يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب : 53203
منبع : خبرگزاری فارس
آیت الله خاتمی در نشست خبری:

اجلاسیه خبرگان رهبری 28 و 29 شهریور برگزار می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از برگزاری اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم در روزهای 28 و 29 شهریورماه در تهران خبر داد.
اجلاسیه خبرگان رهبری 28 و 29 شهریور برگزار می‌شود
اجلاسیه خبرگان رهبری 28 و 29 شهریور برگزار می‌شود

به گزارش قم نیوز، آیت‌الله سید احمد خاتمی در نشست خبری که ظهر امروز در سالن جلسات دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد، با بیان اینکه خبرنگاران در سلامت جامعه نقش موثری دارند، اظهار کرد: اگر به رسالت خبری به صورتی که مورد رضای خداوند است عمل شود، به این معنا که اصل بر صداقت، مصلحت و سلامت باشد نتایج قابل توجه خواهد بود.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اضافه کرد: اینکه تاکید می‌شود مردم به هر خبری اعتماد نکنند نشان از اهمیت خبر است؛ گوینده خبر اگر فاسق بوده و از خطوط قرمز خداوند عبور کرده باشد نباید به خبر آن اعتماد کرد بلکه باید تحقیق صورت گیرد. اکنون باور داریم که بسیاری از رسانه‌ها که با استفاده از استکبار جهانی تغذیه می‌شوند مصداق این آیات هستند به همین علت امیدواریم رسانه‌های اسلامی به جایی برسند که محور ارزیابی باشند تا مردم صحت و درستی اخبار دیگران را با خبرهای رسانه‌های اسلامی پیگیری کنند.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه کار خبرنگاران مقدس است، گفت: سومین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم 28 و 29 شهریورماه برگزار می‌شود و روز 30 شهریورماه نیز خبرگان در مرقد امام خمینی(ره) حضور می‌یابند تا با امام راحل تجدید بیعت کرده و اعلام کنند پرچمی که ایشان در ایران اسلامی به اهتزاز درآورده توسط همگان به ویژه خبرگان رهبری استوار خواهد ماند.

وی از دیدار اعضای خبرگان رهبری با رهبر انقلاب اسلامی یاد کرد و افزود: سخنرانی آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری در مراسم افتتاحیه با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه انعکاس داده می‌شود، هر چند خبرگان مردم را محرم می‌دانند اما ادامه این اجلاس از نظر رسانه‌ای غیرعلنی خواهد بود تا از سوءاستفاده‌ها جلوگیری شود.

خاتمی با بیان اینکه 16 عضو خبرگان در چهار جلسه تخصصی در حوزه مباحث مرتبط با ولایت فقیه نطق می‌کنند، عنوان کرد: اگر هیأت رئیسه تشخیص داد که طرحی مهم‌تر از نطق‌هاست می‌توان تعداد نطق‌ها را کاهش داد یا نطق قبل از دستور در قالب میان دستور دنبال شود.

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون سیاسی موضوع‌های مهم قابل طرح در اجلاس خبرگان رهبری را بررسی کرده است، تصریح کرد: موضوع نفوذ به ویژه نفوذ فرهنگی به عنوان یکی از مباحث مهم است به همین علت حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه انقلاب اسلامی به عنوان فردی که حوزه نفوذ کار میدانی و تحلیلی انجام داده است به این اجلاس دعوت شده تا بتوانیم از سخنرانی وی استفاده کنیم.

خاتمی خاطرنشان کرد: با توجه به کارهای گسترده کمیسیون‌های سیاسی و اجتماعی و پاسداری و حراست از ولایت فقیه و اینکه برخی از اعضای خبرگان رهبری به ویژه خبرگان جوان در کمیسیونی قرار ندارند، در سومین اجلاس رسمی خبرگان طرح افزایش اعضای این کمیسیون‌ها دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه به نظر بنده طرح مذکور در سومین اجلاس خبرگان تصویب می‌شود، مطرح کرد: در صورت تصویب طرح کمسیون سیاسی و اجتماعی از 11 نفر به 16 نفر و کمیسیون پاسداری و حراست از 10 نفر به 16 نفر می‌رسد.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: کار خبرگان رهبری فقط برگزاری اجلاس نیست بلکه این مجموعه کمیسیون‌های تخصصی بسیاری را با محوریت مباحث مختلف دنبال می‌کند، اکنون نیز نشاط شایسته‌ای در کمیته‌های مختلف خبرگان رهبری دیده می‌شود.

وی از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری به عنوان دومین طرح سومین اجلاس خبرگان در دوره پنجم یاد کرد و گفت: در انتخابات اخیر در مورد خبرگان احساس کردیم که خلاهایی در قانون انتخابات خبرگان است و با توجه به اینکه رهبر انقلاب اسلامی نیز سیاست‌های کلی انتخابات را ابلاغ کردند مجلس خبرگان رهبری خود را مخاطب این ابلاغ‌ها می‌داند و در این راستا نشست‌های تخصصی برگزار شده و توسط کمیسیون آیین‌نامه مصوبه‌ای در قالب 36 ماده و 24 تبصره دنبال شده است که به هیأت رئیسه آمده و قرار شده که در صحن علنی خبرگان رهبری مطرح شود و بعد از تصویب به وزارت کشور ارسال و اجرایی شود.

خاتمی با بیان اینکه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی مدرک فوق لیسانس درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: برای مجلس خبرگان رهبری این سقف نیز درنظر گرفته نشد به همین علت داوطلبان بعد از رد شدن از مجلس شورای اسلامی برای ثبت‌نام در انتخابات خبرگان رهبری مراجعه می‌کردند؛ امیدواریم به برکت سیاست‌های ابلاغی توسط رهبری در این مورد تجدیدنظری را شاهد باشیم.

وی از ورود مجلس خبرگان رهبری به اصلاح آیین‌نامه انتخابات یاد کرد و ادامه داد: امیدواریم انتخابات ریاست جمهوری نیز اصلاح شود چرا که همگان دیدند که برای نام‌نویسی انتخابات ریاست جمهوری با مشکلات بسیاری روبه‌رو شدیم؛ در نام‌نویسی مجلس خبرگان رهبری باید سطح چهار حوزه معادل دکتری ارائه شود و اگر فرد پیشکسوتی این مدرک را نداشته باشد نیازمند تاییدیه مدیر حوزه است.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: جوان‌گرایی در عرصه‌های اجرایی ارزشمند است اما نه به معنای کنار گذاشتن افراد با تجربه؛ در مورد خبرگان رهبری نیز موضوع مقداری متفاوت است چرا که اعتماد مردم به محاسن سفید بزرگان دینی بیشتر از جوانان است، هر چند امیدواریم از این موضوع سواستفاده نشود چرا که معتقد به جوان‌گرایی مثبت هستیم اما هر چیزی باید حد مشخصی داشته باشد؛ در این طرح سن 40 سالگی پیشنهاد شده است که در صحن علنی مجلس خبرگان در مورد آن اظهار نظر می‌شود.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با طلاب تهرانی در مورد ادامه مبارزه اظهار کرد: مبارزه الزاما به معنای درگیری نیست بلکه همان مفهوم جهاد را دارد به معنای اینکه نباید آرام گرفت بلکه باید پیوسته در میدان تبیین، روشن‌گری، دفاع از ارزش‌ها و خسته نشدن و عقب‌نشینی نکردن حضور یافت.

خاتمی اضافه کرد: انقلاب اسلامی یک موجود زنده است که برای ادامه زندگی نیاز به پاسداری و مواظبت دارد، برای تداوم انقلاب اسلامی باید تلاش و مبارزه کرد اما تلاش هر فردی در شأن خودش است چرا که مسؤولان عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی باید در هر عرصه‌ای تلاش خود را به صورت جداگانه دنبال کنند و خبرگان رهبری نیز در حوزه‌های مورد نظر خود به شیوه مطلوب عمل خواهند کرد.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه رهبر انقلاب اسلامی طی دو سال اخیر به موضوع نفوذ اشاره کرده‌اند، تصریح کرد: وزرای خارجه و دفاع آمریکا اعلام کرده‌اند  که راهبرد آمریکا تغییر نظام از درون است، این سخن به معنای نفوذ است و نشان می‌دهد که دشمن به نفوذ امید دارد به همین علت باید مشخص شود که مصداق این نفوذ در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کدام است. تبیین این موضوع بسیار مهم بوده و این موضوع فراجناحی و مرتبط با اساس و کیان انقلاب اسلامی است.

وی از مجلس خبرگان رهبری به عنوان مجموعه پیگیر دغدغه‌ها و رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: خروجی مباحث مطرح شده در حوزه نفوذ در سومین اجلاس خبرگان رهبری توسط فقها و مجتهدین در بدنه جامعه مطرح می‌شود؛ اینکه دولت ملزم به مصوبات خبرگان رهبری است قانون وظایف خبرگان رهبری را مشخص کرده است اما بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی این مجموعه فقط به بیانیه اکتفا نمی‌کند و قطعنامه صادر کرده و مطالبه‌گر خواهد بود هر چند با توجه به اینکه دولت و خبرگان برای یک نظام هستند و رئیس جمهور عضو این مجلس است اگر مطالبه‌ای جدی باشد پیگیری می‌شود.

این استاد برجسته حوزه با تاکید بر اینکه در بیانیه پایانی سومین اجلاس دوره پنجم خبرگان رهبری به مباحث بین‌المللی اشاره می‌شود، گفت: یکی از سخنرانان پینشهادی برای حضور در این اجلاس خبرگان سردار قاسم سلیمانی بود تا در حوزه مباحث بین‌المللی صحبت کند اما موضوع نفوذ با توجه به اینکه کمتر از مباحث بین‌المللی توسط شخصیت‌ها در رسانه‌ها و مجامع مختلف مطرح شده، در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه خبرگان باید در عرصه نشاط بین‌المللی تلاش بیشتری داشته باشد، اظهار کرد: 20 کشور در جهان هستند که مجلسی همانند خبرگان رهبری دارند و اگر بخش بین‌المللی ایجاد کنیم و با این مجامع ارتباط داشته باشیم می‌توانیم به سمت تعامل بیشتر حرکت کنیم.

خاتمی خاطرنشان کرد: تایید صلاحیت داوطلبین انتخابات مجلس خبرگان رهبری به شورای نگهبان واگذار شده است به همین علت امکان دارد که در دوره ششم برخی از افراد مورد تایید در دوره پنجم دیگر صلاحیت لازم را نداشته باشند چرا که الزامی در کار نیست که هر فردی که یک دوره عضو خبرگان بوده در دیگر دوره‌ها نیز عضو این مجلس باشد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcc1iqp.2bq1x8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما