شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : 53148
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
آیت الله اعرافی در مراسم آغاز سال تحصیلی مجتمع آموزش عالی بنت الهدی:

طلاب خواهر باید در جایگاه مرجعیت علمی در کشورهای خود قرارگیرند

قم نيوز : قم نیوز: مراسم آغاز سال جدید تحصیلی مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، امروز با سخنرانی آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد.
طلاب خواهر باید در جایگاه مرجعیت علمی در کشورهای خود قرارگیرند
طلاب خواهر باید در جایگاه مرجعیت علمی در کشورهای خود قرارگیرند
به گزارش قم نیوز،  آیت الله علیرضا  اعرافی در مراسم آغاز سال جدید تحصیلی مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و نیز آغاز سال تحصیلی جدید، با اشاره به آیاتی از سوره علق، ابراز داشت: بر اساس اقوال مشهور، آیات سوره علق از نخستین آیاتی است که بر پیامبر عظیم الشأن اسلام نازل شده است و با این آیات شریفه، مبعث رسول گرامی اسلام(ص) آغاز گشت.

وی، با برشمردن برخی از صفات الهی در آیات شریفه سوره علق، خاطرنشان کرد: پس از نام «الله» که بیشترین استعمال را در قرآن کریم دارد، نام «رب» قرار دارد که به صفت ربوبیت الهی اشاره می نماید و نخستین صفتی است که در معرفی خدا به پیامبر(ص) از آن استفاده شده است. همه ما باید توجه داشته باشیم که نخستین صفت و اسم خداوند اشاره به ربوبیت الهی است و بدان معناست که همه سیر و تحولات ما در اختیار حضرت حق قرار دارد و در آغاز هر کاری، باید این صفت  مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: آفریدگاری خداوند دومین صفت الهی است که در آیات سوره علق به آن اشاره شده و بیانگر آن است که خلقت تمام هستی توسط خداوند متعال است.

وی، خلقت را بر دو قسم خواند و ابراز داشت: یک نوع خلقت آن است که چیزی را تبدیل به چیز دیگر می نماید؛ اما خلقت واقعی، از هیچ، موجود می آفریند که این خلقت تنها به احسن الخالقین تعلق دارد.

مدیر حوزه های علمیه، خلقت انسان را برترین خلقت خداوند برشمرد و خاطرنشان کرد: شاعران و هنرمندان در میان تمام آثار خود، اثری برجسته دارند که اوج هنر خود را در آن به نمایش می گذارند و بر اساس آیات سوره علق، خلقت انسان اوج هنرمندی خداوند در خلقت همه عالم به شمار می آید و نهایت هنر ربوبیت در آن تجلی یافته است.

وی، در اختیار داشتن هدایت تکوینی و تشریعی را از دیگر صفات بیان شده خداوند در آیات این سوره مبارکه برشمرد و ادامه داد: از آیه «الذی علّم بالقلم» فهمیده می شود تنها معلم حقیقی انسان و تنها سلسله جنبان علم و دانش در عالم هستی، خداوند است و همه انبیاء، اساتید و معلمان، ابزاری برای جریان انتقال علم هستند.

آیت الله اعرافی، با تاکید بر گشوده شدن دریچه عالم غیب بر انسان توسط خداوند، یادآور شد: خداوندی که خالق همه هستی و انسان است، در ابتدای بعثت به پیامبر خود می فرماید اگر می خواهی نبوت تو در مسیر درست قرار گیرد، باید با نام خدا کار خود را آغاز نمایی.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در بخش بعدی سخنان خود، در توصیه هایی به طلاب خواهر مجتمع آموزش عالی بنت الهدی یادآور شد: شما طلاب غیرایرانی که از کشورهای مختلف جهان برای تحصیل علوم دینی در این نقطه گردهم آمده اید، باید قدر فرصت بی بدیلی که امروز در اختیار شماست را بدانید؛ چراکه هیچ چیزی برای انسان ارزشمندتر و بالاتر از دستیابی به بطن حقیقت معارف ناب الهی وجود ندارد.

وی، موحد شدن را شرط اصلی تحصیل علوم دینی دانست و ابراز داشت: توحید واقعی یعنی هر لحظه، تمام عالم را در کف قدرت و اراده الهی بدانیم و با این نگاه است که موحد واقعی با ذکر خداوند، دلش آرام می گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: انسان موحد دارای عیاری است که در تمام شرایط محکم و در برابر سختی ها مقاوم است. شما به اینجا آمده اید تا به این عیار دست یابید و توحید و تجلی یاد خدا در دل و جان را باید دنبال نمایید. فراگیری علوم دینی برای افشاندن بذر توحید در جان هاست و این فلسفه اصلی حوزه و جامعه المصطفی(ص) به شمار می آید.

وی، جهان امروز را نیازمند فراگیری توحید ناب دانست و اذعان داشت: متاسفانه امروز توحیدی دروغین توسط برخی عالمان منحرف و جاهل در جهان اسلام تبلیغ می شود که به وسیله آن، بیشتر مسلمانان را تکفیر و خون آنان را مباح می نمایند، درحالی که توحید واقعی را باید در منابع ناب اسلامی و اهل بیتی(علیهم السلام) یافت.

رئیس جامعةالمصطفی(ص)، در بخش بعدی سخنان خود، با اشاره به انتظاراتی که از طلاب مجتمع بنت الهدی وجود دارد، تصریح کرد: در درک مفهوم ولایت و امامت، دو سطح وجود دارد که در کنار سطح نخست به مفهوم محبت و علاقه به خاندان پیامبر گرامی اسلام(علیهم السلام) و اعتقاد به مرجعیت علمی، فکری و معرفتی اهل بیت(علیهم السلام) که مورد پذیرش همه مسلمانان است، شامل برداشتی تمام و کامل از ولایت و امامت می شود که آن را در راستای رسالت قرار داده و امام و ولی را همراه با علم ملکوتی می داند و بر این باور است که امروز نیز عالم در پرتو امامت و ولایت حضرت ولی عصر(عج) اداره می شود.

مدیر حوزه های علمیه افزود: این مفهوم از ولایت، سطحی است که باید توسط شما در جهان معرفی گردد و البته در این مسیر، در کنار ادای رسالت خود، نباید وارد ستیز و نزاع با پیروان دیگر مذاهب شد.

وی، با تاکید بر لزوم تجلی نگاه حوزوی و رسالت مدار در تمام فعالیت های مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، خاطرنشان ساخت: مجموعه نهادهای علمی وابسته به جامعه المصطفی(ص) در قلمرو آموزش های مربوط به خواهران، باید به خوبی به مسائل بانوان و خانواده بپردازد. نگاه اسلام به مقوله زن، مرد، خانواده و جامعه، در یک نظریه جامع و متوازن تنظیم شده و برخی محدودیت هایی که برای هر یک از این اضلاع وجود دارد، با توجه به رعایت مصالح کامل این مجموعه در نظر گرفته شده؛ ضمن این که اسلام افقی فراتر از جهان ماده را ترسیم می نماید که در نگاه اسلامی مورد توجه قرار دارد. این نگاه جامع باید توسط طلاب بنت الهدی فراگرفته شود و بنت الهدی باید به عنوان پرچم دار معرفی خانواده سالم در جهان شناخته شود.

آیت الله اعرافی، پرهیز از تفرقه و ایجاد اختلاف را از ویژگی های طلاب المصطفی دانست و ابراز داشت: طلاب مجتمع آموزش عالی بنت الهدی باید آموزش های لازم برای مدیریت و توسعه علمی، فرهنگی و آموزشی موسسات و مدارس علمی در کشورهای خود را فراگیرند. تربیت مدیر و مربی در این مجتمع باید انجام گیرد و طلاب غیرایرانی به ویژه نخبگان آنان، باید پرچم دار مدیریت های علمی و اجتماعی و نیز حرکت های فرهنگی و دینی در کشورهای خود باشند.

وی، تشکیل قطب های علمی در جهان را یکی از مسئولیت های طلاب المصطفی(ص) دانست و ابراز داشت: برخی از طلاب خواهر ما باید در جایگاه مرجعیت علمی در کشورهای خود قرارگیرند. واحدهای آموزشی المصطفی(ص) باید تنوع تربیتی و آموزشی متناسب با کارکردهای مختلفی که برای طلاب غیرایرانی ترسیم می شود را در نظر گیرند. ما نیازمند نیروهای متخصص و آشنا به مدیریت مدارس و دانشگاه ها، اصحاب رسانه، فعالان عرصه تحقیق و ترجمه هستیم و پاسخ به این نیاز در بخش خواهران نیز باید برنامه ریزی شود.

رئیس المصطفی(ص) تاکید کرد: طلاب خواهر مجتمع آموزش عالی بنت الهدی باید کار فرامذهبی و فرادینی را بیاموزند تا بتوانند توانایی حضور موثر را در گفت و گوهای مربوط به ادیان و مذاهب مختلف داشته باشند.

آیت الله اعرافی، در پایان با تاکید بر اهمیت مشارکت طلاب در فعالیت های انجمن های علمی و فرهنگی، اظهار امیدواری کرد توسعه زیرساختی و تکمیل محیط آموزشی لازم برای مجتمع آموزش عالی بنت الهدی در سال جاری تحقق یابد.

در ابتدای این مراسم، رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی نیز با تبریک عید سعید قربان و آغاز سال جدید تحصیلی، به اهمیت فعالیت های علمی طلاب مجتمع آموزش عالی بنت الهدی تاکید کرد و اظهار داشت: طلاب مجتمع آموزش عالی بنت الهدی ادامه دهنده رسالت مهم انبیاء و اولیای الهی هستند و هر کدام از ما به اندازه ظرفیت خود باید در این عرصه تلاش و همت نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی، تحصیل علوم دینی را دارای اقتضائات و لوازم ضروری دانست و ابراز داشت: جدیت در تحصیل یکی از بدیهی ترین لوازم در مسیر تحصیل است و امسال تلاش معاونت آموزش مجتمع آموزش عالی بنت الهدی بر افزایش نظم و انضباط آموزشی طلاب متمرکز خواهد بود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcaa6nm.49ney15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما