداف دشمنان را تأمین می‌کند گفت: امروز مسلمانانی که گواهی به رسالت پیامبر و وحدانیت خداوند می‌دهند و قرآن، کعبه، حج و نماز را قبول دارند با بهانه‌های واهی به طرز فجیع از سوی گروه‌های افطرافی سلفی فاسد کشته می‌شوند.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه ادامه داد: این مطلب و مشکل بیانگر این است که اگر انسان مسلمان دستش از معصوم کوتاه شود و هر کس به خود اجازه دهد قرآن را تفسیر کند این نتیجه را به همراه دارد که در جهان اسلام شاهد آن هستیم.

وی با بیان اینکه شیعیان در طول تاریخ خردمندترین و عادل‌ترین انسان‌ها بودند گفت: شیعیان هر گز در حق مسلمانان دیگر ظلم و برادرکشی نکردند و  از حقوق انسان‌های دیگر حفاظت کردند زیرا قرآن را با تفسیر اهل بیت(ع) دارند.

عبدالمحمدی با بیان اینکه امام باقر(ع) نقش بزرگی در هدایت و گسترش معارف قرآن داشتند گفت: این امام بزرگوار مکتب نورانی اسلام را تفسیر کرده و شاگردان فراوانی را تربیت کردند و به خلق آثار متعدد پرداختند. امروز نه تنها شیعیان بلکه همه مسلمانان از فیوضات علمی و معنوی پیشوای پنجم شیعیان بهره‌مند می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: امروز بزرگان اهل سنت به این حقیقت اعتراف دارند که امام محمد باقر(ع) عالم‌ترین فرد اهل زمانش بود و ایشان به قرآن، تفسیر، حدیث و فقه آگاهی کامل داشتند.

مدیر گروه تاریخ و سیره اهل بیت(ع) جامعة المصطفی العالمیه یادآور شد: شیعیان افتخار می‌کنند که پیرو شخصیت‌هایی هستند که همه انسان‌های منصف، عالم و با تقوا آنها را تأیید کردند و نه تنها شیعیان بلکه اهل سنت و پیروان سایر ادیان الهی مانند مسیحیان و یهودیان علم، دانش، تقوا و انسانیت این امام بزرگوار را ستوده‌اند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcdfn0k.yt0x56a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما