يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 53186
منبع : خبرگزاری فارس
گام بلند مدیریت شهری برای تحقق شهر استاندارد و ایمن

از استانداردسازی بوستان‌ها تا دستیابی به شاخص‌های استاندارد آتش‌نشانی

قم نيوز : قم نیوز: ایمن‌سازی بوستان‌ها، استانداردسازی وسایل بازی کودکان، افزایش زیرساخت‌های آتش‌نشانی و... از جمله اقدامات شهرداری قم طی سال‌های اخیر برای افزایش ضریب ایمنی شهر بوده است.
از استانداردسازی بوستان‌ها تا دستیابی به شاخص‌های استاندارد آتش‌نشانی
به گزارش قم نیوز، ایمنی و امنیت عمومی دو مورد از مهم‌ترین خدماتی هستند که می‌توان از آن‌ها به عنوان حیاتی‌ترین بسترهای فراهم آوری آرامش در شهرها نام برد.

نعمات و امکانات فراوانی در کشور ما وجود دارد، اما یکی از شاخص‌ترین آن‌ها امنیت است. در حالی که در بسیاری از کشورهای همسایه ناامنی سایه افکنده و جنگ و خون‌ریزی، حضور و بروز تروریست‌ها و... چشم‌گیر است اما مردم ما امروز در نهایت آرامش و امنیت زندگی می‌کنند و حتی کوچک‌ترین مشکلی از کشورهای همسایه به کشور ما سرایت نکرده و این نتیجه خدمات ارزشمند و تلاش نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی در کشور است.

ایمنی شهری نیز یکی از مسایلی است که احساس امنیت در جامعه را افزایش می‌دهد. ایمنی شهری یعنی اینکه مردم بتوانند در ارتباط با خدمات شهری بهترین امکانات را دریافت کرده و با هیچ‌گونه مشکلی ارتباطات عمومی را برقرار کنند.

امروز در کشور ما شهرها و به تبع آن شهرنشینی توسعه چشم‌گیری یافته است و به مرور شاهد افزایش این امر هستیم؛ البته امروز نسبت افزایش شهرنشینی در مقایسه با اوایل انقلاب کمتر شده ولی همچنان مردم از روستاها برای دریافت امکانات و خدمات به شهرها مهاجرت می‌کنند و این مساله علاوه بر افزایش تمرکز جمعیت، افزایش بارگذاری‌های محیطی و اقتصادی اهمیت خدمات‌رسانی بیشتر را افزون کرده و کار مدیران شهری برای خدمات‌رسانی را مشکل‌تر می‌کند.

روند رو به رشد شهرها، افزایش شمار شهرهای کشور و توسعه فیزیکی سریع آن‌ها و به تبع آن ایجاد تاسیسات و تجهیزات عظیم، مراکز تجاری، صنعتی، آموزشی و فرهنگی و غیره موجب شده است تا توجه برنامه‌ریزان شهری، بیش از پیش به اتخاذ تدابیر لازم برای ایمنی شهرها و اجرای پروژه‌های مربوطه معطوف شود. این مساله با وجود مسائلی که طی سال‌های اخیر در کشور ما رخ داده همچون فوت چند کودک در اثر ناایمن بودن بوستان‌ها، مصدوم شدن به دلیل وسایل بازی ناایمن، نبود زیرساخت‌ها برای تأمین ایمنی مراکز تمرکز جمعیت، حادثه پلاسکو و... اهمیت ویژه‌تری پیدا کرده است.

افزایش شهرنشینی، توسعه شهرها و امکانات و سازه‌های عظیم و... نشان از رشد و توسعه شهری دارد که این موضوع به تبع خود زمینه‌های بروز حادثه و آتش سوزی را فراهم کرده و زنگ خطری برای برنامه‌ریزان شهری برای تدبیر جدی و سریع‌تر است.

شهر قم در بین شهرها ایران قبل از انقلاب اسلامی مورد غضب رژیم شاهنشاهی بود ولی پس از انقلاب نیز به دلیل مشکلات متعددی از جمله شهرستان بود توجه کمتری به آن شد. پس از عنایت رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شهر و تبدیل آن به استان، حجم ویژه اعتبارات به سمت این استان سرازیر شد و پس از سفر دوم ایشان به این شهر در سال 89، برنامه‌ریزی ویژه برای رفع کمبودها و عقب‌ماندگی‌های این شهر در دستور کار قرار گرفت.

تقویت زیرساخت‌های ایمنی و آتش‌نشانی یکی از بخش‌های مهم اعتبارات اختصاص گرفته به این شهر در سفر مقام معظم رهبری بود. قم را می‌توان در سال‌های گذشته یکی از فقیرترین شهرهای کشور از نظر مسائل ایمنی دانست که پروژه‌های گسترده‌ای در این بخش در این شهر آغاز شد.

در این بین شهرداری قم نیز با اختصاص اعتبارات ویژه در کنار اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به این بخش، گامی بلند در راستای توسعه امکانات آتش‌نشانی در قم برداشت.

 

قم تنها کلان‌شهری که استاندارد هر 50 هزار نفر یک ایستگاه آتش‌نشانی را دارد

طی دو سال اخیر بیش از 300 میلیارد ریال تجهیزات آتش‌نشانی برای قم خریداری شده و تعداد زیادی ایستگاه آتش‌نشانی نیز در این شهر ساخته شده و در اختیار مردم قرار گرفت.

عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای شهر چهارم با بیان اینکه در حوزه ایمن‌سازی توسط سازمان آتش‌نشانی طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی صورت گرفت اظهار کرد: قم تنها کلان‌شهری است که استاندارد هر 50 هزار نفر یک ایستگاه آتش‌نشانی را دارد و امروز به تعداد تمام کارکنان آتش‌نشانی لباس ضد حریق تهیه شده و شیفت‌های آتش‌نشانی نیز بهبود یافت.

در کنار این مساله از ابتدای سال 95 در پی حوادث مکرری که در پارک‌های شهر رخ داد و دو کودک جان خود را بر اثر وجود تجهیزات ناایمن از دست دادند طرح ایمن‌سازی و استانداردسازی بوستان‌ها در دستور کار قرار گرفت.

در همین راستا وضعیت پارک‌های شهر قم از نظر سیستم روشنایی و ایمنی امکانات بررسی و براساس اهمیت و میزان تمرکز جمعیت در آن‌ها اولویت بندی برای اجرای پروژه صورت گرفت.

در حال حاضر می‌توان گفت با صرف بیش از 10 میلیارد اعتبار از منابع داخلی شهرداری و توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری بیش از 75 درصد پارک‌ها و بوستان‌های شهر قم ایمن شده است.

پارک‌هایی نیز که باقی مانده با درجه اهمیت پایین‌تر نسبت به باقی مکان‌های تفریحی بوده و طبق برنامه سازمان پارک‌ها و قراردادی که با پیمانکار پروژه منعقد شده این فضاها نیز تا پایان سال ایمن خواهد شد.

فاز سوم پروژه اصلاح و ایمن سازی تاسیسات روشنایی بوستان‌ها با اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان از ابتدای سال 96 آغاز شده است و تا پایان سال حدود 70 بوستان از نظر سیستم روشنایی اصلاح و ایمن سازی خواهد شد.

فازهای اول و دوم پروژه اصلاح و ایمن سازی روشنایی بوستان‌ها در سال گذشته با هزینه ای بالغ بر هفت میلیارد تومان انجام شد و سیستم روشنایی بیش از 190 بوستان در سطح مناطق هشتگانه اصلاح و ایمن سازی شد.

در کنار این مساله ایمن‌سازی آب‌نماهای شهری نیز در دستور کار شهرداری قم قرار گرفته است.

حدود ۱۶۶ آبنما در قم وجود داشته که با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که ۱۳۶ آبنما به دلیل مشکل تاسیسات یا ایمنی خاموش و غیرقابل استفاده است.

در سال ۹۵ ایمن سازی، اصلاح و راه اندازی آبنماها با انعقاد چهار پیمان در دستور کار قرار گرفت و برخی آبنماها نقشه‌هایش موجود نبود و بررسی را سخت‌تر می‌کرد با این حال ۵۰ آبنما طبق اولویت بندی با اعتبار یک و نیم میلیارد تومان تا پایان سال 95 اصلاح و راه اندازی شد.

با اتمام این پروژه‌ها تمام آبنماهای سطح شهر به صورت ایمن و اصولی را اندازی می‌شوند و تا پایان سال 96 آبنمای خاموش در شهر قم نداریم.

همچنین اواخر سال 93 مبحث استاندارد سازی و ایمن سازی وسایل و زمین‌های بازی کودکان بوستان‌ها مد نظر شهرداری قم قرار گرفت و به این منظور اقدام شد.

پس از بررسی‌های لازم، گزارش‌هایی تهیه شد و در مورد برخی از وسایل ورزشی و زمین‌های بازی گزارش عدم انطباق با شرایط استاندارد  تهیه گردیده و در اختیار مناطق قرار گرفت. با همکاری سازمان پارک‌ها و فضای سبز نسبت به رفع موارد اولیه اقدام شد.

در این راستا سازمان پارک‌ها مکاتبه ای با اداره کل استاندارد قم انجام و لیست شرکت‌هایی که می‌توانند وسایل بازی را استاندارد تولید و نصب کنند و پروانه بهره برداری برای آن بگیرند، استعلام شد وپس از مذاکره با شرکت‌های مورد نظر وسایل بازی مناسب و ایمن انتخاب شد.

الزامات استاندارد بودن یک زمین بازی از جمله انطباق ابعاد ایمن وسایل بازی انتخابی از ابعاد زمین بازی محل نصب و رعایت قوانین و فواصل ایمنی در انتخاب وسایل بازی در نظر گرفته شد.

در همین راستا سال گذشته نزدیک به 100 کمپلکس بازی تهیه و نصب شد و امسال نیز چند مجموعه جدید در دستور خرید برای تجهیز بوستان‌های شهر قرار دارد.

پیام جوادیان مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم مشکلات متعدد بوستان‌های شهر در حوزه ایمنی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: در گذشته بوستان‌های شهر یا به طور کامل خاموش بود که این مساله موجب ایجاد مشکلات اجتماعی می‌شد و نارضایتی مردم را افزایش می‌داد یا اینکه توزیع نور به صورت استاندارد نبود و اغلب پایه برق‌ها شرایط ناایمنی داشت.

جوادیان با بیان اینکه در بوستان‌ها گاهی حتی درب جعبه سیم کشی تیرها بسته می‌شد اما مسافرین برای استفاده از برق درب را باز می‌کردند گفت: این کار سطح ایمنی را کاهش داده و همینطور تابلوی برق‌ها رها می‌شد و عمدتا تابلوهای برق به صورت مخروبه و بدون حفاظ رها شده بود و مدارهای داخل تابلوها و کلیدها محافظ جان نداشتند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم اظهار داشت: خیلی از بوستان‌های شهر به صورت غیر مجاز از برق شهری استفاده می‌کرد که این موضوع را هم اصلاح کردیم.

با اقداماتی که شهرداری قم در زمینه ایمن‌سازی و استانداردسازی محیط‌های شهری و خدمات‌رسانی عمومی انجام داده است، امروز مردم با آرامش و رفاه بیشتری از محیط‌های شهری استفاده کرده و شاهد بهبود خدمات عمومی و اعتماد عمومی و کاهش حوادث هستیم.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdccesqp.2bq148laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما