سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۲۹
کد مطلب : 53518
منبع : البرزبان
دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در عرصه های مختلف؛

وحدت و رفع تبعیض خط استراتژیک گفتمان انقلاب اسلامی

قم نيوز : قم نیوز: گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر اعتقادات و دستورات فقهی اسلام به رهبری امام خمینی (ره) گفتمانی که سعی دارد با جهان بینی مشترک تمدن اسلامی، سعادت، عزت و برکت را برای جامعه ی اسلامی در پرتو وحدت و نظم واحد به ارمغان بیاورد.
وحدت و رفع تبعیض خط استراتژیک گفتمان انقلاب اسلامی
وحدت و رفع تبعیض خط استراتژیک گفتمان انقلاب اسلامی
به گزارش قم نیوز “همه ی ارکان جمهوری اسلامی موظفند بر اساس معارف دینی و قانون اساسی هیچ‌گونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی روا ندارند. ما هم به جد معتقدیم همه باید با هم در کنار هم و در صنوف فشرده و واحدی به سربلندی و عزت ایران اسلامی بیندیشند و در راه آن تلاش کنند، و اجازه ندهند دشمنان این مرز و بوم و خناسان وابسته به این و آن در این صف واحد تفرقه افکنده و کارشکنی کنند.” این متن نوشته وقایع اتفاقیه به نقل از دفتر مقام معظم رهبری و پاسخی به مرقومه ی مولوی عبدالحمید خطاب به مقام معظم رهبری، است.

متن فوق در پاسخ به نامه ی مولوی عبدالحمید است که چندی پیش از رهبری برای حل مشکلات اهل سنت کسب تدبیر کرده بودند.

تنوع قومی، مذهبی و زبانی در ایران اسلامی به شکلی تاریخی و عملگرا فرصت بوده است و نه تهدید.اگر چه دشمنان همواره در دوره های مختلف با ماجراجویی و عداوت سعی کرده اند زمینه های واگرایی و گسست فرهنگی و سرزمینی در کشور ایجاد کنند اما وحدت گروههای محتلف سیاسی، قومی و مذهبی، حضور انان در جنگ علیه دشمنان نظام و کشور با هر زبان و مذهبی در پیوستگی تعرضات واگرایانه گسست ایجاد کرده است.

خداوند در قران اتحاد را یکی از نعمات الهی بر می شمارد و جامعه ی اسلامی را از تفرقه، اختلاف و دو دستگی بر حضر می دارد( آیه معروف ۱۰۳ سوره ی آل عمران)یکپارچگی در سایه ی وحدت عقیده محکم ترین نوع اعتقاد است لذا قرآن بر اساس همین وحدت عقیده مومنان را برادر یکدیگر خوانده است(۲)

قران کریم شمار زیادی از مظاهر تنوع در خلقت و حیات را برشمرده است به این ترتیب بر حقیقت تنوع بشری صحه می کذارد( بنابراین بخشی از واگرایی در ذات جامعه وجود دارد) این تنوع و تکثر، در انتخاب مسیر مادی و معنویی، انسان را به تکاپو وامی دارد، موجب شناخت  و مهم تر از همه تحقق و حفظ دستاورد های کیان و نظام اسلامی، پیشرفت های علمی_تمدنی، تکنولوژیکی و صنعتی  می شود

با گذشت زمان به تدریج مکاتب و جریانات فقهی و مذهبی متنوعی( در عقیده و عمل) در میان مسلمانان ظاهر شد در شرایط سیاسی- اجتماعی اما کتاب خدا و سنت پیامبر راه گشاست. در اولین سال تشکیل جامعه ی اسلامی در مدینه، حقوق و منزلت همه ی گروههای انسانی( اعم از مسلمان و غیر مسلمان)مانند دیگر مسلمانان قلمداد شد. لذا در اندیشه ی تاسیس جامعه ی سیاسی اسلامی همه ی شهروندان از حقوق شهروندی برابر برخوردارند همه باید به شکلی مسالمت آمیز و به دور از درگیری و دشمنی در راه اعتلا و پیشرفت جامعه گام بردارند

گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر اعتقادات و دستورات فقهی اسلام به رهبری امام خمینی (ره) نقطه ی عطفی بود بر احیای تداوم خط اسلام و حیات دین و امت اسلامی که روح توحید، وحدت، همگرایی و همدلی به واسطه ی دین خدا در آن موج می زند گفتمانی که سعی دارد با جهان بینی مشترک تمدن اسلامی سعادت، عزت و برکت را برای جامعه ی اسلامی در پرتو وحدت و نظم واحد به ارمغان بیاورد.در این مسیر همه ی مردم ایران از هر رنگ، زبان، مذهب، و عقیده ای همانند انگشتان یک دست کنار هم بزرگترین دستاوردها و حماسه ها را خلق کردند طی چهار دهه از صلابت و اقتدار انقلاب، کارشکنی دشمنان انقلاب را در هم شکستند همانان که می خواستند با ایجاد تفرقه شکوه و عظمت اسلام و مسلمین را در هم بشکنند و منافع نظام سلطه را تامین کنند. امام خمینی (ره) در این باره می فرمایند انهایی که می خواهند بین تشیع و اهل تسنن فاصله ایجاد کنند نه سنی هستند و نه شیعه آنها اصلا با اسلام کاری ندارند… قدرت های بزرگ فهمیده اند ان چیزی که انان را عقب زده است اسلام و وحدت مسلمین و برادری بین همه ی امت اسلامی است از این جهت شروع کرده اند اختلاف ایجاد کنند.(۳)

 به برکت انقلاب وحدت اسلامی به تعبیر رهبر انقلاب به عنوان مساله ای استراتژیک و نه تاکتیکی زمینه ای برای ایستادگی جمعی در برابر زورگویی های نظام سلطه و دفاع از منافع و حقوق ضایع شده ی جهان اسلام است کج فهمی ها و بی اطلاعی ها و عوامانه شدن اختلافات مذهبی مانع وحدت است(۱)این بخش از نقشه ی کلی دشمن است. بخش دیگری از ابزار های دشمن دامن زدن به فساد و تبعیض است. وجود برخی ناامنی ها در نواحی مرزی و مناطق جغرافیایی ناهمگن از این دست توطئه هاست . نباید از یاد برد که فقر، فساد و تبعیض در بسیاری از این نواحی حاشیه ای و محروم وجود دارد در متن صریح قرآن، آیین اسلام، ارزش ها و آرمان های انقلاب و قانون اساسی در برابری حقوق همه ی مسلمانان( همه ی مذاهب و فرق اسلامی) در رفع محرومیت و مشکلات، آزادی عقیده و مراسم  خللی نیست و سیاست های نظام در جهت برابری و رفع تبعیض است اما برخی عناصر ناآگاه، سهل انگار با تعصابت کورکورانه و بعضا نفوذی ممکن است به عنوان دشمن داخلی در انجام وظایف کوتاهی کنند و از قانون تخطی کنند. گاهی حتی نداشتن برنامه ریزی درست دولت ها و کارگزاران موجب شده است مبارزه با شکاف اقتصادی به نتیجه ی مطلوب نرسد. این وظیفه ی همه ماست که روزنه ها ی نفوذ و تفرقه افکنانه ی دشمن و عوامل انحطاط را ببندیم.        

منابع و ماخذ:

۱)khameni.ir

۲)hawzeh.net

۳)rouhollah.ir

 انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcbwsbs.rhbf8piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما