پنجشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : 53092
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم اعلام کرد:

سم پاشی و شستشوی درختان در قم با روش‌های نوین

قم نيوز : قم نیوز: مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: از خردادماه تا شهریورماه به مدت چهار ماه، عملیات سم پاشی و شستشوی درختان و گیاهان شهر در حال انجام است.
سم پاشی و شستشوی درختان در قم با روش‌های نوین
سم پاشی و شستشوی درختان در قم با روش‌های نوین
به گزارش قم نیوز، پیام جوادیان با بیان اینکه از خردادماه تا شهریورماه به مدت چهار ماه، عملیات سم پاشی و شستشوی درختان و گیاهان شهر در حال انجام است اظهار کرد: در مرحله اول از یک سری آفت کش‌های اختصاصی علیه آفت کنه در گیاهان استفاده می‌شود که از نظر خطرات زیست محیطی کمترین میزان خسارت را خواهد داشت و همچنین میزان مصرف آن بسیار پایین است.

وی اضافه کرد: برای مبارزه با آفات کنه در مرحله اول از آفت کش هایی استفاده می‌شود که خاصیت تخم کشی داشته باشند، زیرا با اینکار مانع تفریخ تخم آفت می‌شود و موجب کاهش تراکم آفات خسارت زننده به فضای سبز خواهد شد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با تاکید بر اینکه این آفت در ماه‌های خرداد و تیر بر روی سطح برگ ایجاد تارهای عنکبوتی می‌کند و گردو خاک و ریزگردها که بخصوص در این دوماه در قم وجود داشت و حتی دوده و غبار را به خود جذب می‌کنند و باعث کاهش فتوسنتز و تبادل هوایی گیاه می‌شوند خاطرنشان کرد: این موارد علاوه بر ایجاد نازیبایی در فضای سبز که ظاهر درختان را از حالت سبز و شاداب به حالت کدر و خاکی رنگ تبدیل می‌کنند، باعث ریزش برگ‌ها و خسارت به درختان و گیاهان خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مرحله نخست مبارزه علیه آفات کنه بصورت سم پاشی در خردادماه انجام شده است افزود: مرحله دوم و سوم با فاصله یک ماه، ۲۰ تا ۲۵ روز پس از سمپاشی مرحله اول تا اواخر شهریور ماه به صورت شستشو با آب و صابون‌های پتاس و یا محلول پالیزین (که هر دو از مواد بی خطر و مصون از مسمومیت انسانی هستند) انجام می‌شود.

جوادیان افزود: سال گذشته سم پاشی علیه این آفات در درختان سوزنی برگ و پهن برگ بسیار مؤثر بود.

وی با بیان این که این شستشوها دو خاصیت دارد، گفت: نخست گرد و خاک‌ها را از روی سطح گیاهان می‌شوید و دوم با کاهش تراکم آفت شادابی و زیبایی را به گیاهان بازگردانده و فتوسنتز گیاه را افزایش می‌دهد و به اصطلاح گیاه جان دوباره می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها وفضای سبز شهرداری قم با اشاره به اینکه برای شستشوها از یکسری صابون‌های شستشو بیولوژیک و بی خطر که پایه گیاهی دارد استفاده می‌شود، تصریح کرد: صابون‌های پالیزین از عصاره درخت نارگیل و مواد دیگر گرفته شده و علاوه بر آفت کشی و کنه کشی، کمک می‌کند گرد و خاک راحت تر از گیاه جدا شود.

وی ادامه داد: صابون‌های پتاس هم علاوه بر افزایش خاصیت شستشویی، عنصر پتاسیم را که در کاهش تنش‌های گرمایی و کم آبی نقش دارد را به درختان خواهد داد و در واقع مقاومت گیاه به این تنش‌ها افزایش می‌یابد.
وی با تاکید بر اینکه شستشوها تا آخر تابستان در هشت منطقه ادامه می‌یابد، گفت: شستشوی درختان هشت منطقه از ساعت ۱۲ شب تا ۹ صبح انجام می‌شود؛ به همه پیمانکارها توصیه شده که به دلیل بحث احتمال آفتاب سوختگی نهایت تا ساعت ۱۰ صبح عملیات شستشو را انجام دهند.
جوادیان با بیان اینکه شپشک آردالود نیز آفت بسیار خطرناکی است که اگر مبارزه در مراحل اولیه تکثیر آفت و به موقع انجام نشود، مبارزه‌های بعدی علیه آفت تأثیر چندانی نخواهد داشت و زمان گلدهی را از دست خواهیم داد اذعان کرد: بنابراین بهترین راهکار پیشگیری از گسترش این آفت خطرناک است که با این روش با کاهش تکرار سمپاشی، میزان مصرف سموم به حداقل خواهد رسید.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdciruaw.t1ap32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما