چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : 53021
منبع : خبرگزاری فارس

آیت‌الله اعرافی: روحانیت واقعی با کفر سازشی ندارد

شناسایی 30 نخبه و 600 استعداد برتر در حوزه
قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: روحانیت واقعی با کفر سازشی ندارد به همین علت اگر سر خود را هم از دست دهد هرگز امان‌نامه شکر و کفر را امضا نمی‌کند.
آیت‌الله اعرافی: روحانیت واقعی با کفر سازشی ندارد
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که در سالن اجتماعات فیضیه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه آغاز سال تحصیلی با دهه نخست ذی‌الحجه همزمان شده است، اظهار کرد: امروز در آغاز سال تحصیلی در این جمع با شکوه و الهام‌بخش آمده‌ایم تا با شهدای والا مقام، امام بزرگوار، مراجع و رهبری پیمان ببندیم.

وی  با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه دارای پیشینه بلندی هستند، اضافه کرد: ما به دنبال حوزه‌ای هستیم که در برابر دولت‌های فاسد ایستادگی کند، این حوزه از هویت اصیل معنوی برخودار است و بر سنت‌های اصیل پای می‌فشارد، تعبد را در چارچوب آرمان‌ها دنبال می‌کند و به نظریات ناب اسلامی معتقد است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه حوزه باید پاسخ‌گوی نیازهای جامعه باشد، تصریح کرد: حوزه باید مبلغ آموزه‌های دینی و برخوردار از وحدت اسلامی باشد؛ این حوزه دارای انگیزه ایمانی، شجاعت علمی، عزت و خودباوری است.

وی خاطرنشان کرد: روحانیت واقعی نسبت با کفر سازشی ندارد به همین علت اگر سر خود را هم از دست دهد هرگز امان‌نامه شرک و کفر را امضا نمی‌کند.

اعرافی از انجام اصلاحات ساختاری در حوزه‌های علمیه یاد کرد و ادامه داد: جمع‌آوری بیش از هزار مورد از نظریات طلاب و اساتید، رهنمودهای مراجع تقلید در قالب 100 عنوان، تدوین منشور و تصویب 15 نظام جامع، استخراج 50 خرده نظام، آماده‌سازی الگوی برنامه پنج ساله نخست، اجرای طرح آمایش، راه‌اندازی مراکز مطالعات راهبردی، دفتر اجتماعی و سیاسی، دفتر وقف و منابع پایدار، شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزه و بررسی طرح‌های متعدد اجتماعی و فرادستگاهی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به راه‌اندازی شورای هماهنگی مراکز پژوهشی و تدوین اولویت‌های سال جاری مطرح کرد: ارتقای شاخص‌های پذیریش و تدوین طرح جامع برای این حوزه، تدوین نقشه جامع رشته‌ها، اصلاح قوانین و فرآیند تصویب مصوبات در شورای گسترش، تدوین و اصلاح متون سطح یک و پیشنهاد اصلاح محدوده‌های این سطح، آزادی بیشتر در انتخاب استاد در درس‌های سطح چهار و پنج، اصلاح قانون امتحانات شفاهی، اصلاحیه مصوبه 330 مرتبط با رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها که در شورای عالی مطرح شده، تدوین طرح نظام جامع اساتید، دریافت مجوز رشته‌های جدید و رسمیت بخشی به 100 درس‌ خارج در استان‌ها و شهرستان‌ها از دیگر دستاوردهای اخیر حوزه است.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: اجرایی کردن طرح هدایت تحصیلی و تربیتی با تاکید بر سنت حوزه آزاد، تلاش در حوزه فقه معاصر، طرح آموزش محور، تدوین نقشه جامع علمی حوزه، کرسی‌های آزاداندیشی، نیازسنجی پژوهش، نیازسنجی در حوزه علوم اسلامی، شناسایی 30 نخبه و 600 استعداد برتر، تقویم آموزشی و کاهش تعطیلات از جمله دیگر مواردی بوده که مورد توجه قرار گرفته است.

وی ایجاد مراکز مشاوره‌ای، اجرای طرح جهاد تربیتی مدیران و اساتید، تهیه کتاب‌های جدید در حوزه مباحث اخلاقی، توسعه اخلاق، اشنایی با قرآن و حدیث، برگزاری مسابقات سراسری طلاب ایران و جهان، اجرای طرح جامع هنر و رسانه، طرح‌های بینات، هجرت و امین، تشکیل انجمن‌های هنری در حوزه، بررسی متون آموزش و پرورش و اعطای مجوز به مراکز فرهنگی حوزه را از دیگر اقدامات حوزه‌های علمیه برشمرد.

اعرافی با بیان اینکه بخشی از شهریه با توجه به ارتقاء طلاب به آنها پرداخته می‌شود، عنوان کرد:‌ امیدواریم این فعالیت‌ها بر اساس نگاه اصیل و تحول‌پذیر در برنامه‌های بلند مدت دنبال شود، نگاه بر این است که سیاست‌ها زودتر به نقطه پایانی برسد تا بتوانیم در حوزه اقدام و عمل گام‌های گسترده‌تری را برداریم.

وی با تاکید بر اینکه اخلاق و هدایت اخلاقی توسط اساتید در سطوح مدارس و حوزه‌های آزاد باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: ارتباط استادی و شاگردی، توجه به مباحث جدید و فقه معاصر، ارتقای شهریه توسط مراجع و رهبری، تعامل مدیران با اساتید، افزایش تعاملات مردمی جامعه با حوزه و توجه به مشکلات مردم، توجه حوزه به ظرفیت گروه‌های انقلابی و جوان و عزیمت مبلغان به شهرها و استان‌ها  به عنوان اولویت‌های حوزه دنبال می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ایران اسلامی باید 100 هزار مسجد آباد داشته باشد، تصریح کرد: آموزش و پرورش باید پذیرای طلاب خوش‌فکر و انقلابی باشد؛ کاهش تعطیلات به عنوان یکی از تاکیدات مراجع تقلید است که امیدواریم بتوانیم در این زمینه به نتایج مورد نظر برسیم.

وی تربیت نیرو برای عرصه‌های مختلف نظام اسلامی را از وظایف اصلی حوزه برشمرد و ادامه داد: در مورد شهرک مهدیه مشکلاتی داریم اما تلاش دست‌اندرکاران بر این است تا افرادی که در این منطقه سکونت دارند به قوانین پایبند باشند و ساختمان‌های جدید به افراد واگذار شود.

اعرافی با اشاره به سخنان اخیر رهبر انقلاب اسلامی در جمع طلاب تهران گفت: این فرمایشات بسیار مهم بود که باید مورد توجه همه طلاب و روحانیون قرار گیرد؛ توجه طلاب به تلاش علمی و اخلاقی، تحقق آرمان‌های انقلاب، پاسخ به پرسش‌های جدید و استفاده از ظرفیت فضای مجازی نکات مهمی بود که توسط رهبر انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdca6wnm.49neu15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما